Lektion 9: måndag 22e februari

Tjena tjena mittbena!

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Om ni vill meta mer om grammatiken vi diskuterade från tidigare kurser

Övningsboken: 165-166: Prepositioner för känslor

Övningsboken: 120-121: Satsadverb: nog, väl, ju

Övningsboken:  8- 100: S-passiv

En fantastiskt dikt från Ching-Wen som är helt i ordval och grammatik (i poesi är man dock mycket flexibel ordföljd) :

Jag tittar på månen, den påminner mig om din mun .

Natten kommer snart, jag är på väg.

Hösten känns som solen, solen som gömmer sig under natten.

Den kommer, lämnar, lämnar och stannar sen.

Skynda skynda dig till livet! Skynda skynda dig till kärleken.

Tiden cirklar, cirklar runt igen. Minnet cirklar, cirklar runt igen.

Vi är alla allena därför är vi inte allena.

Vi är alla olika därför är vi inte olika.

En dikt som går på djupet med vad fisk och lax egentligen betyder

Antons grammatiks förslag

Idag, det ska det bli lax -> Verb på plats 2

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok redo -> Adverbial som svarar på hur? Gärna på sista plats

mellan medan jag väntar, ska jag läsa en bok

Men om ni föredrar orginalversionen hittar ni den här:

Idag, det ska bli lax

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok

mellan jag väntar, ska jag läsa en bok

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan) I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

Läxa tills nästa lektion

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande.

143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra

145-146: Ord: verb och substantiv

Här kommer några generella tips för hur man gör substantiv av verb. Jag hade dock inte lagt för mycket betoning på dem eftersom det här kommer ofta till en naturligt.

Generellt tips: ta bort -a på verb i infinitiv för substantiv (slarva = ett slarv)

Generellt tips: Ibland får substantiv en -e form från ett verb (att byta = ett byte)

Generellt tips: Ett vanligt suffix för substantiv från verb är -(n)ing (tränar = träning)

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor:

1. A) Vad är typiska saker, exempelvis svordomar, ett par säger till varandra när de grälar?

1. B) Har ordet ett köp lång vokal eller kort vokal? Varför? Tips: kolla på mina tumregler för svenskt uttal.

1. C) Det var mig ett jävla tjat om diskmaskinen! I vilket scenario tror du en person säger det här?

1. D) När jag var liten bytte man pokémonkort med varandra. Efter bytet brukade man säga bytt är bytt (och kom aldrig tillbaka)! Vad tror den här frasen betyder?

1. E) När behöver man ge första hjälpen till någon?

Läxa: Övningsboken

147: Adverb: nog, väl, ju (repetition)

Jag kommer inte gå igenom det här på grund av brist på tid men jag kan svara på frågor under rasten. Adverben är relevanta när man vill klaga (och ta emot klagomål)!

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Grattis! du ska nu förklara för en upprörd kund vad följande ord betyder. Du kan läsa mer om respektive ord i texten Konsumentregler på s. 195-196.

1. Tillgodokvitto

1. Går sönder

1. Rätt att kräva

1. Garantitiden

1. Ett värdelöst presentkort

1. Öppet köp

1. Konsumentköplagen

1. Reklamera en vara

1. Bytesrätt.

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Du är nu i ETT av de tre situationerna som nämns på s. 193, det vill säga:

1. A) Du bor på hotell på där poolen visar sig vara avstängd.

1. B) Restaurangbesöket är för jävligt (riktigt dåligt)

1. C) Dina jeans har krympt trots att du gjort allting rätt.

Du ska nu klaga på vad som är fel, gärna med hjälp av fraserna i den gula rutan på s. 193. Person 2 väljer själv hur hen hanterar klagomålen ?

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Kolla på information om Murphys lag på s. 198 och diskutera sedan frågorna från s. 199:

1. A) Kommer allt att gå bra, eller väntar ni er att allt ska sluta i en katastrof?

1. B) Tycker ni att Murphys lagar stämmer? Har ni egna exempel från verkligheten?

1. C) Kan ni komma på fler exempel på lagar om alltings jävlighet?

Läxa: Skrivuppgift

• Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu.

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4