Tjena tjena mittbena!
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18.
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom
Läxor till nästa lektion
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen.
Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.
Läxa: Övningsboken
129-130: Substantiv: obestämd form med eller utan artikel
- Tips: Sammanfattning – Bestämd och obestämd form (scrolla ner till sista sidan)
- Tips: Sammanfattning – Substantivgrupper
Är följande meningarna korrekta? Varför? Varför inte?
A) Som svensk på 70-talet var det viktigt att man inte arbetade på långfredagen.
B) Själva påskafton är som dröm för svenskar som gillar lax, sill och lammstek.
C) På radio och TV hördes förr i tiden bara en religiös musik, eftersom det var sorglig dag på grund av Jesus korsfästelse.
AVANCERAD: D) Som ett tack för att någon lagat maten är det vanligt att man säger tack för maten till kocken när middagen är över.
Läxa: Övningsboken
140-142: Transitiva och intransitiva verb
- Tips: Sammanfattning – Transitiva och intransitiva verb
UPPGIFT: Vilka verb är transitiva och intransitiva i texten nedan? Ni ser verben listade nedanför
Igår slocknade jag helt på soffan. Jag vaknade av att det brann i köket. Lyckligtvis lyckades jag släcka elden med en brandsläckare. Jag rökte en cigarett i ren lättnad! Tyvärr hade dock min mat kallnat medan jag sov.
Nåväl, att äta varm mat är inget jag fäster någon större vikt vid så jag åt den kall. Jag föll även för frestelsen att ha några chokladbollar – jag åt så många att min mage nästan sprack!
Slocknade = intransitivt (I)
Vaknade = intransitivt (I)
Brann = intransitivt (I)
Lyckades = T eller I?
Släcka = T eller I?
Rökte = T eller I?
Kallnat = T eller I?
Fäster = T eller I?
Föll = T eller I?
Sprack = T eller I?
Läxa: Övningsboken
138-139: Emfatisk omskrivning
- Tips: Sammanfattning – Emfatisk omskrivning
UPPGIFT: Kan du göra om följande meningar till emfatisk omskrivning?
A) Vem åt upp min kanelbulle?
B) Jag åt tyvärr upp din kanelbulle.
C) Vem i helvete dricker alltid upp min mjölk?
D) Har någon sett mina nycklar?
E) Mia diskar för fan aldrig efter sig!
UPPGIFT: Kan du göra om meningarna längst ner på s. 191 med emfatisk omskrivning med nu igen?
Exempelvis:
Varifrån kommer du?
= Varifrån är det du kommer nu igen?
Läxa: Övningsboken
143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra (men inte ångrat mig)
- Tips: Titta på min sammanfattning för hjälp
Nästa lektion diskuterar vi de här lite svåra frågorna:
A) Kan man byta (ut) en familjemedlem?
B) Kan man förändra sin partner?
C) Kan man ändra något på sin partner?
D) Kan man ändra sig om val av partner efter att man har gift sig?
E) Om man är med i en swingersklubb, är det vanligt då att växla partners?
F) Är det logiskt att säga: “Jag förändras just nu”?
G) Om en person säger, “jag har verkligen förändrats de senaste 10 åren”. Vad kan det betyda?
H) Ångrar du att du försökte svara på alla de här tuffa frågorna?
Läxa: Övningsboken
145-146: Ord: verb och substantiv
Här kommer några generella tips för hur man gör substantiv av verb. Jag hade dock inte lagt för mycket betoning på dem eftersom det här kommer ofta till en naturligt.
Generellt tips: ta bort -a på verb i infinitiv för substantiv (slarva = ett slarv)
Generellt tips: Ibland får substantiv en -e form från ett verb (att byta = ett byte)
Generellt tips: Ett vanligt suffix för substantiv från verb är -(n)ing (tränar = träning)
Nästa lektion diskuterar vi följande frågor:
A) Vad är typiska saker, exempelvis svordomar, ett par säger till varandra när de grälar?
B) Har ordet ett köp lång vokal eller kort vokal? Varför? Tips: kolla på mina tumregler för svenskt uttal.
C) Det var mig ett jävla tjat om diskmaskinen! I vilket scenario tror du en person säger det här?
D) När jag var liten bytte man pokémonkort med varandra. Efter bytet brukade man säga bytt är bytt (och kom aldrig tillbaka)! Vad tror den här frasen betyder?
E) När behöver man ge första hjälpen till någon?
Läxa: Övningsboken
144: Ord: verb
A) Vad hade du helst hållit i, en magishow för 10 000 personer på Globen eller finalen i Melodifestivalen? Motivera gärna varför med hjälp av adjektiven från s. 188 i Textboken B1+b2
B) Hur många svenskar tror du blir kallade till militären när de är unga?
C) Personalen hade framfört hård kritik. Vad tror du “framför” är en synonym till? Tänk simpelt!
D) Hur löser man bäst en dålig stämning (atmosfär) på personalmötet?
E) Det är oordning i lunchrummet på din fiktiva arbetsplats. Vad kan man göra åt saken?
Tips: göra åt = ingen verbpartikel
F) “VI MÅSTE HÅLLA OSS TILL PROTOKOLLET” sa en svensk som älskar regler under ett personalmöte som eskalerade. Vad betyder det här?
G) Om 1+1 är lika med 2 kan man dra slutsatsen att 1+1+1 = 3. Vad för slutsatser kan du dra om svensk arbetskultur baserat på vad du har lärt dig?
Läxa: TEXTboken
SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu på Konsumentverket. Det är en statlig myndighet som jobbar konsumentregler.
UPPGIFT: Du ska nu förklara för en upprörd person vad följande ord betyder. Du kan läsa mer om respektive ord i texten Konsumentregler på s. 195-196.
Tillgodokvitto
Går sönder
Rätt att kräva
Garantitiden
Ett värdelöst presentkort
Öppet köp
Konsumentköplagen
Reklamera en vara
Bytesrätt.
Läxa: TEXTboken
Slå upp orden (exempelvis via Wordreference eller Lexin) i fraserna på s. 199 i Textboken B1+B2. Gör dock helst inte själva uppgiften!
Nästa lektion kommer ni nämligen att få kombinera fraserna med varandra med hjälp några exempelmeningar.
Läxa: TEXTboken
Läs texten på s. 215 i Textboken. Nästa lektion kommer vi göra följande uppgifter:
UPPGIFT: Lyssna på när jag läser upp texten på s. 215. Markera vilka partikelverb du hör. Glöm inte att du kan lyssna själv genom Rivstarts hemsida – här är en guide för hur sidan fungerar!
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 28 till v. 29
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets system:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?
Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!
Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.
Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson