Lektion 4 torsdag 15e juli

Tjena tjena mittbena!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Jag kommer att läsa feedbacken på söndag kväll. Att ge feedback är såklart helt frivilligt men bra om ni vill påverka nästa veckas lektioner.

Vänligen notera dock att jag kan inte garantera att din feedback reflekterar majoritetens preferenser eller vissa moment som jag måste gå igenom på lektionen. 

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18.

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Zoom-länk för lektioner:

https://zoom.us/j/91742340252

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).  

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.

Läxa: Övningsboken

140-142: Transitiva och intransitiva verb

UPPGIFT: Vilka verb är transitiva och intransitiva i texten nedan? Ni ser verben listade nedanför  

Igår slocknade jag helt på soffan. Jag vaknade av att det brann i köket. Lyckligtvis lyckades jag släcka elden med en brandsläckare. Jag rökte en cigarett i ren lättnad! Tyvärr hade dock min mat kallnat medan jag sov. 

Nåväl, att äta varm mat är inget jag fäster någon större vikt vid så jag åt den kall. Jag föll även för frestelsen att ha några chokladbollar – jag åt så många att min mage nästan sprack! 

Facit

Slocknade = intransitivt (I)

Vaknade = intransitivt (I)

Brann = intransitivt (I)

Lyckades = transitivt (T)

Släcka = transitivt (T)

Rökte = transitivt (T)

  • MEN: Man kan argumentera för att verbet har tendenser av att vara intransitivt, eftersom vi ser skyltar ibland där det står “Förbjudet att röka (cigaretter)”

Kallnat = intransitivt (I)

Fäster = transitivt (T)

Föll = intransitivt (I)

Sprack = intransitivt (I)

Läxa: Övningsboken

143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra (men inte ångrat mig)

 

Läxa: Övningsboken

144: Ord: verb

A) Vad hade du helst hållit i, en magishow för 10 000 personer på Globen eller finalen i Melodifestivalen? Motivera gärna varför med hjälp av adjektiven från s. 188 i Textboken B1+b2

B) Hur många svenskar tror du blir kallade till militären när de är unga?

C) Personalen hade framfört hård kritik. Vad tror du “framför” är en synonym till? Tänk simpelt!

D) Hur löser man bäst en dålig stämning (atmosfär) på personalmötet?

E) Det är oordning i lunchrummet på din fiktiva arbetsplats. Vad kan man göra åt saken?

Tips: göra åt = ingen verbpartikel

F) “VI MÅSTE HÅLLA OSS TILL PROTOKOLLET” sa en svensk som älskar regler under ett personalmöte som eskalerade. Vad betyder det här?

G) Om 1+1 är lika med 2 kan man dra slutsatsen att 1+1+1 = 3. Vad för slutsatser kan du dra om svensk arbetskultur baserat på vad du har lärt dig?

 

Läxa: Övningsboken

Det här är mer för de som verkligen älskar grammatik, och kanske också vet en hel del om bisatser från tidigare kurser. Jag tycker dock inte att det är en jätteviktig prioritet för att göra sig förstådd på svenska. 

152: Presens perfekt eller preteritum perfekt utan har eller hade 

  • Tips: Sammanfattning – Bisatser fördjupning (se framförallt s. 3) 

 

Läxa: Övningsboken

Det här är mer för de som verkligen älskar grammatik, och kanske också vet en hel del om bisatser från tidigare kurser. Jag tycker dock inte att det är en jätteviktig prioritet för att göra sig förstådd på svenska. 

152-153: Relativa som 

  • Tips: Sammanfattning – Bisatser fördjupning (se framförallt s. 3) 

 

Läxa: Övningsboken

156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse 

Uppgiften är alltså inte att bestämma motsatser utan att hitta adjektiv som betyder samma sak, men där det ena adjektivet har en positiv association medan den andra har en negativ. 

Nästa lektion kommer vi att diskutera: 

A) Vilka av de negativa adjektiven tycker du är värst? 

B) Om du måste välja ett negativt adjektiv som karaktärsdrag, vilket hade du valt? 

C) Vilka positiva adjektiv tycker du är viktigast?

 

Läxa: Övningsboken

153-154: Partikelverb

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor: 

A) Tror du att kronprinsessan får gifta om sig med vem som helst (om hon hade velat)?

B) Vad är vanligt misstag till att man måste skriva om en uppsats (skrivuppgift)? 

C) Är det bättre att gå om en kurs eller skippa en kurs när man lär sig ett språk? 

D) Man kan starta om en dator, men kan man starta om ens liv? Eller är kanske att man börjar om ens liv? Och vad gör man i sådana fall? 

E) Vad tror du läraren gör om en elev … 

…  nickar till?

… slår till en annan elev?

… skrattar till åt ett roligt skämt?

… hostar till och kollar på klockan?

… tänker till innan eleven svarar på lärarens fråga? 

F) Vad gör du helst mellan att …

… vila ut

… sjunga ut 

… tala ut

… eller tråka ut (din lärare)

 

Läxa: Övningsboken

155: Prepositionsfraser 

  • Tips: Sammanfattning – Sambandsord (sök upp frasen via CTRL + F) 

UPPGIFT: Kan du avslutande följande meningar? 

Jag ska sluta röka med hjälp av … 

Till skillnad från Danmark och Norge under andra världskriget … 

Med tanke på svensk kultur är det ingen bra idé att … 

På grund av Sveriges neutralitet under andra världskriget … 

I samband med pandemins uppkomst år 2020 … 

I jämförelse med resten av Europa är Sverige …

 

 

 

Läxa: TEXTboken

Läs texten på s. 215 i Textboken. Nästa lektion kommer vi göra följande uppgifter:

UPPGIFT: Lyssna på när jag läser upp texten på s. 215. Markera vilka partikelverb du hör. Glöm inte att du kan lyssna själv genom Rivstarts hemsida – här är en guide för hur sidan fungerar!

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Vi går snabbt igenom följande ord från s. 202 i Textboken

De allra flesta jobb publiceras aldrig som annonser. 

Företag drar sig för att sätta ut jobbannonser av flera olika skäl. 

Det känns därför hopplöst ibland att skriva en ansökan om jobb. 

Det är viktigt att nätverka så man har ett bra ett nätverk

En spontanansökan kan resultera i att man halkar in på ett bananskal till ett jobb

Arbetsförmedlingen förmedlar jobb, men det är ovanligt att få jobb via myndigheten. 

En undersökning visar att endast en handfull får jobb från Arbetsförmedlingen. 

Så hur hittar man alla dessa dolda jobb som inte finns på Arbetsförmedlingen? 

Det lönar sig ofta att nätverka då det är så de flesta får jobb. 

Vi skänker två procent av vår lön till välgörenhet för att bota cancer

Hippies sprider kärlek, men jag sprider ordet om att jag är arbetslös.  

En man stod på gatan med ett plakat där det stod: “Jag är jävligt trött på att gå hemma”!

 

 

 

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Du har fått jobbet som jobbcoach (det är en riktig titel i Sverige) och ska nu hålla en presentation om arbetsmarknaden i Sverige. 

Försök att använda orden på s. 202 och texten Dolda jobb som inspiration. Det är dock helt okej att fantisera. 

Övriga personer lyssnar och ställer frågor. Ni kan låtsas vara arbetslösa eller vilja byta jobb.

 

Läxa: TEXTboken

Du ska på arbetsintervju! Fundera på ett drömföretag på du vill jobba för och var beredd på att svara på de här frågorna

Behöver du ett förslag på jobb kan du exempelvis ta den här jobbannonsen för en museichef.

 

Läxa: TEXTboken

Läs den här jobbannonsen för en museichef. Var beredd på att söka jobbet! 

Tips: Utifrån rubrikerna på i texten Att skriva CV på s. 206-207 i Textboken går vi igenom exempel på vad man kan skriva på ens CV. Låtsas (fantisera) exempelvis att du söker tjänsten som museichef. Vad skriver du på följande?

Utbildning: 

Kurser/fortbildning:

Arbetslivserfarenhet: 

Språkkunskaper: 

IT-kunskaper eller datakunskaper: 

Övriga kunskaper och erfarenheter: 

Referenser

Tips: Flashcards – Arbete

Tips: Vanliga frågor på en arbetsintervju 

Tips: Erfarenhet kontra upplevelse

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Låtsats (fantisera) nu att du är i en hiss med en person från företaget. Du ska ge en superkort “pitch” på 60 sekunder till den andra personen om varför du borde anställas. Den andra personen lyssnar och ger svar. Det är helt okej om det tar längre än 60 sekunder. 

Behöver du ett förslag på jobb kan du exempelvis ta den här jobbannonsen för en museichef.

Efteråt hisstalet kan ni ha en kort arbetsintervju och exempelvis ställa de här frågorna
Tips: Du kan läsa mer om hisstal på s. 204 i Textboken B1+B2

 

Läxa: Skrivuppgift

Deadline för skrivuppgift är 26e AUGUSTI (inte juli). Vill ni ha feedback före min semester i augusti måste ni skicka den till mig SENAST 28e juli (annars får ni feedback senare i september).  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer kanske även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 28 till v. 29

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.