Lektion 3: lördag 27e februari

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!

I nuläget har deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 959 1113 9483

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/95911139483?pwd=SXQrZTJIemxaRHRDOG8yNHpySVJQdz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga!

[all homework is optional!]

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. Oftast gör vi läxorna i kronologisk ordning så mitt tips är att fokusera på läxorna högst upp. Vissa är läxor bara en förvarning om vad vi kommer att göra på lektionen och kräver inte mycket förberedelser.

[Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced. Generally, we do the homework in chronological order so my advice is to focus on the homework at the top. Some homework is just a heads-up about what we will be doing during the lessons and does not require extensive preparations.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!

[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

6. Vad tycker du är svårt med att svenskan? Är exempelvis grammatiken, uttalet eller vissa scenarion extra komplicerade? 

  • Exempelvis: Jag tycker Antons skånska dialekt är svår att förstå. Jag har även svårt att förklara vad man ska göra om man blir attackerad av en älg!

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

50-51: Subjunktioner

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

49:  Hemma hos eller hem till 

  • Tips: Statiska verb → Jag är hemma hos Kalle. 
  • Tips: Dynamiska verb → Jag åker hem till Sara. 

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

49-50: Prepositioner: hos, till eller

  • Tips: Statiska verb → Jag är hemma hos Kalle. 
  • Tips: Dynamiska verb → Jag åker hem till Sara.
  • Tips: Sammanfattning – hemma hos vs hem till

 

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 4: 

41: Adverb: sambandsord

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Du kommer att vara med i en podd med husdjur som tema där du ska svara på följande frågor. Vissa frågor är dock inte riktigt relaterade till temat husdjur…

Frågorna använder orden i rutan på s. 47 i Textboken B1+B2. Du får gärna testa att använda dem i en exempelmening som förberedelse – gärna i en logisk berättelse!

Rida

Drömma (om) 

Övertala

Skaffa

Spara

Gå förbi

Klappa

Trösta

Leka (med)

Ta hand (om) 

Gå ut med

Tjata

Vara rädd (för)

Tro

Växa upp

Längta (efter) 

Stirra (på) 

Spola ner

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

UPPGIFT: Titta på meningarna nedan. Känns de som naturlig svenska? Är alla ord på rätt position?

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet

 

  1. Därför att vi bor nära kan vi cykla till jobbet. 

 

  1. Också är det praktiskt att barnen bor nära skolan. 

 

  1. Faktiskt är det billigt att bo här. 

 

  1. Absolut måste du komma och hälsa på

 

  1. Verkligen hoppas att ni kommer snart. 

 

UPPGIFT: Läs innehållet på s. 58 om naturliga positioner i en mening. Skriv sedan om meningarna ovan så att de blir korrekta. Ibland finns det flera varianter.

 

Exempelvis (ni behöver dock inte ge så många exempel): 

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet

= Det är förstås bra att bo nära jobbet.

Givetvis är det bra att bo nära jobbet.

= Det är bra förstås att bo nära jobbet.

= Det är givetvis bra att bo nära jobbet

 

Läxa: Textboken B1+B2

SCENARIO: Grattis! Du jobbar på nu djurakuten på WWF, och ditt jobb är att ta emot larmsamtal över telefon (och nej: djurakuten existerar inte i verkligheten). Nu ringer det i telefonen.Personen som ringer dig har panik eftersom hen har ett problem med något farligt djur. Du måste lugna personen och ge instruktioner för hur hen ska hantera det farliga djuret. 

Tips: På s. 52-54 i Textboken kan du läsa mer om vad du borde göra om stöter på ett farligt djur (exempelvis björn eller varg). Här är några scenarion: 

  1. Älgarna i mitt älgzoo attackerar mig!
  2. Jag köpte en björnunge i julas till min partner. Det var ingen bra idé…
  3. Jag skaffade tre vargar som sällskapsdjur och nu klagar grannarna

Fler scenarion? Använd din kreativitet!

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Nästa lektion jobbar ni som professorer på ett universitetet drygt 850 år i framtiden. Ni ska presentera en historisk tillbakablick på fredagsmys, som ni kan läsa mer om på s. 59-60, och svara på frågorna nedan. 

Ni kan ta hjälp av sidorna 59-60 i Textboken eller (använda er fantasi)

 

  1. A) Hur mös män, kvinnor och barn helst? 

 

  1. B) När började man med fredagsmys? Varför?

 

  1. C) Existerade fenomenet samtidigt i andra länder?  

 

  1. D) Vad var fördelarna och nackdelarna med fredagsmys? 

 

  1. E) Vad var “en historisk milstolpe” för fredagsmyskulturen? 

 

TIPS: Försök gärna använda orden från s. 61

 

1) Arbetsveckan

2) Fredagsmys

3) Hemgjord

4) Hämtmat

5) Lättlagad

6) Lördagskvällar

7) Nackdelar

8) Plockmat

9) Skolfria

10) Snackstillverkarna 

11) Säljargument

12) Teveapparat

13) Undersökning

14) Övervikt

15) Fördelar

 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

UPPGIFT: Du ska övertala din partner att göra någon av aktiviteterna på s. 62 i Textboken.

Övertyga = Ge argument till en person så att person gör en aktivitet /sak (och tror det är en bra idé)

Tips: Du har bra fraser i den gula rutan på samma sida (på s. 62 i Textboken). Här är också några bra fraser. 

  • Okej då. Om du insisterar kan jag (väl) göra det. 
  • Nej, jag vägrar! Punkt slut! Basta! Finito! Slutdiskuterat! 

BONUSfråga: Vad tror du väl betyder i den här kontexten? 

Tips: Man kan ge ett simplifierat eller ett avancerat svar på frågan om väl, vilket du kan läsa mer om i min sammanfattning

 

 

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa:

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

Praktiska detaljer:

Kursdatum

Februari

13/2 + 20/2 + 27/2

Mars

6/3 + 13/3 + 20/3 + 27/3

Kursnivå

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

PRELIMINÄRT FÖRSLAG: 

RAST: 10.55-11.00

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

LUNCH: Runt 12.15-12.45

(Men jag försöker vara tillbaka 12.20 och pratar gärna med er då)

RAST: 13.25-13.30

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Svensk musik

 

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.