Lektion 4: onsdag 30e september

Tjenamoss!

Här är en länk till hur appen ”Språkplay” fungerar. Appen är jättebra om ni vill ha en interaktiv program (typ som en e-bok) för när ni kollar på svenska program

https://kontakt.svt.se/guide/about-svt-sprakplay-in-english-and-swedish

Om ni vill lära er några suffix som alltid har betoning kan ni kolla på dokumentet nedan:

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Den här kursen kommer göra kapitel 7-9 i Textboken B1+B2. Folkuniversitetet Södertälje håller på att synkronisera kapitelnamn med Folkuniversitetet Stockholm. Därför är vår hemsida lite kaotisk just nu… Ursäkta besväret (”problemet”)!  

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9 –> Den här kursen gör vi just nu

B1+ del 2           kap 10-12 –> Det här är namnet på nästa kurs

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten

https://zoom.us/j/93489779110

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för vår Zoom-möten:

Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken: 

68-70: Perfekt particip (OBS! repetera MYCKET)

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Hitta alla (eller några) perfekt particip i texten Husmanskost – regionalmatkultur på s. 96-97 och säg vilken verbgrupper de är. 

Exempelvis: Hemlagad = Från verbet lagar. Verbgrupp 1. 

Tips: Använd min 5-steg för perfekt particip 

Tips: Verbgrupper – Infostencil (sammanfattning av powerpoint)

Tips: Sammanfattning – Skillnaden mellan presens och perfekt particip

UPPGIFT: Kan du skriva ett recept till någon av maträtterna på s. 97? 

Tips: För imperativ form: Ta bort -er eller -r. Du kan läsa mer i min sammanfattning.  

Jag skriver → Skriv en bok!

Jag dansar → Dansa! 

Läxa: TEXTboken 

Läs texten Svenska landskap på s. 92 och diskutera: 

Vad är skillnaden mellan 

  • a) län? 
  • b) landsting? 
  • c) kommuner? 
  • d) landskap? 

Vilka landskap har du varit i? Vad tyckte du om dem? 

Vilket landskap skulle du rekommendera som resmål (plats för semester)? 

Vet du några fördomar / stereotyper om respektive landskap? Vet du några fördomar / stereotyper om respektive landskap? Berätta gärna om alla sensationella detaljer som du känner till! 

Läxa: TEXTboken

DEL 2 UPPGIFT: Diskutera frågorna nedan. Frågorna är baserade på orden i rutan från s. 87. 

I) Är rådjur och harar farliga? 

J) Vad är din reaktion om någon frågar på en fest: Vad är dina mörkaste hemligheter

K) Vad gör du för att koppla av (bli fri från stress) från jobbet?

L) Att kasta sten är samma sak som att kasta macka. Men vad betyder att någon är stendöd?

M) Om du skulle spela in en podcast, vad skulle vara ditt tema? Varför?

N) Vad gör man när man slappar på soffan? 

O) Vilka råd (tips) vill du till turister som kommer till Sverige?

P) Vad borde man göra om en älg tittar in genom ditt fönster? 

Q) Hur får man en schysst (bra) stämning / atmosfär på en fest?

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Med vilka adjektiv skulle du beskriva Bergmans filmer på s. 89? 

Tips: Du kan läsa mer om Bergmans filmer på s. 90. I den gula rutan finns även några adjektiv du kan använda: 

Gripande / rörande – en film som “griper ditt hjärta”

Romantisk

Smörig – För romantisk

Läskig – Du kan inte titta eftersom då får du svårt att sova 

Hemsk – En film som psykologisk läskig ELLER en jättedålig film 

Viktig – En relevant film 

Sann – En autentisk / realistisk film 

Genuin – En ärlig film 

Urkul – Filmen är så komisk att du får ont i magen av allt skratt

Tung / svår / komplicerad 

Seg / långsam – ”Den filmen tar aldrig slut!”

Pretto / Pretentiös [pretansjöööös]

Bonusuppgift: Om du har sett filmerna: vet du namnet på alla filmerna?

 

Läxa: TEXTboken

Grattis! Nästa lektion jobbar du på Antons resebyrå, som specialiserar sig på resor inom Sverige. Ditt jobb är att “pitcha” / sälja ett av landskapen på s. 93-95. Försök gärna också ge ett motto till varje landskap eller stad, exempelvis:

Har du sett Malmö, har du sett världen. 

Nedan hittar ni sidreferenser till respektive landskap / plats:

Bohuslän (s. 93) → Ett landskap

Marstrand (s. 93) → En plats

Käringön (s. 94) → En plats

Jämtland (s. 94) → Ett landskap

Åre (s. 95) → En plats

Thailändska paviljongen (s. 95)

VARNING: Nästa lektion har kunderna väldigt starka fördomar mot några landskap. 

Tips: Jag är inte ett stort fan av flashcards, men om det är din grej kan du träna flashcards för (de flesta) kapitel via det här dokumentet.

Kursdatum

21/9 + 23/9

28/9 + 30/9

5/10 + 7/10

12/10 + 14/10

19/10 + 21/10

26/10 + 28/10

2/11 + 4/11

9/11

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]¨

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Vill du lyssna på ljudfiler i Textboken?

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course too simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.