Lektion 13: tisdag 13 oktober

Tjena tjena mittbena!

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är en länk till nästa kurs, som alltså heter C1- Del 1 och kommer behandla kapitel 9-10 i Textboken B2+C1. 

https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/svenskaswedish/svenska-c1/distans/svenska-c1-del-1-distans-live2/

SENAST UPPDATERAT 13/10: Nästa kurs (C1- Del 1) börjar preliminärt 27 oktober, men i nuläget behöver vi ytterligare 2 deltagare för att den ska starta.

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Som ni vet har vissa lärare (läs: mig) fört ett krig mot Folkuniversitetet Södertäljes system för kapitel på Textboken. Nu har ledningen (cheferna) äntligen beslutat att ändra kapitelsystemet:

Den här kursen kommer göra kapitel 7-8 i Textboken C1+B2. I nästa kurs kommer man göra kapitel 9-10 och i den efterföljande 11-12. Det nya systemet är presenterat i sin helhet nedan:

I praktiken betyder det här alltså att vi får mer tid för varje kapitel och jag behöver inte vara så selektiv med vad vi läser.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 1            kap 9-10 –>  Det här blir hädanefter namnet på fortsättningskursen 

C1- del 2            kap 11-12


Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.  

Läxa till nästa lektion:

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

REPETITION: 134-135: Olika s-verb

Till nästa lektion vill jag att ni (1) väljer rätt verb i luckan nedan och (2) svarar på frågan. 

Tips: Verben ni behöver för luckorna är boxas, slåss, enas, hjälpas, skiljas, följas, försonas, turas, mötas.  

A) Är det teoretiskt möjligt att ett gift par kan skiljas åt som vänner vid skilsmässa? 

B) Brukade du åt till skolan med ditt syskon? 

C) Åh nej! Danmark och Sverige är i en konflikt om att skåningar måste visa upp leg vid ankomst till Danmark. Hur ska vi få dem att

D) Finns det något sätt där Sverige och Danmark kan halvvägs? 

E) Du kan kanske sammankalla båda länderna till ett möte där de kan  om att berätta om vad de tycker är problemet. Känns det som en bra idé? 

F) Men visst är det viktigt att vi alla om att vi borde åt att nå en lösning så att ingen börjar ? VAD HÄNDER ANNARS OM DANMARK OCH SVERIGE BARA FORTSÄTTER ATT B… OM OLIKA POLITISKA FRÅGOR?? TÄNK OM DE BÖRJAR FÖRA KRIG MOT VARANDRA IGEN!??!?!?

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

  1. 142-143: Partikelverb Del 2 av 2

Den här uppgiften är baserad på verbpartiklarna på s. 142. 

UPPGIFT: Kan du ge en rimlig reaktion OCH EN ORIMLIG REAKTION på varje utrop nedan? 

Exempelvis: Utrop 1. Det gäller att ligga i och aldrig ge upp! 

Rimlig reaktion: Absolut! Med den attityden kan man gå hur långt som helst i livet!

Orimlig reaktion: Definitivt! Folk som ger upp är riktiga förlorare! Fy fan för dem! 

  1. När jag sjunger tar jag alltid i för kung och fosterland! 

Rimlig reaktion: 

Orimlig reaktion: 

  1. Du och jag borde träffas varje tisdag i parken och elda upp våra oanvända böcker!

Rimlig reaktion: 

Orimlig reaktion: 

  1. Min brustablett har fastnat i halsen och vill inte lösa upp sig! 

 

Rimlig reaktion: 

Orimlig reaktion: 

  1. Jag vill läsa upp en deklaration om hur mycket jag älskar dig för hela världen! 

Rimlig reaktion: 

Orimlig reaktion: 

 

  1. Mina föräldrar trodde inte jag skulle klara att köra upp men jag klarade min uppöring så nu kan de ta sin kritik och köra upp den i r*vhålet / arslet! 

Rimlig reaktion: 

Orimlig reaktion: 

Diskutera:

  1. Vad knycklar man ihop?

A) Ett papper?

B) Ett matta? 

C) En utbyggnad till huset? 

  1. Vad rullar man ihop?

A) Ett papper?

B) Ett matta? 

C) En utbyggnad till huset? 

  1. Vad bygger man ut? 

A) Ett papper?

B) Ett matta? 

C) En utbyggnad till huset? 

  1. Vad kan man göra för att förhindra att kroppen sjunker ihop när man sitter? 
  2. Tycker du att svenska män sträcker ut sig för mycket på pendeln? 
  3. Man behöver veckla ut en karta om man ska kunna läsa den, men kartan kan fortfarande vara för invecklad att läsa om man inte kan kartor bra. Vad är en synonym till invecklad?  

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Diskutera några avslutande frågor från s. 200:

Har du någon favoritförfattare?

Hur föreställer du dig författaren? Hur föreställer du dig författaren? Vad för mental bild får du av författaren?

Vad vet du egentligen om författarens liv?

På vilket sätt kan en författares personlighet speglas i hens böcker?

Får du en bild av författaren genom att läsa hens böcker?

En del menar att olyckliga författare och konstnärer är intressantare än de som är lyckliga och harmoniska. Håller du med? Varför / varför inte?

Läxa: Textboken:

Grattis! Du är nu på en konferens där du ska ge en föredrag om mänsklighetens mest betydelsefulla uppfinningar. Exempel på uppfinningar hittar du på s. 189. 

Vilken uppfinning har haft störst betydelse? Gör en topplista på fem saker och motivera ditt val. 

Hur har uppfinningarna bidragit till utvecklingen i världen? 

Hur har uppfinningarna förändrat våra liv till det bättre? 

Har de medfört några negativa effekter?

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

TIPS: En kollega på Folkuniversitetet försöker samla deltagare till en kurs där man lär sig svenska via teater – online!

Om detta spännande koncept är något som intresserar dig kan du läsa mer om kursen på den här länken. I nuläget är kursen riktad till alla B1-C1 talare, och nivån kommer att bestämmas beroende på vilka kursdeltagare det är som anmäler sig. För fler frågor får ni gärna maila Tamar Cohen på tamarcohen@rocketmail.com

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.