Lektion 9: torsdag 22e juli

Tjena tjena mittbena!

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Nu använder vi det här Google Docet istället

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Zoom-länk för lektioner:

https://zoom.us/j/91742340252

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor till nästa lektion

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).  

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxorna i Textboken är INTE en prioritet – det är bara en varning om vad som kommer på lektionen.

Läxa: Övningsboken, Kap 17: 

173-174: Verb med direkt och indirekt objekt

  • Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)
  • Avancerat tips: Satsdelar: Olika frasers funktioner i en mening.

Nästa lektion kommer vi att göra den här uppgiften med DO + IO. Facit kommer efter lektionen. 

Här är facit till ovan uppgift!

Läxa: Övningsboken:

183: Satsförkortningar

Nästa lektion jobbar vi med följande uppgift

Här är: FACIT – Satsförkortning med objekt + infinitiv

Läxa: Övningsboken:

184: Uttrycka kontrast (trots att kontra trots X)

  • Tips: Sammanfattning – Vad är en bisats (och huvudsats)?
  • Tips: Sammanfattning – Subjunktioner: (för att, innan, medan, trots att, även om,)

 

Läxa: Övningsboken:

185: Uttrycka orsak och förklaring (därför att kontra därför)

 

Läxa: Övningsboken:

186-187: Idiomatiska uttryck 

Nästa lektion vill jag att du avslutar följande meningar:

A) Om man älskar att bara ge positiv feedback är man som klippt och skuren för … 

B) En maträtt som består av ditt och datt är … 

C) Har man rest kors och tvärs i världen kan personen … 

D) När det är hugget som stucket om tar bussen eller tåget … 

E) En person som är där för dig i ur och skur … 

F) När något är helt och hållet ditt fel är det … 

8) Om man är i valet och kvalet mellan chokladboll eller kanelbulle … 

Efter uppgiften: Är det något uttryck du är fortfarande lite osäker på? Jag kommer att försöka använda dem så mycket som möjligt under lektionen!

 

Läxa: Övningsboken:

187: Partikelverb

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor

A) Vad är typiska exempel på hur man gör bort sig under ett möte? 

B) Vad ska man ta med sig när man reser till Sverige? 

C) Brukar du dela med dig av dina största hemligheter till dina kolleger? 

D) Hur vilar man bäst upp sig efter en lång, “köttig” (hektisk) arbetsvecka i ditt tycke? 

E) Känner du att du orkar med tempot på den här kursen? 

F) Vad gör man egentligen med kroppen när någon säger: “Välkommen! Slå dig ner!”

G) Brukar det vara enkelt att hoppa av en kult? Känner du exempelvis till hur det har gått för avhoppare (som alltså har försökt)?

H) Är det någon av ovan frågor du tycker borde skrivas om?

 

Läxa: Övningsboken:

Det här är inte en prioritet, men bra att känna till: 

167-168: Ord: hel och all

  • Tips: Sammanfattninghel, helt och hela kontra all, allt och alla 
  • Tips: I den här artikeln kan du även läsa mer om hel, helt och hela samt all, allt och alla på engelska

 

Läxa: Övningsboken:

Det här är inte en prioritet, men bra att känna till: 

168-169: Andra sätt att använda hel och all 

  • Tips: Sammanfattninghel, helt och hela kontra all, allt och alla 
  • Tips: I den här artikeln kan du även läsa mer om hel, helt och hela samt all, allt och alla på engelska.

 

Läxa: TEXTBOKEN 

Uppgift: Kolla på orden på s. 256. Är du osäker på någon av dem? 

a) En liten andel av alla chefer är riktigt otrevliga. 

b) Lyckligtvis är de förhållandevis få, bara 5 %

c) Sannolikheten för att du ska ha en otrevlig chef är därför liten. 

d) På mitt tidigare jobb var det framför allt en chef som var otrevlig. 

e) Men det var för ett antal år sedan jag jobbade där. 

f) Jag hoppas att otrevliga chefer existerar i lägre grad i framtiden. 

g) Chefer är framförallt män. Därmed är det inte en jämn fördelning mellan män och kvinnor. 

h) Många turister som är i Köpenhamn hamnar ibland i Malmö av misstag eftersom de inte är uppmärksamma när de åker tunnelbana.

i) Den offentliga sektorn är huvudsakligen sjukvård, utbildning och social myndigheter.

j) Utbildning är dock I större utsträckning privatiserad, framförallt gymnasieskolor, om man jämför med 80-talet. 

k) Vasaloppet innehar ett Guinness världsrekord i världens längsta skidlopp för längdskidåkare.  

Uppgift: Kolla på de tre påståendena på s. 256. Vilka tror du stämmer för Sverige? Vad säger din magkänsla? Motivera varför!

Bra fraser 

Påstående 1 borde rimligtvis stämma för Sverige. Jag menar, svenskar är ju kända för att vara så långt framåt med jämställdheten. De har säkert redan haft ett flertal kvinnliga statsminister.

Nja, jag tror faktiskt inte det stämmer helt och hållet.  

 

Läxa: TEXTBOKEN 

Uppgift: Hitta ord eller uttryck i texten på s. 258 som motsvarar orden i rutan på s. 257. 

Ex: Ge (ett djur) mat – Utfodra

Uppgift: Vilken rubrik passar bäst till texten på s. 258? Motivera gärna varför!

 

Läxa: TEXTBOKEN 

Uppgift: Skumläs texterna Den svenska arbetsplatsen och Svenska affärsmän och affärskvinnor på s. 251-252

Uppgift: Vilka adjektiv från s. 255 passar in bäst (och sämst) på svenska affärsmän och affärskvinnor? 

SCENARIO: Stort grattis! Det är nu år 2007 och du har precis grundat Spotify. Du ska nu ge ett brandtal (passionerat tal) för dina 10 anställda. Du kan exempelvis berätta din vision om företagets…

…  klädsel – ska kläderna vara lediga eller strikta? 

… information i rangordning – är ni en platt organisation eller en hierarkisk? 

… kontroll / övervakning – får man jobba fritt eller är det “storebror ser dig”-stämning?

… tilltal – ska man säga du eller herr / fru / ni till varandra? 

… Fika – kommer den vara obligatorisk eller inte?

Bonusläsning om fika finns på s. 252-253 i Textboken B1+B2  

 

Läxa: Framstegstest 

Gör Framstegstest kap 16-18

  • Facit finns på sista sidan! 
  • Återkom till mig nästa lektion om vad som är oklart!

 

REPETITIONSLäxa: Övningsboken:

188-192: Repetera grammatiken 

Den här övningen är repetition från samtliga kurser i Övningsboken B1+b2. Nedan har jag summerat allt extramaterial som jag har för varje övning på s. 188-192 som hjälp:

Kapitel 1

Kapitel 2: 

Kapitel 3: 

  • Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv

Kapitel 4: 

Kapitel 5: 

Kapitel 6:

Kapitel 7: 

Kapitel 8: 

  • Tips: Sammanfattning – Några snabba tumregler om presens perfekt 
  • Tips: Sammanfattning – Varannan / vartannat – Varje + obestämd form

Kapitel 9: 

Kapitel 10: 

Kapitel 11: 

Kapitel 12: 

Kapitel 13: 

Kapitel 14: 

Kapitel 15:

Kapitel 16: 

Kapitel 17: 

  • Tips: Sammanfattning – Direkt objekt (DO) och indirekt objekt (IO)

Kapitel 18:

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 28 till v. 29

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi första veckan

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi andra veckan

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

 

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.