Tjena tjena mittbena!
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Preliminärt börjar nästa kurs 5e januari! I nuläget har vi dock inte tillräckligt med deltagare.
Justina, om du vill läsa mer om användningen av huruvida (då jag insåg att ordet var lite komplicerat i användningen än vad jag inledningsvis trodde) kan du läsa artikeln länkat. Huruvida du gör det eller inte är dock upp till dig ?
Huruvida huruvida är ett bra ord eller inte
Plus följande tips: Kan du lägga till (eller inte)?
- Huruvida du förstår mig (eller inte) vet jag inte.
- Huruvida det här är relevant (eller inte) är en svår fråga
DAGENS TIPS: Ni får gärna stanna kvar prata efter lektionen MED VARANDRA (då jag inte längre har några efterföljande lektioner). I sådana fall gör jag någon till värd “host” och så kan ni prata lite efter lektionen.
Skriv gärna till mig i chatten i sådana fall ?
GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!
Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
I det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken B2+C1
172-173: Textbindning och sambandsord
- Tips: Sammanfattning – Sambandsord
Läxa: Övningsboken B2+C1
163-165: Verb: konditionalis
- Tips: Sammanfattning – Konditionalis 1 och 2
UPPGIFT: Kan du avsluta följande meningar med konditionalis 1?
A) Om jag hade varit en mördarsnigel i Sverige …
B) Om jag var / vore en mordisk trädgårdsmästare …
C) Om jag hade varit en flodhäst i Colombia …
D) Hade jag varit en flodhäst i Colombia
E) Om jag var / vore du …
UPPGIFT: Kan du avsluta följande meningar med konditionalis 2?
F) Om Pablo Escobar inte hade öppnat ett privat zoo …
G) Om nässlor inte hade bränt oss …
H) Om människor aldrig hade kommit till Sverige efter istiden …
I) Hade inte invasiva arter haft ett så oförtjänt dåligt rykte …
Läxa: Textboken B2+C1
Fundera på följande frågor. För inspiration rekommenderar jag att du läser texten När djur och växter globaliseras på s. 246-250 i Textboken
1) Känner du till några invasiva arter i ditt hemland? Vet du om de förde med sig något gott/ont till ekosystemet?
2) Finns det något du tycker är märkligt (konstigt) med invasiva arter?
3) På s. 249 står det att “uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att hitta metoder att ta kål på (döda) mördarsniglar”. Känner du till några kreativa sätt för att döda en mördarsnigel? Har du några idéer på kreativa sätt?
Läxa: Textboken B2+C1
SCENARIO: Grattis! Vi lever nu i ett universum där mördarsniglar har fått förmågan att kunna tala med människor. Du är nu mördarsnigel Bert Fjellsson, som har blivit utsedd som talesperson för alla invasiva arter.
Att vara talesperson innebär att du representerar alla alla invasiva arter i officiella sammanhang. Du ska nu till EU:s huvudkontor i Bryssel för en debatt med EU-kommissionens ordförande om hur synen på invasiva arterna kan förändras till det positiva.
Tips: Använd gärna texten Oförtjänt dåligt rykte på s. 249-250 i Textboken.
Läxa: Textboken B2+C1
SCENARIO: Grattis! Du blev vald till statsminister.
Du dök upp från ingenstans i politiken men drev (gjorde) en lyckad kampanj där ditt budskap om en mer hållbar miljö – utan att peka ut någon – resulterade i en jordskredsseger på 41 % av rösterna.
Du måste dock fortfarande bilda en koalition med andra partier. Därför har du bjudit in partierna nedan för att tillsammans måla upp en framtidsvision av Sverige. Partierna är baserade från texten på s. 243-245. Efteråt ska ni anordna en presskonferens där ni gemensamt presenterar er vision för Sverige.
OSB! / VARNING: I linje med svensk politik, är det viktigt att ni är pragmatiska och kompromissar med era värderingar så att ni inte trampar fel person på tårna …
1) “Franken-Kött”-partiet
De är kända dels från s. 243-244 i Textboken B2+C1 och dels för sin starka tro på genmodifierad mat.
2) “Insektspartiet”
De vill föra med sig insekter till Sverige som framförallt förrätt och snacks, och kan ställa till med problem om för mycket fokus läggs på genmodifierad mat.
3) “Anti-invasiva”-partiet
De har bara endast EN hjärtefråga: förbjud eller deportera alla invasiva arter i form av djur och insekter från främmande länder. Mer information om invasiva arter i Sverige finns att läsa på s. 248-249, men bland annat är mördarsnigeln, sjögull och jättebjörnlokan.
Statsministern inleder:
Medborgare i Sverige,
Efter tuffa förhandlingar har vi nått en vision för Sverige som ser ut som följande:
Tips: Försök gärna använda sambandsorden från s. 172-173 i ÖB:
I alla fall
I takt med / samtidigt som
Motsvarande
Ytterligare
Dessutom
Så att
För att
Tidigare
Förut
Genom att
Alltså / sålunda
Nämligen
Sedan dess
Efter detta
Såväl
En annan …
Ytterligare
Ändå
I dagsläget / nuläget
Nuförtiden
På så sätt
Därmed
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
Oktober
27/10 + 29/10
November
3/11 + 5/11
10/11 + 12/11
17/11 + 19/11
24/11 + 26/11
December
1/12 + 3/12
8/12 + 10/12
15/12
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:
Sammanfattning – Bisatser
- Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!
Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:
Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv
Den glass som jag åt smakade inte bra –> Restriktiv
- MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
- MEN inte: Den glass, som jag åt, smakade inte bra –> FEL
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
- – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
- Länkar på Rivstarts hemsida
- – [Links on Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.
C1- del 2 kap 11-12 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson