Lektion 1: måndag 28e juni

Tjena tjena mittbena!

Oliver, om du vill läsa mer om presens particip:

Övningsboken B1+B2, s. 40: Presens particip 

 

Under mina lektioner använder jag Google Doc för att hjälpa er:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 13-15.

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc för kap 16-18.

Vi har två separata Google Doc för 1 dokument blir för långt (min dator börjar lagga). 

 

Zoom-länk för lektioner: https://zoom.us/j/99310926514

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom

Läxor tills imorgon

Stressa inte ihjäl er dock över läxorna! Vi kommer att börja med den här läxorna, men fortsätta med den kanske nästa lektion (och kanske till och med efterföljande lektion).

MEN: Eftersom vi kommer att ha långa lektioner – från 09.00 till 14.30 – rekommenderar jag att ni förbereder genom att i alla fall läsa igenom scenarion och sidor i Textboken före lektionen. 

Läxa: Övningsboken

133: Partikelverb

  • Tips: Glöm inte att du har facit (alla korrekta svar för uppgifterna).
  • TipsSammanfattning – Partikelverb

 

Läxa: Övningsboken

132-133: Utrop

Nästa lektion kommer du att få ge spontana utrop om hur svenskar firar midsommar, något som du kan läsa mer om på s. 176 i Textboken B1+B2.

Om ni vill, kan ni då passa på att använda rätt (socialt accepterade) svordomar med hjälp av mitt bonusmaterial ?

 

Läxa: Övningsboken

131-132: Ord: slang och interjektioner

  • Bonusmaterial: En lista på (socialt acceptabla) svordomar)

 

Vi kommer också att jobba med att differentiera mellan interjektioner och slangord 

UPPGIFT: Vad är interjektioner och vad är slangord i nedan fraser och ord?

BONUSUPPGIFT: Försök definiera interjektionen och slangordet  

Exempelvis

  1. Hör ni! Sitt inte och snacka. Jag hör inte vad de säger! 

Hör ni = interjektion

  • Det är en fras man använder för att få någons uppmärksamhet. 

Snacka = slangord 

  • En synonym till prata 

 

  1. Fasen vad hungrig jag är. Kan vi inte käka nu? Jag är astrött på att vänta på att våra barn ska komma till middagsbordet. 

 

  1. Hörru! Det där är min plats för fan! Du får flytta på dig annars kommer jag nita (slå) dig. Fattar du? 

 

  1. Yo syrran! Har du snackat med farsan om middagen på fredag? Morsan hälsar att det kommer att bli ett jävla liv om vi blir sena, vilket skulle vara sjukt tråkigt. 

 

  1. Fan vad jag är skitrött på alla som garvar åt att jag gillar filmen “Semester i helvetet”. Det är en schysst film okej!?!? 

6. Nej men tjenare! Vad blir det käk för idag?

 

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Utomjordingar (aliens) har nu kommit till Sverige och de undrar om följande högtidsfigurer: 

Påskkärringen (s. 179-180)

Tomten (s. 180-181) 

Sankta Lucia (s. 182) 

UPPGIFT: Du ska nu berätta lite kuriosa (trivial information) om EN av de här högtidsfigurerna. Efteråt är det någon annans tur att berätta om EN högtidsfigur. 

Exempel på frågor: 

Varför existerar högtidsfiguren? 

Tror man fortfarande på högtidsfiguren? 

Är högtidsfiguren en god eller ond figur? 

Vad tycker du om högtidsfiguren?

Är det här din favorithögtidsfigur? 

Det räcker alltså med att du läser EN av de tre texterna (och att du gör verbuppgiften för texten också).

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Läs Tomten (s. 180-181) och välj rätt verb. Glöm inte att du har facit till Textboken B1+B2! 

Jag kommer att ge er korrekt svar under lektionen men inte fokusera för mycket på uppgiften. 

Diskutera: 

A) Hur skiljer sig den svenska tomten från tomten i ditt land (om den existerar)?

B) Vilken tomte föredrar du? = Vilken är din preferens? 

C) Om du hade tagit en öl på krogen med tomten, vad hade ni pratat om?

 

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Du är nu tomten! Du ska hem till familjen Bergström och dela ut julklappar (presenter). 

Du väljer själv om du bara vill ge julklappar till de snälla personerna och inte ge julklappar till de taskiga (“osnälla” / otrevliga) 

Du måste motivera varför vissa personer (helst vuxna, då det känns lite oschysst att inte ge julklappar till några barn) är snälla och andra är taskiga. Hårt men ärligt!

Vuxna och barn får gärna fråga varför de fick den present dem fick. Du kan välja själv vilket av följande barn eller vuxen du vill vara: 

Magdalena, 8 år. Överlag jättesnäll men lite småtaskig mot sin lillebror ibland.  

Lasse, 17 år. Botade all cancer i hela världen på sin fritid när han inte studerade på gymnasiet. 

Mia, 16 år. Har inte gjort läxan en enda gång under hela året. 

Tim, 32 år. Bor fortfarande hemma och hatar att pröva på nya saker. 

Tomten bankar på dörren och säger: ho ho ho! Finns det några snälla barn där inne? 

Alla barn svarar: jaaaa! Kom in!

 

Läxa: TEXTboken

Läs texten om Luciafirande på s. 183 i Textboken. Nästa lektion kommer vi att göra en hörövning om texten. 

SCENARIO: GRATTIS! Du lever nu på medeltiden, alltså runt 1300-1500-talet. Du är en tonåring (du är 13 år gammal) som är och campar i skogen med dina kompisar. 

Du ska nu berätta en läskig berättelse (historia) för dina kompisar om vad som händer på Lucianatten. Berätta om alla skrämmande troll, figurer, häxor och djävulen! Skräm dem med din läskiga berättelse så att de kissar på sig själva! 

Tips på passande ord finns på s. 183 i texten Luciafirande.  

Tips på bra fraser: 

Nu ska ni få höra en riktigt läskig historia som kommer få er att kissa på er av skräck … 

För länge sedan fanns det en häxa som … 

Förra året, medan min familj drack sig fulla på mjöd, var jag ute på en promenad i skogen. Då såg jag något konstigt …

 

ÖVRIGT:

Kursdatum och tider

Måndag – fredag

09.00-14.30

v. 26 till v. 27

10 träffar totalt

Förslag på upplägg

09.00–10.30

10.30–10.37 –> 7 minuters rast

Lunch 11.45-12.30 –> 45 minuters lunch

13.30-13.37 –> 7 minuters rast

Ni kan för det mesta prata med mig på rasterna (men inte om jag är supertrött och behöver en liten paus).

Under lunchen är jag tillbaka 10 minuter innan vi börjar (exempelvis 12.20) om någon vill prata med mig.

Folkuniversitets systen:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör vi vecka 1.

B2- del 2            kap 16-18 –> Den här kursen gör vi vecka 2.

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2 –> Det här blir fortsättningskursen

B2 del 2             kap 3-4 –> Det här blir fortsättningskursen

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har ?? deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Extramaterial (Mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukarslippervågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera

Svensk musik

 

Glöm inte att du har facit:

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Är kursen för enkel eller för svår för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet.

Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat.

Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet.

Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.