Lektion 5: fredag 2e juli

Tjena tjena mittbena!

Frederike, om du vill läsa mer om verb med -s

Övningsboken: 

113-114. Verb med -s (reciproka, deponens och intransitiva verb)

  • Tips: Sammanfattning – Reciproka verb + deponensverb + intransitiva verb

98- 100: S-passiv

 

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18. –>  Vecka 2 börjar jag använda det här dokumentet 

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

Läxor tills nästa lektion(er)

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Läxa: Övningsboken

153-154: Partikelverb

Nästa lektion diskuterar vi följande frågor: 

A) Tror du att kronprinsessan får gifta om sig med vem som helst (om hon hade velat)?

B) Vad är vanligt misstag till att man måste skriva om en uppsats (skrivuppgift)? 

C) Är det bättre att gå om en kurs eller skippa en kurs när man lär sig ett språk? 

D) Man kan starta om en dator, men kan man starta om ens liv? Eller är kanske att man börjar om ens liv? Och vad gör man i sådana fall? 

E) Vad tror du läraren gör om en elev … 

…  nickar till?

… slår till en annan elev?

… skrattar till åt ett roligt skämt?

… hostar till och kollar på klockan?

… tänker till innan eleven svarar på lärarens fråga? 

F) Vad gör du helst mellan att …

… vila ut

… sjunga ut 

… tala ut

… eller tråka ut (din lärare)

 

Läxa: Övningsboken

155: Prepositionsfraser 

  • Tips: Sammanfattning – Sambandsord (sök upp frasen via CTRL + F) 

UPPGIFT: Kan du avslutande följande meningar? 

Jag ska sluta röka med hjälp av … 

Till skillnad från Danmark och Norge under andra världskriget … 

Med tanke på svensk kultur är det ingen bra idé att … 

På grund av Sveriges neutralitet under andra världskriget … 

I samband med pandemins uppkomst år 2020 … 

I jämförelse med resten av Europa är Sverige …

 

Framstegstest B1+B2

Det här här ett test av all grammatik från kap 13-15. 

13-15 + facit

  • Återkom gärna om vilka du tyckte var svåra. Jag kan exempelvis ge tips på extramaterial eller förklaringar. 

s. 151-153 är inte en priotitet men bra att veta:

Läxa: Övningsboken

152-153: Relativa som 

  • Tips: Sammanfattning – A2-nivå: Vad är bisats?
  • Tips: Sammanfattning – Relativa bisatser –> Samma material som vi pratade om tor 1e juli
  • Tips: Sammanfattning – Bisatser fördjupning (se framförallt s. 3-4)

Läxa: Övningsboken

151-152: Demonstrativa pronomen 

Läxa: Övningsboken

152: Presens perfekt eller preteritum perfekt utan har eller hade 

 

Läxa: Övningsboken

156: Adjektiv: positiv eller negativ betydelse

Uppgiften är alltså inte att bestämma motsatser utan att hitta adjektiv som betyder samma sak, men där det ena adjektivet har en positiv association medan den andra har en negativ. 

Nästa lektion kommer vi att diskutera: 

A) Vilka av de negativa adjektiven tycker du är värst?

B) Om du måste välja ett negativt adjektiv som karaktärsdrag, vilket hade du valt?

C) Vilka positiva adjektiv tycker du är viktigast?

 

Läxa: TEXTboken

Läs texten på s. 215 i Textboken. Nästa lektion kommer vi göra följande uppgifter: 

UPPGIFT: Lyssna på när jag läser upp texten på s. 215. Markera vilka partikelverb du hör. Glöm inte att du kan lyssna själv genom Rivstarts hemsida – här är en guide för hur sidan fungerar!

 

Läxa: TEXTBOKEN 

Uppgift: Kolla på på yrkena på s. 220 i Textboken B1+B2. En av er är nu en jobbcoach (som också extraknäcker som “soffpsykolog”) och ska nu hjälpa den andra personen att hitta ett jobb baserat på vilken plats man har i familjen. Det är här är alltså soffpsykologi och helt ovetenskapligt! 

Jobbcoachen frågar person 2 om hens plats i syskonskaran. Person 2 kan antingen hitta på (fantisera) svar eller berätta om sin faktiska familj. 

Exempel på frågor och analyser som jobbcoachen kan ställa är:

Vilken plats i syskonskaran har du? 

Hur är dina syskon? 

Hur har dina/ditt syskon påverkat dig, tror du? 

Utifrån min långa erfarenhet som jobbcoach samt amatörpsykolog skulle jag säga att …

 

Läxa: Skrivuppgift

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 26 till v. 27

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.