Lektion 14: måndag 22e november

Tjena tjena mittbena!

 

Ladan, tips på material du frågade om:

Olika varianter av känner 

NAtalie, tips på material du frågade om:

Telefonsamtal

Intervjufrågor

Löneförhandling

Tips på läsning för strategier för hur man kan lära sig svenska

https://docs.google.com/document/d/1xVx9BkeesquNaHwlcpEvF1kFO_reblEG2nbHgB90_iA/edit?usp=sharing

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/92290834192

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera de datum vi INTE ska ha lektion. 

Läxor

REPETITION

Läxa: Övningsboken

s. 110-112: Öva allt

Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men meddela gärna uppgifter som ni inte förstår.

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Grattis! Du är nu programvärd för “Vem vill bli miljonär?”. Du ska hjälpa en deltagare välja rätt alternativ för substantiven på s. 157. Till skillnad från det verkliga programmet kan du dock hjälpa deltagaren.

Nedan har du lite hjälp. Här är några bra fraser för att hjälpa dig:

Vill du ringa en vän? 

Vill du fråga publiken?

Vill du få en 50/50? Eventuellt tar jag dock bort det rätta svaret i brist på kunskap, bara så du vet!

Är du säker på att du vill låsa in alternativ X? 

Är detta ditt slutgiltiga svar? 

Anton, du har … SVARAT RÄTT! 

Anton, alternativ X är … tyvärr inte rätt. 

Anton … DU HAR VUNNIT 10 000 kronor! 

Och här är alternativen för varje fråga

  1. G-J
  2. E-H
  3. F-I
  4. B-E
  5. L-O
  6. H-K
  7. A-D
  8. A-D
  9. I-L
  10. D-G
  11. A-D
  12. M-P
  13. K-N
  14. F-I
  15. M-P
  16. E-H

Kommande läxor 

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Kombinera adjektiven/adverben med rätt synonymer på s. 156 med hjälp av Svenska.se

Ex: 1. Prunkande → Definition: lysa i granna färger

  • Prunkande bör därför höra ihop med bokstaven … 

UPPGIFT: SCENARIO! Du är nu en person som nyss (precis) kommit tillbaka från att vara utbränd. 

Du ska ha utvecklingssamtal / medarbetarsamtal med din chef. Du ska alltså prata om hur du mår efter att ha komma tillbaka. Här är några förslag på jobb du kommer tillbaka till.

1) Börsanalytiker på Danske Bank 

2) Gymnasielärare på Enskilda Gymnasiet (där kungafamiljen gick i skolan)

3) Kommunikationsansvarig för Hjärups kommun 

4) Receptionist på Folkuniversitetet   

EXTRAUPPGIFT: Du ska också prata med din chef om faktumet att din löneutveckling har stått stilla sedan 5 år tillbaka – alltså före du du gick in i väggen! Din (real)lön har alltså inte ökat med 2,1 % som annars är genomsnittet

Din chef väljer själv hur hen vill reagera. 

UTMANING: Försök att använda adjektiven/adverben från s. 156

Prunkande

Anmärkningsvärd

Övervägande

Vedertagen

Uppenbar

Arbetsför

Driftig

Förknippad

Avspänd

Plikttrogen

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Titta på dikten som Pia Delsson skriver på s. 148 och diskutera: Hade den fungerat bra som profilinformation på en dejtingsida? 

Hur skulle ni omskriva den informationen till en lite mer snyggare profilinformation.  

Omskriva = skriva i eufemismer och halvsanningar

UPPGIFT: Titta på dikten på s. 145. Vad tror ni har hänt med personen? Exempelvis:

1) Har hon förlorat en nära släkting?

2) Har hon gått in i väggen? 

3) Är hon pessimistisk över framtiden? 

4) Vill hon bara se världen brinna (precis som Jokern)?

Läxa: Textboken B2+C1

SCENARIO: Du är nu barn till Bodil Malmsten – personen du kan läsa mer om på s. 144. Du ser nu att din mamma börjar bränna ut sig själv igen. Därför måste du göra en “intervention” för henne. 

Bodil kommer hem till sitt glassiga hus i franska Finistère och finner dig där. Hon säger: Nämen hej mitt älskade barn! Hur kommer det sig att du är här?

UTMANING: Försök använda orden (lite långsökt) som vi har tränat, det vill säga: 

Att mynta ett begrepp

Var och varannan

Till synes

En försvårande omständighet

En förmildrande omständighet

Att ha en släng av något

En gemensam nämnare

Något (som) för mycket gott / ont med sig 

Att göra rätt för sig

Att stå i vägen för

Att gå till botten med

En glad prick

Att knyta näven i fickan

Så och så mycket / många

 

 

Läxa: Textboken B2+C1

Om vi får tid! 

Kombinera verben på s. 156 med rätt synonymer. 

Orden kommer från texten Väggen reser sig – igen på s. 144-155. Men istället för att tvinga er att hitta orden i texten har jag snällt nog ordnat några exempelmeningar: 

  1. Molnen hopar sig lika snabbt som problemen i mitt liv just nu. 

 

  1. Vad sitter du och grubblar på?  

 

  1. Till en (för) machoman: Det var mig ett jävla brölande från dig! Är du skogens konung eller?

 

  1. Du framstår som en idiot om du fortsätter att bröla som en älg. 

 

  1. Jag tippar på att fotbollslaget Malmö FF vinner mot AIK. Det var dock otippat att en pandemi skulle inträffa 2020. 

 

  1. Du får finna dig i att det blir ingen efterrätt ikväll. 

 

  1. Sveriges framgång i världsmästerskapen (VM) i fotboll förbluffade alla, inkluderat Sverige!

 

  1. Mörka moln på himlen som fogar sig förebådar om mörkare (och regnigare) tider. 

 

  1. Kan du bota mig från mitt spelberoende? Finns det något botemedel mot denna sjukdom?

 

  1. En klassisk svensk schlagerlåt, såväl som vinnaren av Eurovision år 1991, var Carola Häggkvists låt “Fångad av en stormvind”. Den fångade mångas hjärtan. 

 

  1. Jag anbefaller er att ignorera det ordet anbefalla för det är knappt en själ som använder ordet. 

12. Tycker du att medlen helgar ändamålen?  

 

 

Frivillig läxa du kan göra när du vill:

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

7 minuters rast efter ca 45 minuter.

Oktober (6 träffar totalt) 

11/10 mån + 15/10 fre

18/10 mån + 22/10 fre

25/10 mån + 29/10 fre

November (9 träffar) 

INGEN LEKTION 1/11 mån + 3/11 ons +  5/11 fre

8/11 mån + 10/11 ons + 12/11 fre

15/11 mån + 17/11 ons

22/11 mån + 24/11 ons

15 träffar totalt

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2+ del 2           kap 7-8 –> Det här blir nästa kurs. 

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Jag kommer inte att vara kursledare för nästa kurs. 

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

 

Är du nervös över att ha lektioner i svenska?

Det förstår jag! Därför har jag skrivit några svar på typiska frågor om lektioner, inlärningsstrategier och målsättningar man kan sträva efter när det kommer till att lära sig svenska. Tyvärr är den dock på engelska.

 

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.