Lektion 4: måndag 24e augusti

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni vårt Google Doc som jag kommer att använda under kursens gång.

Tryck här för att se era felmeningar.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/95596102749

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

TIPS: Elektronisk kalender för kursen.

(Frivillig) läxa före kursens start

Alla mina läxor är frivilliga; med andra ord väljer ni själva hur mycket ni vill investera i kursen.

Under vår första lektion vill jag veta först veta lite mer om er och vad vill ni förbättra med er svenska. Därför kommer vi diskutera följande frågor

Tips: Kolla på min ordlista för svensk slang för hjälp med några ord.

4. Vad är du sjukt opepp på (ointresserad av) att göra under den här kursen?

Läxa: Övningsboken B2+C1 

167-168: Komparation av ord som uttrycker position (bak, bakre, bakerst)

  • Nästa lektion kommer du att jobba som mäklare. Mäklare säljer hus. Du ska visa en kund några rum och bostäder och beskriva dem med hjälp av komparationen av ord.OBS: Det är viktigt att du använder omskrivningar och eufemismer så mycket som möjligt då vissa rum är i kraftigt behov av renovering…

 

  • Tips: Ha gärna Pdf.en ovan nerladdad så att ni kan titta på bilderna tillsammans. En elev får hemskt gärna också dela sin skärm – instruktionerna för skärmdelning hittar du i min tutorial för Zoom.

171-172: Prepositioner

Läxa: Övningsboken B2+C1 

163-165: Verb: konditionalis

Läxa: Textboken B2+C1 

Plastförpackningar är till synes (satsadverbial för verkar) dåligt för miljön. Men hur påverkar egentligen plastförpackningar miljöföreningarna på jorden?

UPPGIFT: Skumläs texten på s. 266 och presentera en lista med punkter på hur saker och ting egentligen ligger till (är). Det är helt okej dock att istället spekulera eller presentera lite “alternativ fakta”.

TIPS: Försök gärna också användbara fraserna från s. 267:

Vid första anblicken kan man tro att … 

På ytan ser det ut som … 

Den allmänna uppfattningar om X är att … 

En vanlig missuppfattning är att … 

I själva verket … 

Om man undersöker saken närmare … 

Frågan är (dock) mer komplex än så. 

Ett sätt att motverka denna missuppfattning är att … 

Den här missuppfattningen kan få som konsekvens … 

Därför bör man … 

Att många har en felaktig uppfattning om X kan leda till …

 

Läxa: Textboken B2+C1 

 

UPPGIFT: Läs texten Konsumtion har varit som terapi för mig på s. 251-252 i Textboken. Försök definiera, omskrivningar eller synonymer till följande ord från texten. 

Ex: Tillfredsställelse – Ungefär som “glädje”; substantiv för nöjd 

TIPS: Ta exempelvis hjälp av Svenska.se (men använd gärna dina egna ord). 

TIPS: För vissa elever hjälper det att använda ordet i en exempelmening. 

Tillfredsställelse

långsiktiga fördelar

i cykler 

ett tag

siktet inställt 

sekelskiftet

slunkit med en och annan 

ett fynd

ynnesten 

inhandlades 

tristessen

uppradade

ett dugg

välbefinnande

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

SPECIALläxa: Ge förslag på hur man fixa felmeningar

Fixa felmeningarna som elever har skrivit med hjälp av mitt färgsystem. Använd gärna kommentarsfunktionen för att ge förslag eller ”annotate” under lektionen (se min tutorial för Zoom länkat ovan). Högst upp i det här dokumentet finns era personliga felmeningar.

Kursdatum

Augusti

17/8 + 18/8 + 20/8

24/8 + 25/8 + 27/8

31/8

September

1/9 + 3/9

7/9 + 8/9 + 10/9

14/9 + 15/9 + 17/9

15 träffar totalt 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svenskt slang – En ordlista (som jag uppdaterar kontinuerligt)

Svensk musik

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.