Tjena tjena mittbena!
Justina, om du vill läsa mer om användningen av huruvida (då jag insåg att ordet var lite komplicerat i användningen än vad jag inledningsvis trodde) kan du läsa artikeln länkat. Huruvida du gör det eller inte är dock upp till dig 😉
Huruvida huruvida är ett bra ord eller inte
Plus följande tips: Kan du lägga till (eller inte)?
- Huruvida du förstår mig (eller inte) vet jag inte.
- Huruvida det här är relevant (eller inte) är en svår fråga
DAGENS TIPS: Ni får gärna stanna kvar prata efter lektionen MED VARANDRA (då jag inte längre har några efterföljande lektioner). I sådana fall gör jag någon till värd “host” och så kan ni prata lite efter lektionen.
Skriv gärna till mig i chatten i sådana fall ?
GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!
Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
I det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken B2+C1
168-169: Verb: perfekt infinitiv
- Tips: Sammanfattning – Tempussystemet
- Tips: Sammanfattning – Några snabba tumregler om presens perfekt och preteritum
Läxa: Övningsboken B2+C1
172-173: Textbindning och sambandsord
- Tips: Sammanfattning – Sambandsord
Läxa: Textboken:
En vacker dag kommer vi att komma till skott men den här uppgiften…
UPPGIFT: Lyssna på när jag uttalar meningarna på s. 228 och markera vad som är akut accent (streck uppåt / på ett ord) och vad som är grav accent ( sträck nedåt \ på ett ord.
Diskutera efteråt vad respektive markerade ord betyder i sammanhanget:
Exempelvis:
Första gången vi hör tomten pratar vi om gubben som kommer och delar ut julklappar, medan andra gången hör vi “tomt” i bestämd form. En tomt är den mark som någon äger.
Exempelvis när man köper ett hus köper man en tomt (där huset är inkluderat), medan de som köper lägenheter köper inte tomten (eftersom det ägs av någon annan).
Läxa: Textboken B2+C1
Uppgift: Läs det sista stycket på s. 264 (De som förespråkar … ) fram tills måste prioriteras framför miljöfrågor på s. 265.
Förklara vad skillnaden är mellan …
… en miljöaktivist
… en miljöbov
… och en klimatförnekare / klimatskeptiker
UPPGIFT: Grattis! Du ska nu hänga ut människor på sociala medier. Närmare bestämt är du antingen en miljöaktivist, miljöbov eller klimatskeptiker som är på ett möte med din organisation. Om du är miljöbov är miljöaktivister och klimatskeptiker dina fiender och vice versa.
Ni planerar att smutskasta era motståndare, det vill säga att skada deras rykten genom att säga dåliga saker om dem på exempelvis Twitter eller Facebook. Frågan är bara vad ni ska säga… lyckligtvis är det här ett utmärkt tillfälle att ta hjälp av verb i perfekt infinitiv från ÖB, s. 168:
Miljöaktivist NAMN påstås ha …
Miljöboven ska ha …
Klimatskeptikern måste ha …
Ni presenterar några fraser och diskuterar sinsemellan vilka ni tycker passar bäst.
Läxa: Textboken B2+C1
Fundera på följande frågor. För inspiration rekommenderar jag att du läser texten När djur och växter globaliseras på s. 246-250 i Textboken
1) Känner du till några invasiva arter i ditt hemland? Vet du om de förde med sig något gott/ont till ekosystemet?
2) Finns det något du tycker är märkligt (konstigt) med invasiva arter?
3) På s. 249 står det att “uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att hitta metoder att ta kål på (döda) mördarsniglar”. Känner du till några kreativa sätt för att döda en mördarsnigel? Har du några idéer på kreativa sätt?
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
Oktober
27/10 + 29/10
November
3/11 + 5/11
10/11 + 12/11
17/11 + 19/11
24/11 + 26/11
December
1/12 + 3/12
8/12 + 10/12
15/12
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:
Sammanfattning – Bisatser
- Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!
Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:
Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv
Den glass som jag åt smakade inte bra –> Restriktiv
- MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
- MEN inte: Den glass, som jag åt, smakade inte bra –> FEL
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
- – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
- Länkar på Rivstarts hemsida
- – [Links on Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.
C1- del 2 kap 11-12 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson