Lektion 10: torsdag 1e oktober

Tjena tjena mittbena!

TIPS: En kollega på Folkuniversitetet försöker samla deltagare till en kurs där man lär sig svenska via teater – online! Om detta spännande koncept är något som intresserar dig kan du läsa mer om kursen på den här länken. I nuläget är kursen riktad till alla B1-C1 talare, och nivån kommer att bestämmas beroende på vilka kursdeltagare det är som anmäler sig. För fler frågor får ni gärna maila Tamar Cohen på tamarcohen@rocketmail.com

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Som ni vet har vissa lärare (läs: mig) fört ett krig mot Folkuniversitetet Södertäljes system för kapitel på Textboken. Nu har ledningen (cheferna) äntligen beslutat att ändra kapitelsystemet:

Den här kursen kommer göra kapitel 7-8 i Textboken C1+B2. I nästa kurs kommer man göra kapitel 9-10 och i den efterföljande 11-12. Det nya systemet är presenterat i sin helhet nedan:

I praktiken betyder det här alltså att vi får mer tid för varje kapitel och jag behöver inte vara så selektiv med vad vi läser.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 1            kap 9-10 –>  Det här blir hädanefter namnet på fortsättningskursen 

C1- del 2            kap 11-12


Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Här hittar ni era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93431726855

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom: 

(Frivillig) läxa

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

s. 137-139: Deponensverb

s. 144-146: Öva allt

 

Läxa: Textboken:

I texten Överraskningen förekommer nedan liknelser. Gör följande uppgifter:  

  1. Vilka eller vilket ord beskriver liknelserna? 
  2. Tycker du liknelsen håller? 
  3. Kan du ge ett förslag på en annan liknelse?

Exempelvis 

  1. A) som en gummas ansikte = 205, stycke 3. 

Svar: Beskriver ett (rynkigt) brev. Liknelsen är helt okej! 

Mitt förslag är att “brevet är rynkigt som elevers ansiktsuttryck under en onlinelektion.”  

B) som en sköld = 206, stycke 2

C) som en präst = s. 207, s. stycke 2

D) som en fattigs enda ägg = s. 208, stycke 2 (6 rader ovanför bilden)

E) som en ål = 210, stycke 2

F) som plåt = s. 210, stycke 2

G) som hans eget liv = s. 210, stycke 2

 

Läxa: Textboken:

Vilka organ och kroppsdelar associerar du med följande ord från s. 211? Försök motivera varför och var gärna lite poetiska

Tips: Du har en lista på organ och kroppsdelar i det här dokumentet. VARNING! Några ord är lite grafiska om ni googlar dem… 

Exempelvis: 

En blick – Ordet får mig att tänka på ens iris eller ögon då båda är viktiga för att kunna ge “en riktig blick” 

Blinka

Bläddra

En flåsning

Gapa

Knäppa 

Lysa

Nicka

Peta

Skämmas

Smeka

Stamma

Stirra

Tassa

Viska

 

SCENARIO: Grattis! Du är nu med i Jerry Springer-show. Det är ett skandalomsusat tv-program som fokuserar på sensationella intervjuer. Du är nu antingen en kvinna som bär korsett eller en manschauvinistisk kung som vill att alla kvinnor ska bära korsett. Lycka till!

Moderatorn: Välkomna till vårt tv-program! Med oss ikväll har vi…

Exempel på frågor från tidigare elever: 

  • Först och främst: Känner du dig bekväm rent kroppsligt med dräkten? Kan du exempelvis andas? 
  • Vad är ursprunget / bakgrunden till korsetten?  
  • Kan du inte förbättra korsetten så att kvinnor slipper plågas? 
  • Vem ger dig rättigheten att bestämma över kvinnors hälsa? 
  • Varför fastnade du för att sy just korsetter? 
  • Varför är det fortfarande lite av en grej? 
  • Hur kissar man om man är kissnödig?
    • Och vad gäller för nummer 2 (bajsnödighet)? 
  • Andas den bra?
  • Kliar den? 
  • Hur kan man klia sig i offentliga sammanhang?
    • Kittlar den? = en person får dig att skratta 
      • Den kittlar dig inombords 
    • Om man faller, hur kan man resa sig igen? 
  • … den kung som vill att alla kvinnor ska ha korsett? 
  • Hur ser mina chanser ut att kirra en man om jag inte har korsett?  
  • Bara en simpel fråga: VARFÖR? Hur tänkte du (där)?

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan).

Kursdatum

September

1/9 + 3/9

8/9 + 10/9

15/9 + 17/9

22/9 + 24/9

29/9

Oktober

1/10

6/10 + 8/10

13/10 + 15/10

20/10

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.