Tjena!
Rüdiger, här lite tips på läxa och extrainformation om du vill träna dig mer i trippelbestämdhet:
Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:
29-30: Adjektiv + substantiv
- Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
- TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
På den här länken hittar ni kursens Google Doc.
Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!
VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten
TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.
OBS! Ignorera datum under julen för den elektroniska kalendern
Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken:
112. Verb: Är/blir + perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Är/blir + perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Tumregler för passivform
Vad är skillnaden mellan nedan meningar? Tips: Några meningar är inte kompletta
1. Den här restaurangen är känd för sina fantastiska fiskrätter.
2. Den här restaurangen blev känd för sina fantastiska fiskrätter…
3. Den här restaurangen var känd för sina fantastiska fiskrätter…
4. Den här restaurangen kommer att bli känd för sina fantastiska fiskrätter…
Läxa: Övningsboken:
110-111: Personliga, possessiva och reflexiva possessiva pronomen
- Tips: Sammanfattning – Reflexiva possessiva pronomen
Om vi använder sin / sitt / sina till man är verkligen inte en prioritet (då svenskar är inte speciellt konsekventa). Därför kommer jag inte fokusera så mycket på den här biten.
- Tips: Sammanfattning – Sin/sitt/sina vs ens för man
Läxa: Övningsboken:
116: Ordkunskap: Verb → Välj rätt verb till brottet
Läxa: Textboken
UPPGIFT: Placera meningarna på s. 152 i kronologisk rätt ordning. Facits exempel på svar kan man diskutera om den alltid stämmer.
Tips: Jag hjälper er lite med vilka siffror ni borde fokusera på först
De 4 första händelserna i processen: Antingen 7, 2, 6 eller 10
De efterföljande 4 händelserna: 12, 8, 3, 9
De sista 4 händelserna: 5, 4, 1, 11
Tips: Vill ni ha lite tips rekommenderar återigen Textbokens ordlista.
Tips: För enkelhetens skull gör jag här ett undantag från min policy att inte skriva på engelska för att hjälpa er lite med allt vokabulär:
Advokat = Lawyer
Åklagare = Prosecutor
Domare = Judge
Rättegång = Trial
Straff = Punishment / sentence
BONUSUPPGIFT: Fundera på hur ordet eventuellt används i mening 4:
Hen blir eventuellt dömt till straff […].
Eventuellt är alltså en falsk vän (i jämförelse med engelskan). Vad är en synonym till eventuellt på svenska?
BONUSUPPGIFT: Facit i Textboken ger ett förslag på den kronologiska ordningen, men måste det alltid vara den här ordningen? Finns det exempelvis några varianter på kronologiska ordningen?
Läxa: Textboken
UPPGIFT: Läs om de här tre fallen (brotten) på s. 152-153 och diskutera med varandra:
- Vad är brottet?
- Vilket straff bör personerna få, tycker ni?
- Finns det några förmildrande omständigheter?
Tips: Förmildrande omständigheter = saker som gör att vi tycker att personen borde få ett lägre straff än vad man normalt får. Exempelvis mördade en person sin pappa kanske eftersom pappan hade varit hemskt dålig pappa.
Läxa: Textboken
SCENARIO: Grattis! Du är nu i en rättegång! Du är nu en av personerna från Texten på s. 151, det vill säga:
Linus = som stoppats av polis eftersom det låg 1 kilo kokain i väskan
En advokat = Linus klient och representerar hans intressen
En åklagare = Vill få Linus dömd (straffad)
En domare = Bestämmer om Linus är skyldig eller oskyldig (tillsammans med tre nämndemän (något simplifierat: Sveriges “jury”)
Ett vittne = En person som kanske eller kanske inte kan ge Linus ett alibi genom att vittna för eller emot Linus 😉
Domaren börjar rättegången med att säga: Välkomna hit! Idag ska vi diskutera …
Advokat *NAMN*, vad säger din klient? Skyldig eller oskyldig?
UPPDATERADE: Kursdatum
INGEN LEKTION 16/11 + 18/11
23/11 + 25/11
30/11 + 2/12
7/12 + 9/12
14/12 + 16/12
21/12
UPPEHÅLL (”Paus”) för jul
4/1 + 6/1
11/1 + 13/6
18/1 –> nytt datum för vår sista lektion
15 träffar totalt
Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Ordlista [wordlist] B1+B2
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Allmänna uttalsregler (på svenska)
Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs
Flashcards för respektive kapitel
Plus:
Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)
- (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)
Repetition
Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser
Missat någon lektion eller två?
Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.
[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.]
Är kursen för enkel för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Här är Folkuniversitetets kapitelsystem:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12 –> Den här kursen gör vi just nu
B2- del 1 kap 13-15 –> Det här är namnet på nästa kurs
B2- del 2 kap 16-18
(OBS! Systemet strukturerades om nyligen men detta är det nya systemet)
Vill du ge feedback på mina lektioner?
[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson