Tjena tjena mittbena!
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Preliminärt börjar nästa kurs 5e januari! I nuläget har vi dock inte tillräckligt med deltagare.
Justina, om du vill läsa mer om användningen av huruvida (då jag insåg att ordet var lite komplicerat i användningen än vad jag inledningsvis trodde) kan du läsa artikeln länkat. Huruvida du gör det eller inte är dock upp till dig ?
Huruvida huruvida är ett bra ord eller inte
Plus följande tips: Kan du lägga till (eller inte)?
- Huruvida du förstår mig (eller inte) vet jag inte.
- Huruvida det här är relevant (eller inte) är en svår fråga
DAGENS TIPS: Ni får gärna stanna kvar prata efter lektionen MED VARANDRA (då jag inte längre har några efterföljande lektioner). I sådana fall gör jag någon till värd “host” och så kan ni prata lite efter lektionen.
Skriv gärna till mig i chatten i sådana fall ?
GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!
Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
I det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken B2+C1
174-176: Öva allt
- Glöm inte att du har facit för uppgifterna. Fråga mig gärna under nästa lektion(er) om de ni inte förstår
Läxa: Övningsboken B2+C1
172-173: Textbindning och sambandsord
- Tips: Sammanfattning – Sambandsord
Läxa: Övningsboken B2+C1
163-165: Verb: konditionalis
- Tips: Sammanfattning – Konditionalis 1 och 2
Läxa: Textboken B2+C1
SCENARIO: Grattis! Du blev vald till statsminister.
Du dök upp från ingenstans i politiken men drev (gjorde) en lyckad kampanj där ditt budskap om en mer hållbar miljö – utan att peka ut någon – resulterade i en jordskredsseger på 41 % av rösterna.
Du måste dock fortfarande bilda en koalition med andra partier. Därför har du bjudit in partierna nedan för att tillsammans måla upp en framtidsvision av Sverige. Partierna är baserade från texten på s. 243-245. Efteråt ska ni anordna en presskonferens där ni gemensamt presenterar er vision för Sverige.
OSB! / VARNING: I linje med svensk politik, är det viktigt att ni är pragmatiska och kompromissar med era värderingar så att ni inte trampar fel person på tårna …
1) “Franken-Kött”-partiet
De är kända dels från s. 243-244 i Textboken B2+C1 och dels för sin starka tro på genmodifierad mat.
2) “Insektspartiet”
De vill föra med sig insekter till Sverige som framförallt förrätt och snacks, och kan ställa till med problem om för mycket fokus läggs på genmodifierad mat.
3) “Anti-invasiva”-partiet
De har bara endast EN hjärtefråga: förbjud eller deportera alla invasiva arter i form av djur och insekter från främmande länder. Mer information om invasiva arter i Sverige finns att läsa på s. 248-249, men bland annat är mördarsnigeln, sjögull och jättebjörnlokan.
Statsministern inleder:
Medborgare i Sverige,
Efter tuffa förhandlingar har vi nått en vision för Sverige som ser ut som följande:
Tips: Försök gärna använda sambandsorden från s. 172-173 i ÖB:
I alla fall
I takt med / samtidigt som
Motsvarande
Ytterligare
Dessutom
Så att
För att
Tidigare
Förut
Genom att
Alltså / sålunda
Nämligen
Sedan dess
Efter detta
Såväl
En annan …
Ytterligare
Ändå
I dagsläget / nuläget
Nuförtiden
På så sätt
Därmed
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Diskutera följande frågorna nedan. Orden kommer från texten Konsumtion har varit som terapi för mig på s. 251-252 i Textboken.
A) Vad ger dig mer tillfredsställelse i livet mellan ingen stress på jobbet och en 25 % löneökning?
B) Ser du några långsiktiga fördelar med att ställa dig i Stockholms bostadskö, där den genomsnittliga väntetiden var 10 år under 2019?
C) Vad är en typisk cykel i ditt hemland?
D) Hur lång tid tror du ett tag är? Känns det som en kort eller en lång tid i en mening som “Det tog ett tag för mig att förstå men nu hänger jag med.” ?
E) Vad har du siktet inställt på när det kommer till din svenska?
F) Vad gjorde dina förfäder, d.v.s. din farmors farfar far etc, under sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet?
G) Vad brukar slinka med på fartyg?
H) Har du gjort några fynd på en loppis någon gång?
I) Har du också haft ynnesten (privilegiet) att bo granne med en av de bästa loppmarknaderna i ditt land?
J) Förut sade man till en äldre släkting: “Vad behöver inhandlas (för Mormor Andersson)?”. Vad är den motsvarande varianten nuförtiden?
K) Hur hanterar du tristessen med att vara hemma hela tiden under Covid-19?
L) I Textboken finns det flera uppradade exempel på hur man kan bli mer miljömedveten. Kan du rada upp några exempel på sätt där man INTE är miljömedveten?
M) Vad bryr du dig inte ett dugg om? Personligen ger jag blanka f*n i om kollegor har kommentarer om mina matlådor.
N) Vad gör du för att ta hand om ditt eget välbefinnande?
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Läs de sista två styckena på s. 252 av texten Konsumtion har varit som terapi för mig i Textboken. Var beredd på att diskutera efteråt:
A) Vad menar författaren med frasen: “Jag varit så himla duktig på att fly tristessen.”?
B) Vad menar hon med den sista meningen i texten? Och ja, jag har bokat tid nu. Låter hon övertygad eller övertalad?
Övertala = Någon får dig att göra något men du vill inte
Övertyga = Någon får dig att göra något som du vill göra
C) Vilken är tonen i texten? Vilka känslor och tankar väcker texten hos dig? Nedan finns några tips på fraser:
Tonen hos författaren Hanna Hellquist, känns …
- Uppgiven?
- Upprymd?
- Öppen?
- Raljerande?
- Ironisk?
- Irriterad?
Läxa: Textboken B2+C1
SCENARIO: Du extraknäcker som terapeut och har Hanna Hellquist, skribenten bakom artikeln Konsumtion har varit som terapi för mig på s. 251-252 i Textboken, som patient.
Att extraknäcka betyder att ha ett extrajobb vid sidan om ditt primära.
Du jobbar nu på Antons privatklinik för soffpsykologer – ett företag med skamfilat (dåligt) rykte men som trots detta ibland lockar kunder på grund av förmånliga priser.
Du är nu terapeut (fast du beskriver dig själv som soffpsykolog av lagliga skäl) och tar nu emot Hanna Hellquist. OBS! Kom ihåg att Hanna är lite “anti” att gå i terapi! Vi vet inte varför, men däremot vet vi att fantasi-Hanna har följande problem:
– Hon är beroende av shopping, något som också kan benämnas som shopaholic.
– För att spetsa till (dramatisera) saker: Något traumatiskt har även hänt Hanna, men vi vet inte vad. Det är ditt jobb som soffpsykolog att ta reda på.
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
Oktober
27/10 + 29/10
November
3/11 + 5/11
10/11 + 12/11
17/11 + 19/11
24/11 + 26/11
December
1/12 + 3/12
8/12 + 10/12
15/12
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:
Sammanfattning – Bisatser
- Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!
Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:
Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv
Den glass som jag åt smakade inte bra –> Restriktiv
- MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
- MEN inte: Den glass, som jag åt, smakade inte bra –> FEL
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
- – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
- Länkar på Rivstarts hemsida
- – [Links on Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.
C1- del 2 kap 11-12 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du hemskt gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson