Lektion 9: tisdag 29e september

Tjena tjena mittbena!

TIPS: En kollega på Folkuniversitetet försöker samla deltagare till en kurs där man lär sig svenska via teater – online! Om detta spännande koncept är något som intresserar dig kan du läsa mer om kursen på den här länken. I nuläget är kursen riktad till alla B1-C1 talare, och nivån kommer att bestämmas beroende på vilka kursdeltagare det är som anmäler sig. För fler frågor får ni gärna maila Tamar Cohen på tamarcohen@rocketmail.com

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Som ni vet har vissa lärare (läs: mig) fört ett krig mot Folkuniversitetet Södertäljes system för kapitel på Textboken. Nu har ledningen (cheferna) äntligen beslutat att ändra kapitelsystemet:

Den här kursen kommer göra kapitel 7-8 i Textboken C1+B2. I nästa kurs kommer man göra kapitel 9-10 och i den efterföljande 11-12. Det nya systemet är presenterat i sin helhet nedan:

I praktiken betyder det här alltså att vi får mer tid för varje kapitel och jag behöver inte vara så selektiv med vad vi läser.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 1            kap 9-10 –>  Det här blir hädanefter namnet på fortsättningskursen 

C1- del 2            kap 11-12


Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom: 

(Frivillig) läxa

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

134-135: Olika s-verb

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

139-140: Sambandsord

SCENARIO: Grattis! Du är nu vara Maria Wetterstrand (skribenten från texten Skärmtid – vad är det för trams? på s. 193-194). Du kommer delta i en debatt på Aktuellt på SVT med Fejk Fejksson, som blev utnämnd till årets friluftsperson häromåret. Fejk Fejksson är en minimalist och vill att tillgången till teknik – och speciellt skärmtid – ska begränsas avsevärt (jättemycket) i samhälle.

Tips: Försök använda sambandsorden från ÖB, s. 139-140 så mycket som möjligt. Du hittar mer information om varje sambandsord om du trycker CTRL + F i det här dokumentet

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Läs ENDAST texten Korsettens plåga på s. 196 i Textboken.  

Diskutera: Vilka frågor skulle du vilja ställa till … 

  • … en kvinna som bär en korsett? 
  • … den kung som vill att alla kvinnor ska ha korsett? 
  • … skräddaren som syr korsetter? 
  • … “influencern” som skapade korsettmodet? 

SCENARIO: Grattis! Du är nu med i Jerry Springer-show. Det är ett skandalomsusat tv-program som fokuserar på sensationella intervjuer. Du är nu antingen en kvinna som bär korsett eller en manschauvinistisk kung som vill att alla kvinnor ska bära korsett. Lycka till! 

Moderatorn: Välkomna till vårt tv-program! Med oss ikväll har vi…

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Här är några lite luriga (knepiga / svåra) frågor baserade på orden på s. 195. Ta hjälp av Svenska.se på ord du är osäker på.

A) Vad betyder “en historisk tillbakablick”? Ordet nämns i stycket på s. 195 ur texten Livsfarligt mode.

B) “Att fresta någon” betyder exempelvis att man vill att en person ska äta din kaka som du har bakat. I kristen tro är det ofta djävulen som frestar människor att göra onda saker.

Men tror du påfrestning har samma betydelse? Ta hjälp av Svenska.se om du är osäker!

C) Vem är det som har en byst, Julius Caesar (en kejsare från Romarriket) eller alla kvinnor?

D) Vad tycker du är obehagligt (skapar obehag) för midjan eller någon annan kroppsdel? Och vad är obehagligt i livet?

E) Vem skulle du säga är en uppfinningsrik person?

F) Vad har smartmobilen gett upphov till?

G) Finns det några ord från rutan på s. 195 som du är osäker på? Diskutera i sådana fall med en kamrat om ni kan använda orden i en exempelmening.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.