Lektion 1: onsdag 23e juni

Tjena tjena mittbena!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91079281772

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. OBS! Ignorera träffarna under augusti för då är jag på semester. 

(Frivillig) läxa före kursens start

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxan, men fortsätta med den nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

Nästa lektion kommer jag börja med att ställa de här frågorna, dels för att repetera lite och dels för att se om ni har något mer att tillägga: 

2. Vad är du taggad (superintresserad) på att göra på den här kursen?

3. Vad är du sjukt opepp (“otaggad”) på att göra under den här kursen?

4. Vad vill ni förbättra med er svenska? Försök att tänka på specifika situationer och problem i din vardag!

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

147-149: Emfatisk omskrivning

  • Tips: Sammanfattning – Emfatisk omskrivning (scrolla ner till rubrik “AVANCERAT”)

Under lektionen vill jag att ni svarar på följande frågor. Ett tips är att kolla på s. 147 i ÖB för att veta hur ni ska svara:

  1. Är det kapitel 9-11 eller kapitel 9-10 vi kommer att göra under kursen?
  2. Ska vi bara sitta och rulla tummarna (göra ingenting) under alla lektionerna?
  3. Är det på Antons blogg vi hittar alla läxor?
  4. Visst ger Anton läxor både i Övningsboken (ÖB) och i Textboken (TB)?
  5. Hur var det nu igen, finns facit (alla korrekta svar till ÖB och TB på Antons blogg?
  6. Vad är det nu igen Anton brukar göra efter varje lektion?
  7. Vad var det nu igen Anton sa om läxorna, kommer han gå igenom alla uppgifter i ÖB?

 

Läxa: TEXTBOKEN B2+C1 

UPPGIFT: Kombinera förklaringarna på s. 218-219 med rätt nyord.

UPPGIFT: Kolla på nyorden på s. 218 i Textboken B2+C1 och diskutera: 

A) Vilka nyord tror du används än idag? 

B) Har du några (fler) nyord du vill introducera i svenskan? Tänk gärna på ord som definierar vår samtid (tiden vi lever i just nu)!

C) Det brukar finnas ett sätt för att ett ord ska bli formellt godkänt / accepterat som ett permanent ord i svenska ordförrådet. Hur blir ordet godkänt? 

Tips: Processen brukar involvera Svenska Akademien

 

Läxa: Textboken:

I den ljusgröna rutan på s. 225 ser du några idiomatiska uttryck. Vad betyder de? Som hjälp har jag bidragit med några exempelmeningar nedan. 

Under nästa lektion fokuserar vi på 6 stycken (resten gör vi under efterföljande lektioner),  

Exempelvis: 

1. En het potatis = Metoo var en het potatis 2017 (och även än idag). 

  • En het potatis = En synonym till aktuellt 

2. Ge järnet = Elitidrottare ger alltid järnet vid varje träning. 

3. Göra slag i saken = Jag har länge funderat på detta men nu ska jag göra slag i saken och påbörja min karriär som influencer. 

4. Ha det på tungan = Jag har det på tungan men kan inte riktigt komma ihåg namnet! 

5. Hack i häl = Sovjetunionen var i hack i häl USA i raketresorna till rymden. USA behöll dock sitt övertag och vann racet till månen. 

6. Inte spotta i glaset = Kalle spottade inte direkt i glaset och blev oftast fullast på alla fester. Han gick senare med i Anonyma Alkoholister.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

ÖVRIGT:

KURSDATUM + TIDER

Mån + ons 19.40-21.10

Juni

23/6

28/6 + 30/6

Juli

5/7 + 7/7

12/7 + 14/7

19/7 + 21/7

26/7 + 28/7

UPPEHÅLL I AUGUSTI 

September

1/9 + 6/9

8/9 + 13/9.

 

Folkuniversitets system:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 2            kap 11-12 –> Det här är nästa kurs efter vår. 

Jag uppdaterar er så fort jag vet mer om nästa kurs, men jag planerar att fortsätta vara kursledare. 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida –

Det finns ingen ordlista för B2+C1

… men däremot rekommenderar jag att du använder ordboken svenska.se.

Du kan även söka på fler exempelmeningar genom att använda Språkbankens korpusHär är även en handledning för du kan använda (de mer avancerade) funktionerna i Språkbankens korpus.

Vill ha en engelsk-svensk ordbok rekommenderar jag dock Wordreference alla dagar i veckan före google translate.

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.