Lektion 12: torsdag 8e oktober

Tjena tjena mittbena!

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är en länk till nästa kurs, som alltså heter C1- Del 1 och kommer behandla kapitel 9-10 i Textboken B2+C1. 

https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/sprak/svenskaswedish/svenska-c1/distans/svenska-c1-del-1-distans-live2/

SENAST UPPDATERAT 8/10: Nästa kurs (C1- Del 1) börjar preliminärt 27 oktober, men i nuläget behöver vi ytterligare deltagare för att den ska starta.

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Som ni vet har vissa lärare (läs: mig) fört ett krig mot Folkuniversitetet Södertäljes system för kapitel på Textboken. Nu har ledningen (cheferna) äntligen beslutat att ändra kapitelsystemet:

Den här kursen kommer göra kapitel 7-8 i Textboken C1+B2. I nästa kurs kommer man göra kapitel 9-10 och i den efterföljande 11-12. Det nya systemet är presenterat i sin helhet nedan:

I praktiken betyder det här alltså att vi får mer tid för varje kapitel och jag behöver inte vara så selektiv med vad vi läser.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 1            kap 9-10 –>  Det här blir hädanefter namnet på fortsättningskursen 

C1- del 2            kap 11-12


Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.  

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

141-142: Partikelverb – Del 1 av 2

Nedan ser du en godnattsaga (som du ska berätta för dina fiktiva barn) med partikelverben från s. 141. Kan du avsluta sagan? 

1. För länge sedan i ett land långt borta fanns en prinsessa som ville sätta sig in i … 

2. Men detta var svårt att göra eftersom hon hade blivit av med … 

3. Av den anledningen försökte hon skjuta upp … 

4. På så sätt hoppades hon på att göra sig av med

5. Men först behövde hon sätta in … 

6. Hon hade nämligen gjort av med … 

 

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Diskutera några avslutande frågor från s. 200:

Har du någon favoritförfattare?

Hur föreställer du dig författaren? Hur föreställer du dig författaren? Vad för mental bild får du av författaren?

Vad vet du egentligen om författarens liv?

På vilket sätt kan en författares personlighet speglas i hens böcker?

Får du en bild av författaren genom att läsa hens böcker?

En del menar att olyckliga författare och konstnärer är intressantare än de som är lyckliga och harmoniska. Håller du med? Varför / varför inte?

 

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Läs första stycket på s. 201 + versen om Dagerman. 

A) På vilket sätt använder Dagerman bitande (vass) ironi i sin vers? 

B) Kan du rimma (rimma: get – vet) om någon aktuell händelse? 

Försök ha minst fyra rader, precis som Dagerman! Och håll det simpelt! 

Exempel för inspiration: 

Just nu pågår en stor kris 

Ingen kunde tro att det skulle bli på detta vis

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Grattis! Du är nu en tonåring, kanske runt 13 år, som är ute och campar med sina kompisar. Ni sitter vid lägerelden och dina polare (kompisar) ber dig att berätta en riktigt riktigt läskig spökhistoria! 

Ett spöke är ett exempel på en övernaturlig varelse. Andra exempel är varulvar, vålnader eller vampyrer. Du väljer själv vilken varelse som passar, och dina tonåriga kompisar väljer själva hur de vill reagera. 

Berättaren: Nu ska ni få höra en berättelse som kommer få er att kissa på er av skräck … 

UTMANING / BONUSUPPGIFT: Försök använda liknelser så mycket som möjligt (se rutan s. 211 i Textboken för inspiration), och orden ni associerade kroppsorgan till på s. 211 i Textboken.  

Tips: Intransitiva verben med -s  från s. 136 i Övningsboken passar också jättebra i sammanhanget: 

Bitas 

”När varulvar biter människor förvandlas dem till varulvar vid fullmåne.”  

Brännas 

”Jag kände min hud brännas av spökets andedräkt”. 

Knuffas 

”Många personer knuffades för att komma bort från vålnaden, men den kom allt närmare och närmare”. 

Luras 

”Man kan inte lura ett spöka; de ser igenom dig”. 

Nypas 

“Den gamla damens hand, skrynkligare än ett brev i en Dagerman berättelse, nöp mina öron som en krabba med smutsiga naglar”.  

Retas 

”Att skratta åt den clownmaskerade mannen var den sista gången Mia retades med någon”. 

Skrämmas 

”Jag vill inte skrämmas, men det här är en sann historia”. 

Sparkas 

”’Du kan sparkas hur mycket du vill – det kommer inte rädda dig!’, sa spöket med ett stort grin (leende) på läpparna”. 

Stångas 

“Han såg två tjurar stångas, men plötsligt slutade dem och började kolla på honom”. 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

TIPS: En kollega på Folkuniversitetet försöker samla deltagare till en kurs där man lär sig svenska via teater – online!

Om detta spännande koncept är något som intresserar dig kan du läsa mer om kursen på den här länken. I nuläget är kursen riktad till alla B1-C1 talare, och nivån kommer att bestämmas beroende på vilka kursdeltagare det är som anmäler sig. För fler frågor får ni gärna maila Tamar Cohen på tamarcohen@rocketmail.com

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.