Lektion 7: måndag

Tjenamoss!

kokar (kokat) vs kokar (kokt)

FÖRST OCH FRÄMST: Båda varianterna är synonymer SOM VERB, men olika dialekter säger A) eller B). Formellt är dock Verbgrupp 1 korrekt form OM VI ANVÄNDER VERB. 

A) Kokar: Verbgrupp 1:  Jag kokar potatis. Igår kokade jag potatis. Jag har kokat potatis.

B) Kokar: Verbgrupp 2b Jag kokar vatten. Igår kokte jag vatten. Jag har kokt vatten

I PRINCIP alltid är båda verbgrupperna synonymer som perfekt particip

En kokad potatis = En kokt potatis —> A boiled potato 

MEN: För vätska [liquid] brukar de flesta svenskar använda kokt , och kan nog översättas till brewed eller made eller fresh på engelska. Jag är tyvärr inte en översättare [translator]. Det finns dock säkert regionala varianter… 

(ny)Kokt kaffe är jättegott  = (fresh) brewed coffee is so good!

Det finns lite kokt te i köket = There is some fresh (newly made) tea in the kitchen

 

 På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten

https://zoom.us/j/93489779110

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken:

77-78: Tempus 

 

UPPGIFT: Stryk under några verb från s. 110 i Textboken. Vilket tempus står verben i? 

Preteritum, presens, futurum eller infinitiv? 

UPPGIFT: Gör ett tidsschema och skriv in de olika verbfraserna på rätt ställe från texten Kristina på s. 110.. Vad händer före NU och efter NU? 

 

FÖRE NU NU EFTER NU 
har bjudit hit Är trött på Sverige

 

FÖRE DÅ EFTER DÅ 

 

UPPGIFT: Kan du ändra texten på s. 111 från NU till DÅ? 

Exempelvis: Jag sitter vid datorn och … = Jag satt vid datorn och …

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Välj verb från s. 104-105 ur rutan och sätt in dem i rätt form där de passar

UPPGIFT: Välj rätt mening till rätt teckning på s. 104

UPPGIFT: Ge ett exempel på vad som hände under varje årtal. Du får gärna berätta om svensk historia, men andra länders historia går också bra.  

Exempelvis: 1. På 1700-talet … 

  • … grundar europeer många städer i USA. 
  1. På 70-talet … 
  2. Det här århundradet/seklet … 
  3. Det här årtiondet … 
  4. Det här decenniet (obestämd form = ett decennium) … 
  5. X f. Kr. före Kristus … 
  6. X e. Kr. efter Kristus … 

Bonusuppgift: Kan du göra några perfekt particip av verben?

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Välj EN av de 10 texterna på s. 101-103 i Textboken och välj en händelse, fenomen eller person som ni tycker verkar vara intressant i texten. Försök att ta reda på mer och gör en kort presentation. 

Person 1: Visste DU att … svenskarna hade en folkomröstning om euron? 

Person 2: Nej, det visste jag inte. Berätta mer! 

ELLER: Aa det visste jag. Men du kan berätta om det ändå!

ÖVRIGT

Kursdatum

21/9 + 23/9

28/9 + 30/9

5/10 + 7/10

12/10 + 14/10

19/10 + 21/10

26/10 + 28/10

2/11 + 4/11

9/11

Här är en länk till hur appen ”Språkplay” fungerar. Appen är jättebra om ni vill ha en interaktiv program (typ som en e-bok) för när ni kollar på svenska program

https://kontakt.svt.se/guide/about-svt-sprakplay-in-english-and-swedish

Om ni vill lära er några suffix som alltid har betoning kan ni kolla på dokumentet nedan:

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Den här kursen kommer göra kapitel 7-9 i Textboken B1+B2. Folkuniversitetet Södertälje håller på att synkronisera kapitelnamn med Folkuniversitetet Stockholm. Därför är vår hemsida lite kaotisk just nu… Ursäkta besväret (”problemet”)!  

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9 –> Den här kursen gör vi just nu

B1+ del 2           kap 10-12 –> Det här är namnet på nästa kurs

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course too simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.