Lektion 4: måndag 26e juli

Tjena tjena mittbena!

Ursäkta besväret under vår första lektion! Jag måste ha råkat skapa en zoom-länk med mitt privata Zoom-konto. Hur som helst är problemet fixat. Som kompensation tänkte jag att bjuda på 15 minuter extra lektionstid någon lektion – det får dock bli till hösten eftersom jag har lektioner både före och efter er lektion. 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://folkuniversitetet-se.zoom.us/j/98704957203–> Det här är korrekt zoom-länk. 

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester. 

Läxor tills nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion). 

 

Läxa: Övningsboken: Kap 3

Vi kommer att gå igenom det här många gånger så känn inte för mycket stress. 

52-54 Perfekt particip

  • Tips: Lathund (steg-för-steg metod – Perfekt particip
  • Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden mellan presens particip och perfekt particip?
  • Tips: Sammanfattning – Verbgrupper (Repetition)
  • Tips: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8)
  • Tips: Flashcards – Träna verbgrupper
  • Tips: Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press

 

Läxa: Övningsboken

65-66: Reflexiva verb och pronomen 

Nästa lektion ska vi göra följande uppgift.

 

Läxa: Textboken B2+C1

Skumläs texten Ingenjör Nilsson, herrn, du eller ni på s. 77-79. På lektionen kommer vi att diskutera följande: 

Hur tror du man tilltalade (titulerade / “adresserade”) … 

  • … ens släktingar? 
  • … obekanta personer?
  • … gifta kvinnor och män? 
  • … ogifta kvinnor och män? 
  • … äldre släktingar? 
  • … en polis? 
  • … en läkare? 
  • … en lärare? 
  • … någon “högre upp i hierarkin”?
  • … någon “lägre ner i hierarkin”?

Läxa: TEXTboken:

UPPGIFT: Läs det sista stycket i Drottningen och filosofen på s. 60 som fortsätter till s. 61. 

DISKUTERA: 

A) Ett medvetande KAN definieras som att man är medveten om sig själv – att man vet att man existerar. 

Men VEM och VAD är medveten? Har exempelvis alla djur och insekter ett medvetande? Och hur är det med växter? 

B) Vad är dina spontana tankar kring att kroppen och själen är två separata saker? Känns det rimligt utifrån din livsåskådning? 

 

Läxa: TEXTboken:

Uppgift: Fundera på vad kroppsdelarna på s. 58 i Textboken kan betyda. Efter att du har skrivit ner din förklaring kan du försöka kombinera kroppsdelen med en förklaring.

ÖVRIGT:

Kursdatum

12/7 + INGEN LEKTION 14/7 PÅ GRUND AV SJUKDOM

19/7 + 21/7

26/7 + 28/7

UPPEHÅLL HELA AUGUSTI EFTERSOM JAG HAR SEMESTER

1/9

6/9 + 8/9

13/9 + 15/9

20/9 + 22/9

27/9 + 29/9

4/10 –> EXTRALEKTION

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4 –> Den här kursen gör vi just nu 

B2+ del 1           kap 5-6  –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.