Lektion 10: fredag 23e juli

Tack för den här kursen!

Ni var fantastiska!

Nedan kommer lite tips på vad ni kan repetera efter kursen och annan övrig information. Är något oklart är det självklart bara att maila mig.

Skrivuppgiften kan ni skicka in när ni vill – även efter min semester i augusti – men absolut deadline är 15e september. Ni måste skicka skrivuppgiften före 23e juli om ni vill ha feedback före min semester i augusti. Det går självklart bra att skicka in en skrivuppgift två gånger.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18

Framstegstest

Gör Framstegstest kap 16-18

• Facit finns på sista sidan!

Framstegstest B1+B2

Det här här ett test av all grammatik från kap 13-15.

13-15 + facit

Läxa: Skrivuppgift

Deadline för skrivuppgift är 26e AUGUSTI (inte juli). Vill ni ha feedback före min semester i augusti måste ni skicka den till mig SENAST 28e juli (annars får ni feedback senare i september).

• Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

Läxa: Övningsboken:

188-192: Repetera grammatiken

Den här övningen är repetition från samtliga kurser i Övningsboken B1+b2. Nedan har jag summerat allt extramaterial som jag har för varje övning på s. 188-192 som hjälp:

Kapitel 1

Kapitel 2:

Kapitel 3:

• Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv

Kapitel 4:

Kapitel 5:

Kapitel 6:

Kapitel 7:

Kapitel 8:

• Tips: Sammanfattning – Några snabba tumregler om presens perfekt
  • Tips: Sammanfattning – Varannan / vartannat – Varje + obestämd form

Kapitel 9:

Kapitel 10:

Kapitel 11:

Kapitel 12:

Kapitel 13:

Kapitel 14:

Kapitel 15:

Kapitel 16:

Kapitel 17:

• Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)

Kapitel 18:

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.