Lektion 6: torsdag 27e augusti

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Läxa: Övningsboken B2+C1 

168-169: Verb: perfekt infinitiv

174-176: Öva allt 

  • Glöm inte att du har facit för uppgifterna. Fråga mig gärna under nästa lektion(er) om de ni inte förstår

 

Läxa: Textboken B2+C1  

TIPS: Den här läxan är baserad på uppgifterna om verb: perfekt infinitiv på s. 168-169 i Övningsboken.  

UPPGIFT: Titta på följande (något tillspetsade / dramatiserade) rubriker: 

RUBRIK 1: Knarklangare gör en spektakulär rymning från fängelset och är på flykt från polisen och maffian 

RUBRIK 2: Våldsam underboss inom maffian är i konflikt med huvudbossen – samtidigt som han måste ta hand om sin 8-åriga dotter

RUBRIK 3: Backslick-kille lever farligt liv på det rika och mäktiga Östermalm och jagas nu av både maffian och kungafamiljen 

 

UPPGIFT: Kan du beskriva varje rubrik med hjälp av perfekt infinitiv (ÖB, s. 168-169)? Gärna i typiskt nyhetsspråk, det vill säga: ska + ha + supinum. 

Exempelvis: Knarklangaren ska ha langat droger före fängelsetiden och påstås ha rymt genom en lucka i fängelstänglset. 

Tips: Här är några passande verb som ni kan göra perfekt infinitiv av:

säljer, sålde, sålt

smugglar, smugglade, smugglat

attackerar, attackerade, attackerat

förhandlar, förhandlade, förhandlat

stjäler, stal, stulit 

åtala(s), åtalade(s), åtalat(s)

hotar, hotade, hotat

 

Läxa: Textboken B2+C1  

På s. 269 i Textboken ser ni några typiska slangord som finns i texten Ur “Snabba Cash” på s. 271-273 

De flesta av slangorden finns på s. 271, bortsett från bränna (s. 272, stycke 1) och sket han i på s. 273, första stycket). 

Kan ni skriva om orden till en mer formell variant eller definition? Gärna med en överdrivet formell eller pompös ton 

Exempelvis: En fattiglapp = En person vars ekonomiska medel är så pass knapphändiga att denne inte ha råd med de enklaste av saker, exempelvis skor. 

 

Nästa lektion kommer vi görande följande scenarion:

SCENARIO: Du är JW från texten Ur “Snabba Cash” på s. 271-273, Du ska nu berätta om ditt “bratiga” / “glassiga” jet-set liv på Östermalm för din gamla barndomskompis från Umeå. Barndomskompisen får gärna vara lite skeptisk och orolig över JW livsstil. 

SCENARIO: Du kommer nu vara en av JW:s “boys” som upptäcker att JW har levt ett dubbelliv. Istället för de tre b:na (backslick, bränna, BMW) lever JW inte ens de tre v:na för medelsvenssons: Volvo, villa, vovve. Du och de andra “boysen” ska nu konfrontera JW – JW väljer själv hur han hanterar situationen.  

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.