Lektion 5: femte (5e) december lördag

Tjena!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Dagens musiktips är Roger Pontares låt När vindarna viskar mitt namn 

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 910 2258 2206

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/91022582206?pwd=N2N2UTNPakFnV01Ca3NJdnZaVXJmZz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxor tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Scrolla ner för tidigare läxor!

Eftersom vi bara har lektion 1 gång per vecka ger jag ganska mycket läxa, men ni kan prioritera bort vissa läxor (speciellt läxorna från Textboken). Ofta brukar jag göra lektionen i kronologisk ordning som läxorna är på min blogg.

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

62-63: Verb: presens futurum (kommer att, ska, tänker, verb + framtidsord)

  • Tips: Sammanfattning – Presens futurum: Svenskans fyra olika sätt för framtid

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

59: Verb: konditionalis 1

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

Vi börjar nästa lektion med att jag frågar er frågorna nedan: 

SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu för morgonpasset i P3, ett ganska hyper radioprogram riktat mot unga, hippa människor. Du intervjuar nu passerande människor på stan om deras godisvanor (“godistendenser”). Här är några exempel på frågor du kan ställa:

A) Har du prövat alla godissorter som listas på s. 66?

B) Googla godissorterna och diskutera: Baserat på hur respektive godissort ser ut, skulle du kunna tänka dig att pröva alla?

C) Okej, jag visste inte att du kom från *LAND*. Coolt! Är sortimentet (gruppen av produkterna) av godis lika brett (“stort”) i ditt hemland som det är i Sverige?

D) Skulle du säga att svenskar alltid äter nyttigt (hälsosam mat)?

E) Svenskar är ganska onyttiga (ohälsosamma) när det kommer till socker. Eller hur? Annars måste du bevisa (demonstrera) varför jag har fel!

F) “Poängen med (lös)godis är att äta för mycket godis så att din mage nästan exploderar. Man slutar inte äta förrän hjärnan registrerar att man har ätit för mycket.” – Citat av en okänd (anonym) svensk. Håller du inte med? VARFÖR INTE?

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

Uppgift: Komplettera meningarna 1-6 på s. 81 i Textboken muntligt med kommer att 

BONUSuppgift: Fantisera att du är en partiledare och ska göra (absurd) politik av varje mening. Det är okej att säga en extra mening eller två för kontext: 

Exempel: Om fler börjar ta cykeln istället för bilen kommer fler personer bli mer vältränade. Det här är vår viktigaste fråga i Sportpartiet, och vi ska vinna valet till Sveriges riksdag (parlament) år 2022 med den här frågan!

 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO: Grattis! Du är nu partiledare för ett av partierna på s. 79. Om du inte gillar något av partierna kan du grunda ditt eget parti, exempelvis: 


Fikapartiet – Mer fika till folket!

Djurens vänner – Vi fick 0,06 % av rösterna i riksdagsvalet 2018!

Sportpartiet – inga soffpotatisar i vårt land!


Vi ska alltså (ergo) inte diskutera någon seriös politik under lektionen…

UPPGIFT: Du ska nu diskutera (med din partikollega) hur partiet ska se ut. Du kan exempelvis diskutera följande frågor, som ni kommer att få senare under en presskonferens: 

  1. A) Vad är er viktigaste fråga? 
  2. B) Hur ni vinna folks röster? Hur många procent av rösterna vill ni ha?
  3. C) Kan ni gå i koalition med ett annat parti? 
  4. D) Vad gör ni om ni misslyckas (inte lyckas) få röster? Man måste exempelvis ha 4 % av rösterna för att komma in i Sveriges riksdag (parlament)!
  5. E) Vad är er framtidsvision för Sverige? Vad är ert valmanifest? 

Tips: Tänk ibland på de olika sätten för att säga framtid

 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

På s. 73 ser du en bild på kungafamiljen. Du ska nu presentera hela kungafamiljen (så gott du kan) för en utlänning (en person som inte är från Sverige). 

Använd en hel del fantasi och gärna lite skvaller (information från tabloidtidningar)”) som ni har hört  

Bra fraser

  • Längst till höger / vänster ser du Prins Daniel / Drottning Silvia. Båda är en del av kungafamiljen men kommer inte ärva tronen.

  • Bakom Kungen står det (ö)kända paret “Madde” och Chris O’neill.

  • Mittemellan dem, precis framför dem, står Kronprinsessan Victoria med sitt barn Estelle.

  • Vissa i kungafamiljen är mer populära än andra …

  • Jag har hört att prins Carl Philip …

 

SCENARIO

Grattis! Du är nu monarken i Sverige. Monarken träffar statsministern och utrikesministern på en fika ibland i utrikesnämnden där monarken blir uppdaterad om internationella frågor. Monarken ska nu informeras om skandaler i Sverige, exempelvis:  

  1. Österrike säger att Sverige fuskar (går emot regler) i Eurovision (och det är sant)
  2. Nordkorea har fortfarande inte betalat för volvobilarna de köpte på 70-talet
  3. Danmarks prins vill göra Skåne danskt. Många rebeller i Skåne vill göra en revolution. 

Ers majestät, jag har något att berätta som ni borde veta…

 

EXTRALäxa: Fredagsmys

Lyssna på den klassiska låten fredagsmysHär är låttexten. Diskutera:

A) Vad handlar låten om?

B) Vad tycker du om låten? Tips: Fraser för diskussioner om musik

C) Om du skulle skriva en låt om svensk svensk kultur, vad skulle den handla om?

Här är också en lite komisk variant på låten.

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

  1. 64: Verb: presens particip (repetition) 
  2. 65: Adverb: sambandsord (repetition)
  3. 66: Subjunktioner (repetition)

 

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa:

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

Kursdatum

7/11

14/11

21/11

28/11

5/12

12/12

19/12

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här brukar några skippa (

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

Preliminärt förslag: 

10.00-10.55

5 min rast (10.55-11.00)

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

11.00-11.55

30 min lunch (Lunch alltså mellan 11.55-12.25)

12.25-13.10

5 minuter rast (mellan 13.10-13.15)

13.15-14.00

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

 Övningsboken: 

98- 100: S-passiv

  1. 113-114. Verb med -s
  • TipsSammanfattning (av nedan tips)
  • Tips: Reciproka verb: Måste ha subjekt i plural ELLER två olika subjekt (Vi ses på tisdag!)
  • Tips: Deponensverb: Slutar alltid på -s men -s betyder inget (andas, minns, låtsas)
  • Tips: Intransitiva verb med -s: Verb som går från transitiva till intransitiva
  • Hunden biter mig = Hunden bits

Intransitiv = Verb behöver inte ha ett objekt (Jag skrattar)

Sammanfattning – Interjektioner (sociala responser)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.