Tjena tjena mittbena!
Asbra jobbat den här veckan hörni 😉
Jag tryckte av misstag på knappen ”spela in” under några sekunder under lektionen. Det är därför ni kanske fick ett videoklipp efter lektionen. Ursäkta besväret.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Jag kommer att läsa feedbacken på söndag kväll. Att ge feedback är såklart helt frivilligt men bra om ni vill påverka nästa veckas lektioner.
Vänligen notera dock att jag kan inte garantera att din feedback reflekterar majoritetens preferenser eller vissa moment som jag måste gå igenom på lektionen.
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Nu använder vi det här Google Docet istället
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom
Läxor till nästa lektion
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen.
Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.
Läxa: Övningsboken
Det här är inte en prioritet, men bra att känna till.
151-152: Demonstrativa pronomen
- Tips: Sammanfattning – Demonstrativa pronomen
Läxa: Övningsboken
Det här är inte en prioritet, men bra att känna till.
149-150: Adjektiv och particip som substantiv
- Tips: Sammanfattning – Presens particip
- Tips: Sammanfattning – Perfekt particip
- Tips: Sammanfattning . Vad är skillnaden mellan presens particip och perfekt particip?
- Tips: Sammanfattning – Demonstrativa pronomen
Läxa: Övningsboken
155: Prepositionsfraser
- Tips: Sammanfattning – Sambandsord (sök upp frasen via CTRL + F)
UPPGIFT: Kan du avslutande följande meningar?
Jag ska sluta röka med hjälp av …
Till skillnad från Danmark och Norge under andra världskriget …
Med tanke på svensk kultur är det ingen bra idé att …
På grund av Sveriges neutralitet under andra världskriget …
I samband med pandemins uppkomst år 2020 …
I jämförelse med resten av Europa är Sverige …
Framstegstest B1+B2
13-15 + facit
- Återkom gärna om vilka du tyckte var svåra. Jag kan exempelvis ge tips på extramaterial eller förklaringar.
Läxa: TEXTBOKEN
Uppgift: Kolla på på yrkena på s. 220 i Textboken B1+B2. En av er är nu en jobbcoach (som också extraknäcker som “soffpsykolog”) och ska nu hjälpa den andra personen att hitta ett jobb baserat på vilken plats man har i familjen. Det är här är alltså soffpsykologi och helt ovetenskapligt!
Jobbcoachen frågar person 2 om hens plats i syskonskaran. Person 2 kan antingen hitta på (fantisera) svar eller berätta om sin faktiska familj.
Exempel på frågor och analyser som jobbcoachen kan ställa är:
Vilken plats i syskonskaran har du?
Hur är dina syskon?
Hur har dina/ditt syskon påverkat dig, tror du?
Utifrån min långa erfarenhet som jobbcoach samt amatörpsykolog skulle jag säga att …
Läxa: Övningsboken B1+B2
165-166: Prepositioner för känslor
- Tips: Sammanfattning – Preposition för känslor
BONUSUPPGIFT: Fundera på den här meningen: Jag är mot extremism.
Betyder ordet mot att man är för eller emot extremism?
Tips: Tänk exempelvis hur prepositionen mot används på SJ.
Tips: Frågan uppstod under valkampanjen 2018 efter Liberalernas valaffisch.
Läxa: Övningsboken:
160-161: Verb: ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
- Tips: Det kan också vara bra att repetera först:
-
- TB A1+A2: s. 183-184
- ÖB A1+A2: s. 161-162
Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras).
Textboken: Vardagsjobb
Uppgift 1: Ta någon minut eller två och kategorisera orden på s. 221 i Textboken B1+B2 i två kategorier:
A) Matlagning
B) Städning
Uppgift 2: Dela upp orden i följande underkategorier. Det är helt okej att använda samma ord i samma kategori.
A) Matlagning
– 1a) Laga mat
- Exempelvis: Kastrull
- Exempelvis: Steka
– 2a) Diska
B) Städning
– 1b) Städa
– 2b) Putsa fönster
– 3c) tvätta
– 4c) Stryka
Läxa: Skrivuppgift
Deadline för skrivuppgift är 26e AUGUSTI (inte juli). Vill ni ha feedback före min semester i augusti måste ni skicka den till mig SENAST 28e juli (annars får ni feedback senare i september).
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
- På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer kanske även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 28 till v. 29
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets system:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?
Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!
Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.
Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson