Lektion 12: måndag 6e september

Nu kör vi vidare!

Extramaterial

Vad är bisats? –> Jan, ifall du vi läsa mer om bisatser

Skandinaviskt quiz om (svåra) falska vänner –> Längst ner ser ni facit. Meddela mig gärna om ni gjorde det och om ni klådde mina 12 poäng ?  

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91079281772

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester. 

Läxor tills nästa lektion(er)

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Läxa: Övningsboken B2+C1 

168-169: Verb: perfekt infinitiv

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

161-162: Öva allt

Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men ta gärna upp på lektionerna de uppgifter som ni inte förstår. 

  • Glöm inte att du har facit för uppgifterna. Fråga mig gärna under nästa lektion(er) om de ni inte förstår

 

Läxa: Textboken B2+C1  

SCENARIO: Grattis! Din nyfikna 12-åring är väldigt miljöintresserad, och vill veta mer om varför alla diskuterar miljöfrågorna nedan. 

Du älskar kanske ditt barn mer än du älskar att förstå miljöfrågor, men du gör ändå ditt bästa att förklara så pedagogiskt som möjligt bakgrunden till respektive fråga: 

  1. A) Ett omfattande hål i stratosfärens ozon över Antarktis 

(s. 264, 2a stycket) 

  1. B) Växthuseffekten och dess problem

(s. 260, 3e stycket) 

  1. C) Carsons bok “Tyst vår”

(s. 262, s. 4e stycket) 

  1. D) Stigande havsnivå 

(s. 264, s. 1a stycket)

Du får självklart läsa artikeln i sin helhet, men det är inget krav.

 

Läxa: Övningsboken B2+C1 

170-171: Partikelverb Del 2

Nästa lektion fokuserar vi på de sex första partikelverben genom följande frågor:  

  1. Kan du måla upp en KORT OCH KONCIS bild av ditt drömbostad för din kompis? 

 

  1. Vad är din reaktion om ett vittne pekar ut dig som gärningsmannen till ett kriminellt dåd?

 

  1. Vad tror du lär hända om antibiotika slutar rå på infektioner? 

 

  1. Brukar ditt husdjur (eller någon från familj eller din inre krets) ställa till med en röra i ditt hem? 

 

  1. Åh nej! Det har svämmat över i källaren!? Vad är det första vi borde göra?

 

  1. Växter tar upp (bland annat) koldioxid och gör om det till syre, vilket är känt som fotosyntes. När är ett passande läge att ta upp detta med små barn?

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

Juni

23/6

28/6 + 30/6

Juli

5/7 + 7/7

12/7 + Ingen lektion 14/7 på grund av sjukdom

19/7 + 21/7

26/7 + 28/7

UPPEHÅLL I AUGUSTI 

September

1/9 + 6/9

8/9 + 13/9

15/9 –> Extralektion på grund av inställda lektion 14/7

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 2            kap 11-12 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare. 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! 

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt!

Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail.

Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

 

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.