Lektion 8: tisdag 14e oktober

Tjabba!

Alicia, tryck här om du vill läsa mer om Konditionalis 1 och 2

kokar (kokat) vs kokar (kokt)

FÖRST OCH FRÄMST: Båda varianterna är synonymer SOM VERB, men olika dialekter säger A) eller B). Formellt är dock Verbgrupp 1 korrekt form OM VI ANVÄNDER VERB. 

A) Kokar: Verbgrupp 1:  Jag kokar potatis. Igår kokade jag potatis. Jag har kokat potatis.

B) Kokar: Verbgrupp 2b Jag kokar vatten. Igår kokte jag vatten. Jag har kokt vatten

I PRINCIP alltid är båda verbgrupperna synonymer som perfekt particip

En kokad potatis = En kokt potatis —> A boiled potato 

MEN: För vätska [liquid] brukar de flesta svenskar använda kokt , och kan nog översättas till brewed eller made eller fresh på engelska. Jag är tyvärr inte en översättare [translator]. Det finns dock säkert regionala varianter… 

(ny)Kokt kaffe är jättegott  = (fresh) brewed coffee is so good!

Det finns lite kokt te i köket = There is some fresh (newly made) tea in the kitchen

 På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten

https://zoom.us/j/93489779110

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken:

82-84: Tidsuttryck

Läxa: Övningsboken:

87: Presens futurum (Repetition, Kap 6)

  • Sammanfattning – Presens futurum: Svenskans fyra olika sätt för framtid

TEXTboken

UPPGIFT:  Definiera min lista med ord från texterna om Drottning Margareta (s. 106) och Kronprinsessan Victoria (s. 108-109).

DISKUTERA: Hur mycket enklare blev det att definiera orden när du såg dem i en kontext?

 

 

Läxa: TEXTboken

 

SCENARIO: Grattis! Det är 1600-tal och du jobbar nu på tabloidtidningen Hänt Extra, Sveriges största – och värsta – tabloidtidning. 

Tidningen organiserar nu ett panelsamtal, där ditt jobb är att berätta om allt skvaller (“sensationella detaljer”) om Drottning Kristina, Sveriges drottning under 1600-talet. Du kan läsa mer om henne på s. 107 i Textboken men här är några nyckelpunkter: 

(1) Kristina blev trött på att vara drottning i Sverige 

(2) Alla trodde hon var en pojke när hon föddes

(3) Hennes far dog när hon var 6 år

(4) Tog i hemlighet kontakt med katoliker 

(5) Abdikerade till slut och flyttade till Rom 

UPPGIFT: Du skvallrar nu om Kristina genom att avlusta fraserna på s. 110. Person 2 väljer en respons från samma gula ruta. Improvisera gärna!  

Exempelvis: 

Person 1: Har du hört vad Kristina har gjort?   

Person 2: Nej jag har ingen aning. Berätta! 

Person 1: Från vad jag har hört, har hon pratat med katoliker! 

Person 2: Va!? Du skojar! Det skulle Kristina aldrig göra! 

Vet du var jag har läst? 

Jag måste berätta en grej för dig!

Hade du en aning om … ? 

Visste du att … ? 

Har du hört att … ?

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT:  Grattis! Du är drottning. Du ska berätta din livshistoria för en annan drottning. Fantisera din livshistoria eller läs dem nedan: 

  1. Drottning Margareta (s. 106) 
  2. Drottning Kristina (s. 107)
  3. Drottning Ulrika Eleonora (s. 108)
  4. Kronprinsessan Victoria (s 108-109)

och försök att använda rätt tempus

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Ge ett exempel på vad som hände under varje årtal. Du får gärna berätta om svensk historia, men andra länders historia går också bra.

Exempelvis: 1. På 1700-talet … 

  • … grundar europeer många städer i USA. 
  1. På 70-talet … 
  2. Det här århundradet/seklet … 
  3. Det här årtiondet … 
  4. Det här decenniet (obestämd form = ett decennium) … 
  5. X f. Kr. före Kristus … 
  6. X e. Kr. efter Kristus … 

 

ÖVRIGT

Kursdatum

21/9 + 23/9

28/9 + 30/9

5/10 + 7/10

12/10 + 14/10

19/10 + 21/10

26/10 + 28/10

2/11 + 4/11

9/11

Här är en länk till hur appen ”Språkplay” fungerar. Appen är jättebra om ni vill ha en interaktiv program (typ som en e-bok) för när ni kollar på svenska program

https://kontakt.svt.se/guide/about-svt-sprakplay-in-english-and-swedish

Om ni vill lära er några suffix som alltid har betoning kan ni kolla på dokumentet nedan:

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Den här kursen kommer göra kapitel 7-9 i Textboken B1+B2. Folkuniversitetet Södertälje håller på att synkronisera kapitelnamn med Folkuniversitetet Stockholm. Därför är vår hemsida lite kaotisk just nu… Ursäkta besväret (”problemet”)!  

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9 –> Den här kursen gör vi just nu

B1+ del 2           kap 10-12 –> Det här är namnet på nästa kurs

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course too simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.