Tjena tjena mittbena!
Frederike, om du vill läsa mer om verb med -s
Övningsboken:
113-114. Verb med -s (reciproka, deponens och intransitiva verb)
- Tips: Sammanfattning – Reciproka verb + deponensverb + intransitiva verb
98- 100: S-passiv
- Tips: Sammanfattning – Tumregler för passivform
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper – GRÖNT-regeln
Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –> Vecka 2 börjar jag använda det här dokumentet
Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga).
Läxor tills nästa lektion(er)
Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).
Läxa: TEXTboken
Nästa lektion får du ett utbrott (bli skitarg på din partner) för att hen inte plockar undan efter sig. Att plocka undan efter sig är samma sak som att lägga / ställa saker där de hör hemma.
Tips på inspiration är att läsa dialogerna på s. 222-223 i Textboken B1+B2
Läxa: Övningsboken B1+B2
165-166: Prepositioner för känslor
- Tips: Sammanfattning – Preposition för känslor
BONUSUPPGIFT: Fundera på den här meningen: Jag är mot extremism.
Betyder ordet mot att man är för eller emot extremism?
- Tips: Tänk exempelvis hur prepositionen mot används på SJ.
- Tips: Frågan uppstod under valkampanjen 2018 efter Liberalernas valaffisch.
Läxa: Övningsboken
155: Prepositionsfraser
- Tips: Sammanfattning – Sambandsord (sök upp frasen via CTRL + F)
UPPGIFT: Kan du avslutande följande meningar?
Jag ska sluta röka med hjälp av …
Till skillnad från Danmark och Norge under andra världskriget …
Med tanke på svensk kultur är det ingen bra idé att …
På grund av Sveriges neutralitet under andra världskriget …
I samband med pandemins uppkomst år 2020 …
I jämförelse med resten av Europa är Sverige …
Läxa: Övningsboken:
160-161: Verb: ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
- Tips: Det kan också vara bra att repetera först:
- TB A1+A2: s. 183-184
- ÖB A1+A2: s. 161-162
Uppgift: Ta fram ett valfritt objekt du har i ditt rum. Exempelvis din mobil, en vattenflaska eller en bok. Fråga person 2:
Var ska jag lägga / ställa / sätta OBJEKT?
Person 2 ger instruktioner som du följer:
Exempelvis: Ställ … på skrivbordet / vid hörnan av rummet
Person 2 ger feedback om du inte följer instruktionerna, och ni får båda gärna använda prepositioner för känslor
Nej nej! Det var inte vad jag menade. Jag menade att du ska …
Nej stopp! Det var inte mina instruktioner! Jag blir galen på dig!
ååååh jag är frustrerad över dina dåliga instruktioner!
Nästa lektion kommer jag visa några bilder (framförallt dem under rubriken “50 nyanser av kaos” där du ska ge mig instruktioner på vad som ska förflyttas (transporteras).
Läxa: TEXTboken
Uppgift: Skriv ner några instruktioner om vad man ska göra i hemmet. Tänk dig att personen som ska få instruktionen inte vet någonting om ämnet. Vissa instruktioner får gärna vara lite passiv-aggressiva så att de speglar Sveriges “arga-lappar”-kultur.
Exempelvis: Väskan på golvet lägger sig inte tillbaka där den ska vara av sig själv…
- Tips: Sammanfattning – ligger, står, sitter kontra lägger, ställer, sätter
- Tips: Sammanfattning A2-nivå: ligger, står, sitter
- Bonustips: Sammanfattning – Progressiv aspekt med ligger, står, sitter
Läxa: TEXTboken
På s. 229 i Textboken B1+B2 ser du några ord (miniräknare, parfym etc). Kan du använda dem i en sjukt djup och pretentiös dikt? Inspiration finns på s. 230 av poeten Kristina Lugn.
Läxa: TEXTboken
Läs de två första och de två sista raderna av Kristina Lugns dikt på s. 230. Vad tror ni resten av dikten handlar om?
Läs hela dikten.
Vad handlar den om?
Vad vill Kristina Lugn säga?
Till vem är dikten skriven, tror ni?
Titta på alla de olika saker och egenskaper som diktens jag ger bort. Om ni fick välja 3 saker eller egenskaper att ge bort till någon ni älskar, vilka skulle ni då välja?
Är det några rader i dikten som ni tycker är speciella eller intressanta?
Läxa: Övningsboken, Kap 17:
175: Ordkunskap
Nästa lektion vill jag att ni avslutar de här meningarna på ett eller annat sätt 🙂
Exempelvis: A) Ett bra tips för när man ska hugga ved …
- … är att sikta bra med yxan!
- B) Ett typiskt namn att döpa sitt barn till i Sverige skulle vara …
- C) Om man inte ens har en brödbit hemma …
- D) Om en hund som vaktar lägenheten ser en inbrottstjuv ta sig in genom fönstret …
- E) Vanligtvis brukar man gräva en grop när …
- F) Det var lite av en förvåning för mig att …
- G) Om ett djur bor i hålor borde en byhåla betyda ….
- H) Den som är mäktig …
- I) Ett exempel på något enormt eller väldigt skulle vara …
- J) En objuden är en synonym till en oinbjuden gäst och innebär att …
- K) Om man har gjort något dumt, exempelvis tagit sönder diskmaskinen av misstag på jobbet, är det bästa sättet att komma ut ur situationen genom att …
Framstegstest B1+B2
Det här här ett test av all grammatik från kap 13-15.
13-15 + facit
- Återkom gärna om vilka du tyckte var svåra. Jag kan exempelvis ge tips på extramaterial eller förklaringar.
ÖVRIGT:
Kursdatum och tider
Måndag – fredag
09.00-14.30
v. 26 till v. 27
10 träffar totalt
Förslag på upplägg
09.00–10.30
10.30–10.37 –> 7 minuters rast
Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch
13.30-13.37 –> 7 minuters rast
Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).
Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.
Folkuniversitets systen:
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.
B2- del 2 kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen
B2 del 2 kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)
Svenskt uttal: Tumregler
- På den här länken hittar du också några snabba tumregler för svenskt uttal
Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser
Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.
Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.
Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.
Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda
I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Glöm inte att du har facit:
Facit (alla korrekta svar)
Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har en ordlista för Textboken
Ordlista [wordlist] B1+B2
Är kursen för enkel eller för svår för dig?
Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.
Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.
Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.
Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Vill du ge feedback på mina lektioner?
I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.
Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson