Lektion 8: måndag 14e december

Tjena!

Rüdiger,  här lite tips på läxa och extrainformation om du vill träna dig mer i trippelbestämdhet: 

Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:

29-30: Adjektiv + substantiv

  • Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
  • TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

/Anton

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten

https://zoom.us/j/92900854141

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

OBS! Ignorera datum under julen för den elektroniska kalendern

Läxa tills nästa lektion 

Läxa: Övningsboken: 

117: Partikelverb 

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor: 

A) Är det en bra idé att låna ut pengar till kriminella? Varför inte? 

B) Om du måste välja, vilket brott hade du helst åkt fast (blivit arresterad) för? 

C) Om du hade sluppit lägga i pengar i en godisautomat, hur mycket godis hade du tagit utan att betala? 

D) Har du någon gång varit tvungen att bryta dig in i ditt eget hus? Eller kanske bryta dig ut? 

D1) Har du någon gång varit tvungen att bryta dig ut? Tips: Göra det motsatta 😉   

E) Medan det fortfarande är den här årstiden (sommar / vinter / etc), vad skulle du vilja passa på att göra för aktivitet? 

F) Ibland drar man vidare från en förfest till en klubb. Men vad gör man om man går vidare i livet efter att gjort slut med sin partner?

Läxa: Övningsboken: 

110-111: Personliga, possessiva och reflexiva possessiva pronomen

Om vi använder sin / sitt / sina till man är verkligen inte en prioritet (då svenskar är inte speciellt konsekventa). Därför kommer jag inte fokusera så mycket på den här biten. 

 

Läxa: Textboken

UPPGIFT: Läs om de här tre fallen (brotten) på s. 152-153 och diskutera med varandra:

  1. Vad är brottet?
  2. Vilket straff bör personerna få, tycker ni?
  3. Finns det några förmildrande omständigheter?

Tips: Förmildrande omständigheter = saker som gör att vi tycker att personen borde få ett lägre straff än vad man normalt får. Exempelvis mördade en person sin pappa kanske eftersom pappan hade varit hemskt dålig pappa.

Läxa: Textboken

SCENARIO: Grattis! Du är nu i en rättegång! Du är nu en av personerna från Texten på s. 151, det vill säga:

Linus = som stoppats av polis eftersom det låg 1 kilo kokain i väskan

En advokat = Linus klient och representerar hans intressen

En åklagare = Vill få Linus dömd (straffad)

En domare = Bestämmer om Linus är skyldig eller oskyldig (tillsammans med tre nämndemän (något simplifierat: Sveriges “jury”)

Ett vittne = En person som kanske eller kanske inte kan ge Linus ett alibi genom att vittna för eller emot Linus ?

Domaren börjar rättegången med att säga: Välkomna hit! Idag ska vi diskutera … 

Advokat *NAMN*, vad säger din klient? Skyldig eller oskyldig?

 

Läxa: Textboken

Förbered ett kort påstående om något som du vet någon har (kanske) gjort. Ta gärna inspiration av brotten från s. 144-145

Antons exempel: 

  1. A) Min morbror har haft ett inbrott 
  2. B) Min mamma är en (mass)mördare 
  3. C) Min kusin höll på mycket med illegal fildelning
  4. D) En kompis till mig åkte fast för fortkörning
  5. E) Någon stal min fasters solstol   

Stämmer brotten? Du får gissa om ovan påståenden är falska eller sanna genom att fråga om kontexten för varje exempel!

  • Hm, jag misstänker / tror Anton ljuger. (falskt)
  • Jag tror Anton talar sanning. (sant)

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT

  • Gör en skrivuppgift i Rivstart Textboken
  • Du väljer själv vilken. Du hittar en skrivuppgift på sista sidan i varje kapitel. 
  • På den här länken finns en summering av alla skrivuppgifter i Textböckerna. 
  • Maila gärna i ett Microsoft Doc (men du måste inte)
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.
  • På lektionerna diskuterar vi några felmeningar. Då är meningarna såklart anonyma. 
  • Jag har ingen deadline (mer än sista kursdatumet)

 

UPPDATERADE: Kursdatum

INGEN LEKTION 16/11 + 18/11

23/11 + 25/11

30/11 + 2/12

7/12 + 9/12

14/12 + 16/12

21/12

UPPEHÅLL (”Paus”) för jul

4/1 + 6/1

11/1 + 13/6

18/1 –> nytt datum för vår sista lektion

15 träffar totalt

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är Folkuniversitetets kapitelsystem: 

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12 –> Den här kursen gör vi just nu

B2- del 1            kap 13-15 –> Det här är namnet på nästa kurs

B2- del 2            kap 16-18

(OBS! Systemet strukturerades om nyligen men detta är det nya systemet)

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.