Tjena tjena mittbena!
På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.
Tryck här för att se era felmeningar.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
TIPS: Elektronisk kalender för kursen.
(Frivillig) läxa före kursens start
Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.
Läxa: Övningsboken B2+C1
174-176: Öva allt
- Glöm inte att du har facit för uppgifterna. Fråga mig gärna under nästa lektion(er) om de ni inte förstår
186-187: Ordpar (Nätt och jämnt, kors och …)
- Bara så du vet: Under lektionen kommer jag eventuellt ställa några frågor med ordparen ovan.
177-181: Presens particip
- Tips: Sammanfattning – Presens particip
- Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden mellan presens och perfekt particip?
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Ta på dig din berättarröst och låtsas att du jobbar på Storytel och läs andra stycket på s. 272 i Textboken.
DISKUTERA:
A) Vilken bild målar författaren upp av “High society” (“öfverklassen”)?
B) Vad får du för intryck av JW? Vad är det som driver honom?
C) Kan du förstå honom? Varför? Varför inte?
Fler frågor om texten finns på s. 273-274 i Textboken, men de ovan är dem jag vill fokusera på.
SCENARIO: Du kommer nu vara en av JW:s “boys” som upptäcker att JW har levt ett dubbelliv. Istället för de tre b:na (backslick, bränna, BMW) lever JW inte ens de tre v:na för medelsvenssons: Volvo, villa, vovve. Du och de andra “boysen” ska nu konfrontera JW – JW väljer själv hur han hanterar situationen.
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Fundera på frågorna på s. 278 innan du läser texten Naturen – en välgörare på s. 278-282 (du kan skumläsa vissa delar av texten). Redogör sedan skillnaderna mellan dina funderingar och de resonemang du kunde finna i texten.
TIPS: Använd gärna också fraserna från s. 267, som nu har en mer personlig ton och är dessutom i preteritum:
Vid första anblicken trodde jag …
På ytan såg det ut för mig som om …
Mina allmänna uppfattningar om X var att …
En missuppfattning som jag hade var att …
I själva verket …
Efter att ha undersökt saken närmare …
Jag insåg dock att frågan var mer komplex än så.
Ett sätt för mig att motverka denna missuppfattning är att …
Att jag missförstod det här kan innebära att …
Därför borde jag …
Att många delar min felaktiga uppfattning om X kan leda till …
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar
Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.
Kursdatum
Augusti
17/8 + 18/8 + 20/8
24/8 + 25/8 + 27/8
31/8
September
1/9 + 3/9
7/9 + 8/9 + 10/9
14/9 + 15/9 + 17/9
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson