Lektion 10: onsdag 24e februari

Tjena tjena mittbena!

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är en länk till nästa kurs:

https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/svenskaswedish/svenska-b2/svenska-b2-tva-tre-dagar-i-veckan/distans/svenska-b2-del-2-distans-live9/

Jag är 99,9 (%) säker på att jag kommer vara lärare för nästa kurs men behöver först dubbelkolla datumen. 

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Om ni vill meta mer om grammatiken vi diskuterade från tidigare kurser

Övningsboken: 165-166: Prepositioner för känslor

Övningsboken: 120-121: Satsadverb: nog, väl, ju

Övningsboken:  8- 100: S-passiv

 

En fantastiskt dikt från Ching-Wen som är helt i ordval och grammatik (i poesi är man dock mycket flexibel ordföljd) :  

Jag tittar på månen, den påminner mig om din mun .

Natten kommer snart, jag är på väg. 

Hösten känns som solen, solen som gömmer sig under natten.

Den kommer, lämnar, lämnar och stannar sen.

Skynda skynda dig till livet! Skynda skynda dig till kärleken. 

Tiden cirklar, cirklar runt igen. Minnet cirklar, cirklar runt igen.

Vi är alla allena därför är vi inte allena.

Vi är alla olika därför är vi inte olika.

 

En dikt som går på djupet med vad fisk och lax egentligen betyder

Antons grammatiks förslag

Idag, det ska det bli lax -> Verb på plats 2

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok redo -> Adverbial som svarar på hur? Gärna på sista plats

mellan medan jag väntar, ska jag läsa en bok

 

Men om ni föredrar orginalversionen hittar ni den här: 

Idag, det ska bli lax

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok

mellan jag väntar, ska jag läsa en bok

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan) I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91924795444

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxa tills nästa lektion

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande. 

Läxa: Övningsboken

140-142: Transitiva och intransitiva verb

UPPGIFT: Vilka verb är transitiva och intransitiva i texten nedan? Ni ser verben listade nedanför  

Igår slocknade jag helt på soffan. Jag vaknade av att det brann i köket. Lyckligtvis lyckades jag släcka elden med en brandsläckare. Jag rökte en cigarett i ren lättnad! Tyvärr hade dock min mat kallnat medan jag sov. 

Nåväl, att äta varm mat är inget jag fäster någon större vikt vid så jag åt den kall. Jag föll även för frestelsen att ha några chokladbollar – jag åt så många att min mage nästan sprack! 

Slocknade = Transitivt (T) eller intransitivt (I)?

Vaknade = T eller I? 

Brann = T eller I?  

Lyckades = T eller I?

Släcka = T eller I?  

Rökte = T eller I? 

Kallnat = T eller I? 

Fäster = T eller I? 

Föll = T eller I? 

Sprack = T eller I?

 

Läxa: Övningsboken

144: Ord: verb

 

A) Vad hade du helst hållit i, en magishow för 10 000 personer på Globen eller finalen i Melodifestivalen? Motivera gärna varför med hjälp av adjektiven från s. 188 i Textboken B1+b2

 

B) Hur många svenskar tror du blir kallad till militären när de är unga? 

 

C) Personalen hade framfört hård kritik. Vad tror du framför är en synonym till? Tänk simpelt!

 

D) Hur löser man bäst en dålig stämning (atmosfär) på personalmötet?

 

E) Det är oordning i lunchrummet på din fiktiva arbetsplats. Vad kan man göra åt saken? 

 

Tips: göra åt = ingen verbpartikel 

 

F) “VI MÅSTE HÅLLA OSS TILL PROTOKOLLET” sa en svensk som älskar regler under ett personalmöte som eskalerade. Vad betyder det här? 

 

G) Om 1+1 är lika med 2 kan man dra slutsatsen att 1+1+1 = 3. Vad för slutsatser kan du dra om svensk arbetskultur baserat på vad du har lärt dig?

Läxa: Övningsboken

143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra

 

 

Läxa: Övningsboken

147: Adverb: nog, väl, ju (repetition)

Jag kommer inte gå igenom det här på grund av brist på tid men jag kan svara på frågor under rasten. Adverben är relevanta när man vill klaga (och ta emot klagomål)! 

 

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Du är nu i ETT av de tre situationerna som nämns på s. 193, det vill säga:

  1. A) Du bor på hotell på där poolen visar sig vara avstängd.

 

  1. B) Restaurangbesöket är för jävligt (riktigt dåligt)

 

  1. C) Dina jeans har krympt trots att du gjort allting rätt.

 

Du ska nu klaga på vad som är fel, gärna med hjälp av fraserna i den gula rutan på s. 193. Person 2 väljer själv hur hen hanterar klagomålen 😉

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Kolla på information om Murphys lag på s. 198 och diskutera sedan frågorna från s. 199:

  1. A) Kommer allt att gå bra, eller väntar ni er att allt ska sluta i en katastrof?

 

  1. B) Tycker ni att Murphys lagar stämmer? Har ni egna exempel från verkligheten?

 

  1. C) Kan ni komma på fler exempel på lagar om alltings jävlighet?

 

 

 

Läxa: Skrivuppgift

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Kursdatum

Januari

25/1 + 27/1

Februari

1/2 + 3/2

8/2 + 10/2

15/2 + 17/2

22/2 + 24/2

Mars

1/3 + 3/3

8/3 + 10/3

15/3

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.