Lektion 7: torsdag 15e februari

Tjena tjena mittbena!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Om ni vill meta mer om grammatiken vi diskuterade från tidigare kurser

Övningsboken: 165-166: Prepositioner för känslor

Övningsboken: 120-121: Satsadverb: nog, väl, ju

Övningsboken:  8- 100: S-passiv

 

En fantastiskt dikt från Ching-Wen som är helt i ordval och grammatik (i poesi är man dock mycket flexibel ordföljd) :  

Jag tittar på månen, den påminner mig om din mun .

Natten kommer snart, jag är på väg. 

Hösten känns som solen, solen som gömmer sig under natten.

Den kommer, lämnar, lämnar och stannar sen.

Skynda skynda dig till livet! Skynda skynda dig till kärleken. 

Tiden cirklar, cirklar runt igen. Minnet cirklar, cirklar runt igen.

Vi är alla allena därför är vi inte allena.

Vi är alla olika därför är vi inte olika.

 

En dikt som går på djupet med vad fisk och lax egentligen betyder

Antons grammatiks förslag

Idag, det ska det bli lax -> Verb på plats 2

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok redo -> Adverbial som svarar på hur? Gärna på sista plats

mellan medan jag väntar, ska jag läsa en bok

 

Men om ni föredrar orginalversionen hittar ni den här: 

Idag, det ska bli lax

om fiskaffären öppnas nu strax

Jag har redo min plånbok

mellan jag väntar, ska jag läsa en bok

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan) I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/91924795444

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

Läxa tills nästa lektion

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande. 

Läxa: Övningsboken

129-130: Substantiv: obestämd form med eller utan artikel 

Är följande meningarna korrekta? Varför? Varför inte? 

A) Som ett tack för att någon lagat maten är det vanligt att man säger tack för maten till kocken när middagen är över. 

B) Som svensk på 70-talet var det viktigt att man inte arbetade på långfredagen. 

C) Själva påskafton är som dröm för svenskar som gillar lax, sill och lammstek. 

D) På radio och TV hördes förr i tiden bara en religiös musik, eftersom det var sorglig dag på grund av Jesus korsfästelse. 

 

Läxa: Övningsboken

138-139: Emfatisk omskrivning

UPPGIFT: Kan du göra om följande meningar till emfatisk omskrivning?

A) Vem åt upp min kanelbulle? 

B) Jag åt tyvärr upp din kanelbulle. 

C) Vem i helvete dricker alltid upp min mjölk? 

D) Har någon sett mina nycklar? 

E) Mia diskar för fan aldrig efter sig! 

UPPGIFT: Kan du göra om meningarna längst ner på s. 191 med emfatisk omskrivning med nu igen?

Exempelvis: 

Varifrån kommer du? 

Varifrån är det du kommer nu igen?

 

 

Läxa: TEXTboken

Läs texten om Luciafirande på s. 183 i Textboken. Nästa lektion kommer vi att göra en hörövning om texten. 

SCENARIO: GRATTIS! Du lever nu på medeltiden, alltså runt 1300-1500-talet. Du är en tonåring (du är 13 år gammal) som är och campar i skogen med dina kompisar. 

Du ska nu berätta en läskig berättelse (historia) för dina kompisar om vad som händer på Lucianatten. Berätta om alla skrämmande troll, figurer, häxor och djävulen! Skräm dem med din läskiga berättelse så att de kissar på sig själva! 

Tips på passande ord finns på s. 183 i texten Luciafirande.  

Tips på bra fraser: 

Nu ska ni få höra en riktigt läskig historia som kommer få er att kissa på er av skräck … 

För länge sedan fanns det en häxa som … 

Förra året, medan min familj drack sig fulla på mjöd, var jag ute på en promenad i skogen. Då såg jag något konstigt …

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Titta på adjektiven på s. 188 i Textboken. VIlka passar bäst in på dig själv? 

Tips: Ta hjälp av fraserna i den gula rutan på s. 189 när ni berättar för varandra

 

Läxa: TEXTboken

UPPGIFT: Hur gör man de understrukna fraserna på s. 190 i Textboken till lite mer formell svenska? 

Exempelvis

  1. Alla har fullt upp

Lagom formellt = Alla har mycket att göra. 

Överdrivet formellt = Den stora majoriteten av personalen befinner sig i i mycket arbete.  

Ni väljer alltså själva hur formella ni vill vara…

 

Läxa: Övningsboken

143-144: Ord: byta, förändra, växla, ändra

 

Läxa: Skrivuppgift

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • Ni kan exempelvis välja skrivuppgiften för kap 14 på s. 201 eller en tidigare/senare skrivuppgift.
  • På den här länken hittar du en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

 

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Kursdatum

Januari 25/1 + 27/1

Februari 1/2 + 3/2 8/2 + 10/2 15/2 + 17/2 22/2 + 24/2

Mars 1/3 + 3/3 8/3 + 10/3 15/3

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,

Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.