Lektion 2: lördag 20e februari

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen!

I nuläget har deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 959 1113 9483

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/95911139483?pwd=SXQrZTJIemxaRHRDOG8yNHpySVJQdz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga!

[all homework is optional!]

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. Oftast gör vi läxorna i kronologisk ordning så mitt tips är att fokusera på läxorna högst upp. Vissa är läxor bara en förvarning om vad vi kommer att göra på lektionen och kräver inte mycket förberedelser.

[Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced. Generally, we do the homework in chronological order so my advice is to focus on the homework at the top. Some homework is just a heads-up about what we will be doing during the lessons and does not require extensive preparations.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!

[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

6. Vad tycker du är svårt med att svenskan? Är exempelvis grammatiken, uttalet eller vissa scenarion extra komplicerade? 

  • Exempelvis: Jag tycker Antons skånska dialekt är svår att förstå. Jag har även svårt att förklara vad man ska göra om man blir attackerad av en älg!

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 4: 

41: Adverb: sambandsord

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 4: 

43: Ord: verb till substantiv: Bita, orsaka, lukta, krocka, attackera, klättra, vaccinera 

  • Tips: Verbgrupper – Sammanfattning  
  • Tyvärr är alla verb oregelbundna (inkonsekventa)

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 4: 

44: Partikelverb

Tips: Partikelverb är en betonad preposition. De finns också i engelskan. Partikelverb har alltid betoning [stress]!

  • Gå ut → Go out

VARNING: Partikelverb är inte alltid samma som på engelska.

  • Stöta på → Run in (to someone)
  • Tycker om → Like (I like ice-cream)

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor: 

  1. Vad borde man göra för att en varg ska sluta följa efter dig?

 

  1. När brukar man skrika “Ge dig iväg!?

 

  1. Vad brukar rovdjur (djur som jagar andra djur) göra för att få exempelvis en kanin att ge upp?

 

  1. Brukar Anton gå igenom alla uppgifter som du får i läxa?

 

  1. När var det senaste gången du hälsade på någon i ditt hemland?6. Är det en bra idé att klättra upp i ett träd om en älg jagar dig?

 

  1. Brukar du läsa igenom allt du har skrivit innan du mailar iväg något?

 

  1. Låtsas (fantisera) att du är en skribent för Dagens Nyheter. Hade du hellre velat skriva om djur eller skriva om dina kollegers texter om djur?

 

  1. Mördarsniglar kommer ursprungligen från Spanien och har blivit ett problem i många svenska trädgårdar. Om du hoppar in i en tidsmaskin och ser en person som släppte ut den första mördarsnigeln i Sverige, vad hade du sagt till hen?

 

  1. Har du också spolat ner döda akvariefiskar i toaletten?

 

  1. Om man blir biten av en geting eller ett bi svullnar huden upp. Vad borde man göra då?

 

  1. Vad är du bäst på: att ta HAND om djur, din familj eller dig själv? 🙂

 

  1. Om du skulle välja ut några partikelverb som du är fortfarande osäkra på, vilka skulle du välja?

 

  1. Saknade du husdjur när du växte upp? Varför?

 

BONUS: Hur gör vi presens particip av följande verb och verbpartiklar? 

  • Följa efter → Först läser vi om älgar. I efter… texter ska vi diskutera björnar och vargar. 
  • Svullna upp → Patientens tunga är JUST NU upp…

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 4: 

39: Verb: alla grupper

 

Läxa: Övningsboken 

40: Presens particip

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Du kommer att vara med i en podd med husdjur som tema där du ska svara på följande frågor. Vissa frågor är dock inte riktigt relaterade till temat husdjur…

Frågorna använder orden i rutan på s. 47 i Textboken B1+B2. Du får gärna testa att använda dem i en exempelmening som förberedelse – gärna i en logisk berättelse!

Rida

Drömma (om) 

Övertala

Skaffa

Spara

Gå förbi

Klappa

Trösta

Leka (med)

Ta hand (om) 

Gå ut med

Tjata

Vara rädd (för)

Tro

Växa upp

Längta (efter) 

Stirra (på) 

Spola ner

 

Läxa: Textboken B1+B2

Välj verb ur rutan på s. 56 och skriv dem i rubrikerna där de passar in. 

Nästa lektion kommer vi diskutera älgnyheterna och du kommer jobba som reporter för tv-programmet Älgnytt på Viasat Anton. Ditt jobb är att fantisera en nyhet baserat på en av följande rubriker. Vi kommer att börja med den första rubriken som vår första nyhet och sedan göra nästa rubrik en annan lektion. 

  1. a) 79-årig man …. älg med stavar
  2. b) Älgar …. nytt vägsalt
  3. c) Svenska älgar …. 
  4. d) Berusad älg …. skrämmer skolbarn. Barnen jätterädda!

 

OBS! / VARNING: Producenten på Viasat Anton vill gärna att Älgnyheter fokuserar på sensationella nyheter där det är helt okej om vi presenterar “alternativa fakta” 

Tips: För inspiration kan du läsa artiklarna på s. 57 (men jag rekommenderar att du istället använder din fantasi)

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

UPPGIFT: Nästa lektion ska du turas om att svara på frågorna på s. 58 om artiklarna på s. 57 i Textboken. 

Turas om = Svara på varannan fråga 

(Person 1 frågar om fråga 1; person 2 om fråga 2)

Du måste dock inte komma ihåg (“memorera”) innehållet (informationen) i artiklarna. Istället kan du använda fraserna nedan för när man är osäker på något. ANVÄND GÄRNA OCKSÅ DIN FANTASI!

  • Såvitt jag kommer ihåg var älgen vid skolentrén eftersom … 
  • Om jag minns rätt var älgen eftersom … 
  • Från vad jag kommer ihåg var älgen eftersom … 
  • Jag tror (det var så) att älgen var eftersom … 
  • Jag har för mig att älgen var eftersom … 

 

Självklart är det också okej att använda de här fraserna: 

  • Fråga nummer 4 minns jag inte (tyvärr)
  • Det där minns jag inte (tyvärr)
  • Jag kommer inte ihå 

Eeehm…bra fråga! Jag har ingen aning!

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

UPPGIFT: Titta på meningarna nedan. Känns de som naturlig svenska? Är alla ord på rätt position? 

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet

 

  1. Därför att vi bor nära kan vi cykla till jobbet. 

 

  1. Också är det praktiskt att barnen bor nära skolan. 

 

  1. Faktiskt är det billigt att bo här. 

 

  1. Absolut måste du komma och hälsa på

 

  1. Verkligen hoppas att ni kommer snart. 

 

UPPGIFT: Läs innehållet på s. 58 om naturliga positioner i en mening. Skriv sedan om meningarna ovan så att de blir korrekta. Ibland finns det flera varianter.

 

Exempelvis (ni behöver dock inte ge så många exempel): 

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet

= Det är förstås bra att bo nära jobbet. 

= Givetvis är det bra att bo nära jobbet. 

= Det är bra förstås att bo nära jobbet. 

= Det är givetvis bra att bo nära jobbet

 

 

 

Praktiska detaljer:

Kursdatum

Februari

13/2 + 20/2 + 27/2

Mars

6/3 + 13/3 + 20/3 + 27/3

Kursnivå

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

PRELIMINÄRT FÖRSLAG: 

RAST: 10.55-11.00

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

LUNCH: Runt 12.15-12.45

(Men jag försöker vara tillbaka 12.20 och pratar gärna med er då)

RAST: 13.25-13.30

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Svensk musik

 

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.