Tjena!
Rüdiger, här lite tips på läxa och extrainformation om du vill träna dig mer i trippelbestämdhet:
Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:
29-30: Adjektiv + substantiv
- Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
- TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
På den här länken hittar ni kursens Google Doc.
Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!
VIKTIGT: Länk för (alla) Zoom-möten
TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.
OBS! Ignorera datum under julen för den elektroniska kalendern
Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken:
116: Ordkunskap: Verb → Välj rätt verb till brottet
Läxa: Övningsboken:
- 113-114. Verb med -s
- Tips: Sammanfattning – Reciproka verb + deponensverb + intransitiva verb
Nästa lektion kommer vi att göra följande uppgift:
UPPGIFT: Är verben nedan …
(1) Reciproka verb?
(2) Deponensverb?
(3) Intransitiva verb med -s?
(4) Inget av ovan?
A) Vi ska träffas på måndag!
B) Jag har blivit träffad av en kula (från en pistol)!
C) Jag träffades av en kula (från en pistol)!
D) Jag svettas som en gris!
E) Han ville bara skrämmas
F) Jag minns inte hur livet var när jag var ung.
Läxa: Övningsboken:
106 → Verb: Grupp 2
- Tips: Summary – Verbs for beginners (Repetition)
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper
- Flashcards – Träna verbgrupper
- Gravity – Ett stressigt spel för om du vill träna verbgrupper under press
- Tips: Sammanfattning – Specialfall med verbgrupper (B2+C1 kap 1, s. 6-8)
- Tips: Powerpoint – Verbgrupper och verbformer
- Här har ni facit till Övningsboken så ni kan kolla rätta själva!
Läxa: Textboken
UPPGIFT: Välj rätt ord till rätt brott på s. 144-145. Vi kommer även att gå igenom den här uppgiften under lektionen.
Läxa: Textboken
SCENARIO: Grattis! Du är nu en av Sveriges största deckarförfattare. Du ska nu träffa din redaktör (som ger feedback och redigerar dina böcker) för att diskutera idéer för din nästa deckare.
Frågor ni kan diskutera kan exempelvis vara:
1. Vad ska boken handla om? Vad för brott har exempelvis hänt?
2. Hur skulle du beskriva din karaktär? Är det en klassisk anti-hjälte eller en mer konventionell hjälte?
3. Var i Sverige ska den utspela sig?
4. Vad är bokens upplösning? = Hur ska bokens handling sluta?
Läxa: Textboken
SCENARIO: Grattis! Du är nu med i en debatt på tv-programmet Agenda på SVT. Du ska nu debattera påståendena från s. 146 med en annan person SOM ALDRIG HÅLLER MED DIG TILL 100 %.
Tips på bra fraser finns på s. 146, framförallt:
Håller inte alls med = Du har 100 % fel
Håller delvis med = Jag håller med om några saker men inte alla
Håller med helt och hållet = Du har 100 % rätt
Vet inte / har ingen åsikt = Jag har ingen aning!
Här är påståendena:
Det är föräldrarnas fel att unga blir kriminella.
Det är bättre att ge kriminella vård och terapi än att sätta dem i fängelse
Strängare straff leder till minskad kriminalitet
Man borde publicera namn och bild på vissa kriminella, så att folk vet vilka de är.
Man ska vända andra kinden till.
Att jobba svart ibland eller att anlita svart arbetskraft är inte så allvarligt.
UPPDATERADE: Kursdatum
INGEN LEKTION 16/11 + 18/11
23/11 + 25/11
30/11 + 2/12
7/12 + 9/12
14/12 + 16/12
21/12
UPPEHÅLL (”Paus”) för jul
4/1 + 6/1
11/1 + 13/6
18/1 –> nytt datum för vår sista lektion
15 träffar totalt
Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan):
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Ordlista [wordlist] B1+B2
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Allmänna uttalsregler (på svenska)
Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs
Flashcards för respektive kapitel
Plus:
Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)
- (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)
Repetition
Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser
Missat någon lektion eller två?
Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.
[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.]
Är kursen för enkel för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Här är Folkuniversitetets kapitelsystem:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12 –> Den här kursen gör vi just nu
B2- del 1 kap 13-15 –> Det här är namnet på nästa kurs
B2- del 2 kap 16-18
(OBS! Systemet strukturerades om nyligen men detta är det nya systemet)
Vill du ge feedback på mina lektioner?
[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson