Lektion 6: tolfte (12e) december lördag

Tjena!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Dagens musiktips är Roger Pontares låt När vindarna viskar mitt namn 

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 910 2258 2206

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/91022582206?pwd=N2N2UTNPakFnV01Ca3NJdnZaVXJmZz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxor tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Scrolla ner för tidigare läxor!

Eftersom vi bara har lektion 1 gång per vecka ger jag ganska mycket läxa, men ni kan prioritera bort vissa läxor (speciellt läxorna från Textboken). Ofta brukar jag göra lektionen i kronologisk ordning som läxorna är på min blogg.

LÄXA: Framstegstest

Gör Framstegstest för kapitel 4-6. Facit (svar till alla uppgifterna) finns på sista sidan. Berätta sedan på nästa lektion vilka uppgifter du tyckte var svåra. 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

60: Ordkunskap (om Sveriges statsskick, exempelvis medborgare, riksdagen etc) 

  • Riksdagen, styr, borgerlig, minskar, medborgare, val, förändras, välfärdsstat, kärnkraft, undantag, makt, avbrott, barnbidrag, åsikt, löser, regering, uttryck, skatt, jämlikhet 

 

Vi kommer även gå igenom den här uppgiften på lektionen, eftersom är så svåra att komma ihåg. SOM BONUSuppgift kan du då markera betoningen i varje ord. 

Ex: Styr = stYYYr

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

59: Verb: konditionalis 1

 

SCENARIO

Grattis! Du är nu monarken i Sverige. Monarken träffar statsministern och utrikesministern på en fika ibland i utrikesnämnden där monarken blir uppdaterad om internationella frågor. Monarken ska nu informeras om skandaler i Sverige, exempelvis:

  1. Österrike säger att Sverige fuskar (går emot regler) i Eurovision (och det är sant)
  2. Nordkorea har fortfarande inte betalat för volvobilarna de köpte på 70-talet.
  3. Danmarks prins vill göra Skåne danskt. Många rebeller i Skåne vill göra en revolution.

Ers majestät, jag har något att berätta som ni borde veta…

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

UPPGIFT: Berätta (så gott du kan) om ditt lands statsskick. Bra ord finns i texten Kungafamiljen och Sveriges statsskick på s. 75 i Textboken, och även på s. 60-61 i ÖB. 

Det är dock helt okej om du istället vill berätta om statsskicket i fantasi-landet Antoland! 

Person 2 lyssnar intresserat och ställer många intresseväckande frågor. 

  • Wow, det där visste jag inte om Antoland.  
  • Men hur är det med … ? 
  • Är X en grej i ditt land? 

Tips: Bra ord finns även i den gula rutan på s. 75 i Textboken. 

Från texten vi lyssnade på: Bjöds hit, nuvarande, förlorade, förändrats, be om lov, beredd, delta, efterträda

Från 60-61 i ÖB: Riksdagen, styr, borgerlig, minskar, medborgare, val, välfärdsstat, kärnkraft, undantag, makt, avbrott, barnbidrag, åsikt, löser, regering, uttryck, skatt, jämlikhet

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO

Grattis! Du är har nu grundat en koloni på Mars. Du ska skapa ett statsskick, och svara på frågorna nedan. Lite hjälp med vokabuläret hittar du på s. 84-85 i Textboken. Här är några frågor att fundera över: 

1) Vad ska landet heta? 

2) Vilket statsskick vill du ha? Republik? Parlament? Diktatur? Kejsare? Monarker? 

3) Om parlament: Hur många partier kan existera? Hur många röster behöver man för att komma in i parlamentet? 

4) Vem bestämmer på regional nivå? Finns det ett exempelvis landsting (regionala partier)?

5) Vem får rösta på kommunal (lokal) nivå?

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO: Grattis! I ett alternativt universum är du en monark som precis har grundat Sveriges 4 grundlagar. Du ska nu presentera varje grundlag för alla ledamöter i parlamentet och förklara dem. Var gärna lite pompös och formell! Information om grundlagarna hittar du på s. 82 i Textboken. 

Exempelvis: Medborgare av Sverige! Jag står här nu med fyra lagar som kommer definiera Sverige som land. 

Den första grundlagen heter regeringsformen och betyder att …

Den andra heter successionsordningen [sukksesjoooons åååårdn… ]

Den tredje är * RETORISK PAUS *  tryckfrihetsförordningen vilket betyder att … 

Den fjärde och sista kallas yttrandefrihetsgrundlagen och innebär att …

Ledamöter i parlamentet lyssnar och får gärna reagerar på vad monarken berättar.

 

EXTRALäxa: Fredagsmys

Lyssna på den klassiska låten fredagsmysHär är låttexten. Diskutera:

A) Vad handlar låten om?

B) Vad tycker du om låten? Tips: Fraser för diskussioner om musik

C) Om du skulle skriva en låt om svensk svensk kultur, vad skulle den handla om?

Här är också en lite komisk variant på låten.

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

Uppgift: Komplettera meningarna 1-6 på s. 81 i Textboken muntligt med kommer att 

BONUSuppgift: Fantisera att du är en partiledare och ska göra (absurd) politik av varje mening. Det är okej att säga en extra mening eller två för kontext:

Exempel: Om fler börjar ta cykeln istället för bilen kommer fler personer bli mer vältränade. Det här är vår viktigaste fråga i Sportpartiet, och vi ska vinna valet till Sveriges riksdag (parlament) år 2022 med den här frågan!

 

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa:

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

Kursdatum

7/11

14/11

21/11

28/11

5/12

12/12

19/12

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här brukar några skippa (

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

Preliminärt förslag: 

10.00-10.55

5 min rast (10.55-11.00)

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

11.00-11.55

30 min lunch (Lunch alltså mellan 11.55-12.25)

12.25-13.10

5 minuter rast (mellan 13.10-13.15)

13.15-14.00

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

 Övningsboken: 

98- 100: S-passiv

  1. 113-114. Verb med -s
  • TipsSammanfattning (av nedan tips)
  • Tips: Reciproka verb: Måste ha subjekt i plural ELLER två olika subjekt (Vi ses på tisdag!)
  • Tips: Deponensverb: Slutar alltid på -s men -s betyder inget (andas, minns, låtsas)
  • Tips: Intransitiva verb med -s: Verb som går från transitiva till intransitiva
  • Hunden biter mig = Hunden bits

Intransitiv = Verb behöver inte ha ett objekt (Jag skrattar)

Sammanfattning – Interjektioner (sociala responser)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.