Lektion 11: måndag 1e mars

Tjena tjena mittbena!

Här är en länk till nästa kurs:

Jag är 99,9 (%) säker på att jag kommer vara lärare för nästa kurs men behöver först dubbelkolla datumen.

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Om ni vill meta mer om grammatiken vi diskuterade från tidigare kurser

Övningsboken: 165-166: Prepositioner för känslor

Övningsboken: 120-121: Satsadverb: nog, väl, ju

Övningsboken:  8- 100: S-passiv

En fantastiskt dikt från Ching-Wen som är helt i ordval och grammatik (i poesi är man dock mycket flexibel ordföljd) :

Jag tittar på månen, den påminner mig om din mun .

Natten kommer snart, jag är på väg.

Hösten känns som solen, solen som gömmer sig under natten.

Den kommer, lämnar, lämnar och stannar sen.

Skynda skynda dig till livet! Skynda skynda dig till kärleken.

Tiden cirklar, cirklar runt igen. Minnet cirklar, cirklar runt igen.

Vi är alla allena därför är vi inte allena.

Vi är alla olika därför är vi inte olika.

En dikt som går på djupet med vad fisk och lax egentligen betyder

Antons grammatiks förslag

Idag, det ska det bli lax -> Verb på plats 2

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok redo -> Adverbial som svarar på hur? Gärna på sista plats

mellan medan jag väntar, ska jag läsa en bok

Men om ni föredrar orginalversionen hittar ni den här:

Idag, det ska bli lax

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok

mellan jag väntar, ska jag läsa en bok

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan) I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

Läxa tills nästa lektion

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande.

Läxa: Övningsboken

140-142: Transitiva och intransitiva verb

UPPGIFT: Vilka verb är transitiva och intransitiva i texten nedan? Ni ser verben listade nedanför

Igår slocknade jag helt på soffan. Jag vaknade av att det brann i köket. Lyckligtvis lyckades jag släcka elden med en brandsläckare. Jag rökte en cigarett i ren lättnad! Tyvärr hade dock min mat kallnat medan jag sov.

Nåväl, att äta varm mat är inget jag fäster någon större vikt vid så jag åt den kall. Jag föll även för frestelsen att ha några chokladbollar – jag åt så många att min mage nästan sprack!

Slocknade = Transitivt (T) eller intransitivt (I)?

Vaknade = T eller I?

Brann = T eller I?

Lyckades = T eller I?

Släcka = T eller I?

Rökte = T eller I?

Kallnat = T eller I?

Fäster = T eller I?

Föll = T eller I?

Sprack = T eller I?

Läxa: Övningsboken

156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse

Nästa lektion kommer vi att diskutera:

1. A) Vilka av de negativa adjektiven tycker du är värst?

1. B) Om du måste välja ett negativt adjektiv som karaktärsdrag, vilket hade du valt?

1. C) Vilka positiva adjektiv tycker du är viktigast?

Läxa: TEXTboken

Slå upp orden (exempelvis via Google Translate) i fraserna på s. 199 i Textboken B1+B2. Gör dock helst inte själva uppgiften!

Nästa lektion kommer ni nämligen att få kombinera fraserna med varandra med hjälp några exempelmeningar.

UPPGIFT: Vi går snabbt igenom följande ord från s. 202 i Textboken

1. De allra flesta jobb publiceras aldrig som annonser.

1. Företag drar sig för att sätta ut jobbannonser av flera olika skäl.

1. Det känns därför hopplöst ibland att skriva en ansökan om jobb.

1. Det är viktigt att nätverka så man har ett bra ett nätverk

1. En spontanansökan kan resultera i att man halkar in på ett bananskal till ett jobb

1. Arbetsförmedlingen förmedlar jobb, men det är ovanligt att få jobb via myndigheten.

1. En undersökning visar att endast en handfull får jobb från Arbetsförmedlingen.

1. Så hur hittar man alla dessa dolda jobb som inte finns på Arbetsförmedlingen?

1. Det lönar sig ofta att nätverka då det är så de flesta får jobb.

1. Vi skänker två procent av vår lön till välgörenhet för att bota cancer

1. Hippies sprider kärlek, men jag sprider ordet om att jag är arbetslös.

1. En man stod på gatan med ett plakat där det stod: “Jag är jävligt trött på att gå hemma”!

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Du har fått jobbet som jobbcoach (det är en riktig titel i Sverige) och ska nu hålla en presentation om arbetsmarknaden i Sverige.

Försök att använda orden på s. 202 och texten Dolda jobb som inspiration. Det är dock helt okej att fantisera.

Övriga personer lyssnar och ställer frågor. Ni kan låtsas vara arbetslösa eller vilja byta jobb

Läxa: Skrivuppgift

• Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu.

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4