Lektion 4: lördag 6e mars

Tjena tjena mittbena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 959 1113 9483

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/95911139483?pwd=SXQrZTJIemxaRHRDOG8yNHpySVJQdz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten

 

Läxa tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga!

[all homework is optional!]

Ibland ger jag samma läxa som tidigare så ni kan träna igen. Oftast gör vi läxorna i kronologisk ordning så mitt tips är att fokusera på läxorna högst upp. Vissa är läxor bara en förvarning om vad vi kommer att göra på lektionen och kräver inte mycket förberedelser.

[Sometimes I give the same homework as given previously so you can revisit some components that we have practiced. Generally, we do the homework in chronological order so my advice is to focus on the homework at the top. Some homework is just a heads-up about what we will be doing during the lessons and does not require extensive preparations.]

Gamla läxor? Scrolla ner till tidigare blogginlägg!

[Old homework? Scroll down to previous blog posts!]

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

52-53: Ordföljd: indirekt tal 

  • Tips: Sammanfattning – Ordföljd: indirekt tal och indirekta frågor

BONUS: Skriv en genuin fråga om svenskars fredagsmys, exempelvis konsumtionen av lösgodis. 

Exempelvis: Varför älskar svenskar lakrits så himla mycket?  

Frågan behöver alltså inte vara indirekt men du kommer senare att få svara på någon annan elevs fråga.

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

55 Relativa pronomen: vilket och något som

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

Jag kommer dock inte att prioritera den här uppgiften så jättemycket. 

54: Substantiv: bestämd form

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

50-51: Subjunktioner

  • TipsSammanfattning – A2-nivå Vad är en bisats?
  • Tips: Sammanfattning – Subjunktioner (på svenska och engelska)
  • Tips: Sammanfattning – Subjunktioner med exempelmeningar för uppgift Kap 5 B1+B2
  • TipsStruktur – Huvudsats och bisats

 

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

49:  Hemma hos eller hem till 

  • Tips: Statiska verb → Jag är hemma hos Kalle. 
  • Tips: Dynamiska verb → Jag åker hem till Sara. 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Nästa lektion jobbar ni som professorer på ett universitetet drygt 850 år i framtiden. Ni ska presentera en historisk tillbakablick på fredagsmys, som ni kan läsa mer om på s. 59-60, och svara på frågorna nedan.

Ni kan ta hjälp av sidorna 59-60 i Textboken eller (använda er fantasi)

 

  1. A) Hur mös män, kvinnor och barn helst? 

 

  1. B) När började man med fredagsmys? Varför?

 

  1. C) Existerade fenomenet samtidigt i andra länder?  

 

  1. D) Vad var fördelarna och nackdelarna med fredagsmys? 

 

  1. E) Vad var “en historisk milstolpe” för fredagsmyskulturen? 

 

TIPS: Försök gärna använda orden från s. 61

 

1) Arbetsveckan

2) Fredagsmys

3) Hemgjord

4) Hämtmat

5) Lättlagad

6) Lördagskvällar

7) Nackdelar

8) Plockmat

9) Skolfria

10) Snackstillverkarna 

11) Säljargument

12) Teveapparat

13) Undersökning

14) Övervikt

15) Fördelar

 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

UPPGIFT: Du ska övertala din partner att göra någon av aktiviteterna på s. 62 i Textboken.

Övertyga = Ge argument till en person så att person gör en aktivitet /sak (och tror det är en bra idé)

Tips: Du har bra fraser i den gula rutan på samma sida (på s. 62 i Textboken). Här är också några bra fraser. 

  • Okej då. Om du insisterar kan jag (väl) göra det. 
  • Nej, jag vägrar! Punkt slut! Basta! Finito! Slutdiskuterat! 

BONUSfråga: Vad tror du väl betyder i den här kontexten?

Tips: Man kan ge ett simplifierat eller ett avancerat svar på frågan om väl, vilket du kan läsa mer om i min sammanfattning.

 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

Skriv rätt bokstav till rätt lucka för texten på s. 70-71 bland meningarna på s. 70 och dubbelkolla om du fick rätt med hjälp av Textbokens facit

Jag kommer nog inte prata om den här uppgiften på under lektionen då den är för opraktisk att genomföra tillsammans. Uppgiften är dock bra för ditt ordförråd!

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

Grattis! Du är nu en morförälder, exempelvis en mormor eller en farfar. Du ska nu berätta för ditt barnbarn hur det var på din tid – alltså dina barndomsminnen. 

Det får gärna vara relaterat till godisets historia, något som du kan läsa mer om på s. 70-71 i Textboken, men du kan också använda din fantasi. Det kan exempelvis handla om: 

 

  1. A) På min tid fanns inga elektroniska prylar (ex: mobiler, dator, teve etc) 

 

  1. B) När jag var ung åt man bara godis på lördagar 

 

  1. C) I början av 30-talet fanns det inga busstransporter på landet 

 

  1. D) Förr i tiden fick kvinnor inte åka Vasaloppet förrän (år) 1981

 

Tips: Försök också använda fraserna i den gula rutan på s. 72: 

 

För länge sedan

  • … fanns inte datorer 

 

På den tiden 

  • … skrev man brev som man skickade via postverket istället

 

Fortfarande än idag 

  • … äter man godis på lördagar

 

Samtidigt som andra världskriget höll på 

  • … föddes min bror 

 

Mot slutet av 50-talet

  • … dog min mormor

 

Med tiden 

  • … reformerade man skolan 

 

Så småningom (OBS: “eventuellt” på engelska) 

  • … fick alla i Sverige rösta i politiska val

 

I alla tider

  • … har man diskuterat svenskars sockersug 

 

Nuförtiden

  • … äter man chokladasken Marabou vid jul- och helgdagar

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

UPPGIFT: Titta på frågorna nedan (och mina personliga svar). De är baserade på texten Vanor och ovanor på s. 68 i Textboken. 

Vad är en vana och vad är en ovana för något?

  • Personligen har jag som vana att börja varje morgon med en kopp kaffe. En annan vana är att äta godis på helgerna, eftersom jag är ofta sugen på något sött då. Man kan därför också säga att jag blir lätt sötsugen.
  • Jag har också ovanor. Ibland bitar jag på mina naglar. Och det blir alltid rörigt (kaotiskt) i min garderob när jag letar efter några kläder. 

Vad har du för vanor och ovanor? 

Finns det några ovanor som är extra irriterande? Exempelvis: 

  • Biter på naglarna
  • Smaskar när man äter = tuggar mat “slarvigt / dåligt”
  • Svär mycket = säger fan, jävla, skit återkommande
  • Petar sig i näsan 

Vilka ovanor skulle ni vilja sluta med? 

Vad skulle krävas för att ni skulle sluta med en (o)vana?

 

 

EXTRALäxa: Fredagsmys

Lyssna på den klassiska låten fredagsmys. Här är låttexten. Diskutera: 

A) Vad handlar låten om? 

B) Vad tycker du om låten? Tips: Fraser för diskussioner om musik

C) Om du skulle skriva en låt om svensk svensk kultur, vad skulle den handla om?

Här är också en lite komisk variant på låten.

 

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa:

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

Praktiska detaljer:

Kursdatum

Februari

13/2 + 20/2 + 27/2

Mars

6/3 + 13/3 + 20/3 + 27/3

Kursnivå

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B1+ del 1           kap 7-9 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

PRELIMINÄRT FÖRSLAG: 

RAST: 10.55-11.00

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

LUNCH: Runt 12.15-12.45

(Men jag försöker vara tillbaka 12.20 och pratar gärna med er då)

RAST: 13.25-13.30

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Svensk musik

 

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

 

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Hur vet jag vilka kurser du har som lärare?

Det är en bra fråga för det varierar kraftigt! Mitt tips är att du intresseanmäler dig för mitt personliga nyhetsbrev, som jag mailar ut på den 15e varje månad om vilka kurser jag för stunden och vilka jag kommer att ha.

Jag brukar också ge lite tips läsning och material i varje mail. Du anmäler dig genom att helt enkelt maila mig och säga: Jag vill gärna registrera mig för ditt nyhetsmail!

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.