Lektion 4: onsdag 3e februari

Tjena tjena mittbena!

Aurelién, om du vill veta mer om passiv form:

Övningsboken:  98- 100: S-passiv

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan) I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
Zoom-länk för lektioner:  https://zoom.us/j/91924795444
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

Läxa tills nästa lektion

Känn ingen stress om att hinna med alla läxor! Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande.

Läxa: Övningsboken

132-133: Utrop

Nästa lektion kommer du att få ge spontana utrop om hur svenskar firar jul, något som du kan läsa mer om på s. 174-175.  Om ni vill, kan ni då passa på att använda rätt svordomar med hjälp av mitt bonusmaterial ?

Läxa: Övningsboken

134: Verb: grupp 4

VARNING: Verbgrupp 4 saknar logik tyvärr och något man bara måste träna…

Nästa lektion fokuserar vi på några av verben genom att diskutera följande frågor:

A) När ifrågasatte du om tomten existerade för första gången?

B) Vad har svenska högtider inneburit för dig? Har du exempelvis börjat fira midsommar?

C) Om en häxa angrep en av tomtens renar, vem skulle vinna?

D) Kan en mage spricka av att man ätit sig för mätt?

E) Vad hade du helst undvikit, vara lucia i ett luciatåg eller tomten på julafton?

F) Skrek eller skrev Gustav Fröding sina dikter?

Läxa: TEXTboken

SCENARIO: Grattis! Utomjordingar (aliens) har nu kommit till Sverige och de undrar om följande högtidsfigurer:

Påskkärringen (s. 179-180)

Tomten (s. 180-181)

Sankta Lucia (s. 182)

UPPGIFT: Du ska nu berätta lite kuriosa (trivial information) om EN av de här högtidsfigurerna. Efteråt är det någon annans tur att berätta om EN högtidsfigur.

Exempel på frågor:

Varför existerar högtidsfiguren?

Tror man fortfarande på högtidsfiguren?

Är högtidsfiguren en god eller ond figur?

Vad tycker du om högtidsfiguren?

Är det här din favorithögtidsfigur?

Det räcker alltså med att du läser EN av de tre texterna (och att du gör verbuppgiften för texten också).

ÖVRIGT:

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15 –> Den här kursen gör ni just nu.

B2- del 2            kap 16-18 –> Det här är namnet på fortsättningskursen

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Januari 25/1 + 27/1

Februari 1/2 + 3/2 8/2 + 10/2 15/2 + 17/2 22/2 + 24/2

Mars 1/3 + 3/3 8/3 + 10/3 15/3

Svenskt uttal: Tumregler Svensk musik

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan: Facit – Textboken B2+C1 Facit – Övningsboken B2+C1

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken

Ordlista [wordlist] B1+B2

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken.

Alla svar är självklart helt anonyma. Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.