Lektion 15: 23e februari tisdag

Tack för den här kursen!

Ni var fantastiska! Jag kommer inom kort flytta över kursens blogginlägg till ”Arkiv”, men där kommer ni att hitta alla inlägg för en lång tid framöver (jag brukar ta bort gamla kurser vid årsskiftet).

Hur vet jag om jag fortfarande gör framsteg i min svenska?

Ett tips är att gå tillbaka till en skrivuppgift ni tidigare har gjort och se ifall ni kan förbättra den. Ni får gärna maila till mig om ni vill ha feedback. Självklart går det också bra att göra en skrivuppgift efter kursen (om ni skickar in den inom en månad efter kursens sista datum).

Jag kommer att hålla i fortsättningskursen också + och det är bekräftat att den börjar 9e mars!

För nästa kurs behöver ni INTE skaffa Avancera Ord för kursen (även om den är bra för att träna ert ordförråd). Det enda ni behöver är Form i Fokus C (men den är inte en superprio då vi kommer främst att diskutera diverse artiklar).

Jag tackade ja till slut, och hoppas på att kunna förbereda så mycket material som möjilgt innan kursen börjar (kurser på den nivån kan vara ganska tidskrävande i förberedelser). Fortsättningskursen heter C1 del 1 och en länk finns nedan:

Om du vill också få en försmak för grammatiken för nästa kurs kan jag rekommendera följande:

Form i Fokus C

102-103: Sammansatta adjektiv

Tips: Ta gärna hjälp av svenska.se

Tips: Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vi läser delar av den här artikeln nästa lektion för att få  en fingervisning / försmak / en aptitretare om hur nästa kurs kommer att se ut

Då kan du läsa den här artikeln om krisen i Svenska Akademien?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.