Tjena tjena mittbena!
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Nu använder vi det här Google Docet istället
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom
Läxor till nästa lektion
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen.
Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.
Läxa: Övningsboken B1+B2
165-166: Prepositioner för känslor
- Tips: Sammanfattning – Preposition för känslor
BONUSUPPGIFT: Fundera på den här meningen: Jag är mot extremism.
Betyder ordet mot att man är för eller emot extremism?
Tips: Tänk exempelvis hur prepositionen mot används på SJ.
Tips: Frågan uppstod under valkampanjen 2018 efter Liberalernas valaffisch.
Läxa: Övningsboken:
159-160: Uttryck med färger
- Tips: Exempelmeningar med uttryck med färger
Under nästa lektion kommer ni att få vara med i en debatt, där ni väljer ett påstående från s. 221 i Textboken B1+B2.
DET FINNS DOCK EN TWIST: Ni måste använda minst ett av uttrycken med färger när ni debatterar varandra! Använd uttrycken lite långsökt 😉
Läxa: Övningsboken:
160-161: Verb: ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
- Tips: Det kan också vara bra att repetera först:
- TB A1+A2: s. 183-184
- ÖB A1+A2: s. 161-162
Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras).
Bonusuppgift: Vad för instruktioner borde man ge till ett barn som …
- … springer runt med en kniv i handen
- … har lagt alla sina saker på golvet i en enda stor röra
- … vill flytta dina fina plantor och växter som står på fönsterkarmen
Tips: Använd lägger, ställer och sätter
Tips: Ta bort -er eller -r för imperativ form:
- Lägger → lägg!
- Jobbar → jobba!
Läxa: Övningsboken:
164-165: Satsadverb(ial) och obetonat objektspronomen
- Tips: Sammanfattning – Satsadverbial (ADVERB) (stance adverbials)
- Tips: Sammanfattning – Obetonat satsadverbial
- MEN DET BÄSTA TIPSET: Vad är det du vill betona?
Läxa: Övningsboken:
Inte lika stor prioritet, men bra att känna till
161-162: Andra sätt att använda Står/ställer, ligger/ställer
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
177: Ordkunskap: liten och stor
Nästa lektion diskuterar vi kort:
Vad är typiska saker som brukar …
… öka?
… minska?
… växa?
…. krympa?
Exempelvis: Ökar arbetslösheten eller växer arbetslösheten?
Läxa: TEXTBOKEN
Uppgift: Förklara med egna ord vad ett citat på s. 217 i Textboken B1+B2 betyder. Försök vara så pedagogisk som möjligt och förklara gärna som om lyssnaren är ett litet barn.
Uppgift: Vilket citat s. 217 i Textboken B1+B2 tycker du bäst och sämst om?
Uppgift: Kan du andra ordspråk på samma tema? Du kan exempelvis försöka översätta ordspråk från ditt egna språk. MEN HELST INGEN ENGELSKA!
Läxa: TEXTboken
Läs texten om Kristina Lugn på s. 228-229. Var redo för att vi kommer att göra en hörövning om texten nästa lektion.
SCENARIO: Grattis! Du är nu Kristina Lugn. Du ska vara med i Skavlan – ett lite pretentiöst talk-show program – och bli intervjuad. Du kan exempelvis berätta om dikten du har skrivit på s. 230 men också om livet som poet.
Egentligen har du ingen aning om vad den betyder men det är okej för det vet inte heller någon annan.
Du berättar om livet som folkkär poet. Programledaren ställer många frågor baserat på dina dikter och ditt liv.
Tips på frågor till Kristina
A) Vad handlar dikten på s. 230 om?
B) Vad vill du säga med dikten?
C) Till vem har du dikten skrivit dikten till?
D) Vem har influerat dig i ditt skrivande?
E) Hur är livet som poet?
F) Hur är det att höra till finkulturen (den “lite finare” kulturen)? Är det exempelvis kul att sitta i Svenska Akademien och dela ut Nobelpriset i litteratur?
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
175: Ordkunskap
Nästa lektion vill jag att ni avslutar de här meningarna på ett eller annat sätt 🙂
Exempelvis: A) Ett bra tips för när man ska hugga ved …
- … är att sikta bra med yxan!
B) Ett typiskt namn att döpa sitt barn till i Sverige skulle vara …
C) Om man inte ens har en brödbit hemma …
D) Om en hund som vaktar lägenheten ser en inbrottstjuv ta sig in genom fönstret …
E) Vanligtvis brukar man gräva en grop när …
F) Det var lite av en förvåning för mig att …
G) Om ett djur bor i hålor borde en byhåla betyda ….
H) Den som är mäktig …
I) Ett exempel på något enormt eller väldigt skulle vara …
J) En objuden är en synonym till en oinbjuden gäst och innebär att …
K) Om man har gjort något dumt, exempelvis tagit sönder diskmaskinen av misstag på jobbet, är det bästa sättet att komma ut ur situationen genom att …
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
171-172: Sammansatta adverb
- Tips: Sammanfattning – Sammansatta adverb
Nästa lektion(er) kommer vi att jobba med den här uppgiften.
Läxa: TEXTBOKEN, Kap 17
Läs texten Rövare, handelsmän och bönder på s. 233. Slå upp svåra ord. Var redo på att kanske gå på konferens om vikingar under nästa lektion.
Scenario: Grattis! Du är gästtalare på en konferens om vikingar. Du berättar för publiken om vikingar så mycket som du kommer ihåg, exempelvis finns nedan. Ni turas om att ställa frågorna som ni kom på tidigare.
Vad innebar det att vara en viking?
Hur var deras resor? Vad brukade resorna resultera i?
Hur var vardagslivet för vikingar i allmänhet?
Hur såg familjen ut?
Vilken relation hade vikingarna till gudarna?
Tips: Använd texten på s. 233-234 (men det är helt okej att “slira” lite med detaljerna) samt försök använda sammansatta adverb från Övningsboken på s. 171-172 så mycket du kan.
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 28 till v. 29
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets system:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?
Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!
Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.
Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson