Lektion 5: lördag 13e mars

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 959 1113 9483 E

LLER: Tryck på länken nedan: https://zoom.us/j/95911139483?pwd=SXQrZTJIemxaRHRDOG8yNHpySVJQdz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten  

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga! [all homework is optional!] Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. Oftast gör vi läxorna i kronologisk ordning så mitt tips är att fokusera på läxorna högst upp. Vissa är läxor bara en förvarning om vad vi kommer att göra på lektionen och kräver inte mycket förberedelser. [Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced. Generally, we do the homework in chronological order so my advice is to focus on the homework at the top. Some homework is just a heads-up about what we will be doing during the lessons and does not require extensive preparations.] Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg! [Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

52-53: Ordföljd: indirekt tal

  • TipsSammanfattning – Ordföljd: indirekt tal och indirekta frågor

BONUS: Skriv en genuin fråga om svenskars fredagsmys, exempelvis konsumtionen av lösgodis.

Exempelvis: Varför älskar svenskar lakrits så himla mycket?   Frågan behöver alltså inte vara indirekt men du kommer senare att få svara på någon annan elevs fråga.  

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

55-56: Adverb för position, destination, från position 

  • Tips: Sammanfattning – Sammanfattning hem, hemma hemifrån (scrolla ner till rätt sida)
  • Tips: Statiska verb → Jag är hemma hos Kalle. 
  • Tips: Dynamiska verb → Jag åker hem till Sara.
  • TIps: Från position → -(i)från → Jag åker hemifrån nu. Regn kommer uppifrån himlen

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 6: 

61-63: Verb: presens futurum (kommer att, ska, tänker, verb + framtidsord)

  • Tips: Sammanfattning – Presens futurum: Svenskans fyra olika sätt för framtid 
  • Tips: Sammanfattning – Tempussystemet – på svenska och engelska 

 

Fundera på följande: Vad är den stora skillnaden mellan A) och B) nedan? 

A) Du kommer dö om du hoppar bungyjump med ett så dåligt rep! 

B) Du ska dö om du hoppar bungyjump med ett så dåligt rep!  

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

UPPGIFT: Skumläs texten vanor och ovanor på s. 68 och diskutera följande frågor:

A) Är en vana samma sak som att ha ett spelberoende? 

B) Vad är du sugen på att göra just nu? 

C) Får du också ett ressug eller fikasug ibland? När brukar du isåfall få ett sådant sug?  

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu för morgonpasset i P3, ett ganska hyper radioprogram riktat mot unga, hippa människor. Du intervjuar nu passerande människor på stan om deras godisvanor (“godistendenser”). Här är några exempel på frågor du kan ställa:   

  1. A) Har du prövat alla godissorter som listas på s. 66? 

 

  1. B) Googla godissorterna och diskutera: Baserat på hur respektive godissort ser ut, skulle du kunna tänka dig att pröva alla? 

 

  1. C) Okej, jag visste inte att du kom från *LAND*. Coolt! Är sortimentet (gruppen av produkterna) av godis lika brett (“stort”) i ditt hemland som det är i Sverige? 

 

  1. D) Skulle du säga att svenskar alltid äter nyttigt (hälsosam mat)?

 

  1. E) Svenskar är ganska onyttiga (ohälsosamma) när det kommer till socker. Eller hur? Annars måste du bevisa (demonstrera) varför jag har fel! 

 

  1. F) “Poängen med (lös)godis är att äta för mycket godis så att din mage nästan exploderar. Man slutar inte äta förrän hjärnan registrerar att man har ätit för mycket.” – Citat av en okänd (anonym) svensk. Håller du inte med? VARFÖR INTE?

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

På s. 73 ser du en bild på kungafamiljen. Du ska nu presentera hela kungafamiljen (så gott du kan) för en utlänning (en person som inte är från Sverige).  Använd en hel del fantasi och gärna lite skvaller (information från tabloidtidningar)”) som ni har hört   Bra fraser

  • Längst till höger / vänster ser du Prins Daniel / Drottning Silvia. Båda är en del av kungafamiljen men kommer inte ärva tronen.  
  • Bakom Kungen står det (ö)kända paret “Madde” och Chris O’neill.  
  • Mittemellan dem, precis framför dem, står Kronprinsessan Victoria med sitt barn Estelle.  
  • Vissa i kungafamiljen är mer populära än andra …  
  • Jag har hört att prins Carl Philip …

  SCENARIO Grattis! Du är nu monarken i Sverige. Monarken träffar statsministern och utrikesministern på en fika ibland i utrikesnämnden där monarken blir uppdaterad om internationella frågor. Monarken ska nu informeras om skandaler i Sverige, exempelvis:  

  1. Österrike säger att Sverige fuskar (går emot regler) i Eurovision (och det är sant)
  2. Nordkorea har fortfarande inte betalat för volvobilarna de köpte på 70-talet
  3. Danmarks prins vill göra Skåne danskt. Många rebeller i Skåne vill göra en revolution. 

Ers majestät, jag har något att berätta som ni borde veta…  

EXTRALäxa: Fredagsmys

Lyssna på den klassiska låten fredagsmysHär är låttexten.

Diskutera: A) Vad handlar låten om?

B) Vad tycker du om låten? 

Tips: Fraser för diskussioner om musik

C) Om du skulle skriva en låt om svensk svensk kultur, vad skulle den handla om? Här är också en lite komisk variant på låten.  

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa: Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna. Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem. Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.  

Praktiska detaljer:

Kursdatum

Februari 13/2 + 20/2 + 27/2

Mars 6/3 + 13/3 + 20/3 + 27/3

 

Kursnivå

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

 

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00 PRELIMINÄRT FÖRSLAG:  RAST: 10.55-11.00 (men ni får gärna prata med mig under rasten) LUNCH: Runt 12.15-12.45 (Men jag försöker vara tillbaka 12.20 och pratar gärna med er då) RAST: 13.25-13.30

 

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

 

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2  

Extramaterial (mer finns även i Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Något som alltid är bra att besöka då och då är min en lista på typiska interjektioner, det vill säga ljud svenskar brukar göra när man konverserar.

Här är även en lista på typiskt svenskt slang och hur det används i dialoger.

Jag tjatar ofta om verbpartiklar, och därför kan det vara bra att läsa min sammanfattning om vad verbpartiklar är.

Här en lista på vanliga och avancerade hjälpverb (brukar, slipper, vågar och så vidare) som svenskar älskar att använda

I det här dokumentet ger jag exempel på hur man använder lär känna, känner, känner till med flera Svensk musik

 

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering. [missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig. [is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

 

 

 

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt! Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha. Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail. Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen, Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.