Lektion 10: 4e februari torsdag

Tjena tjena mittbena!

Extramaterial från dagens lektion (4/2)

Sammanfattning – Svenska svordomar

Sammanfattning – Satsadverbial

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

UPPDATERING: Jag kommer att hålla i fortsättningskursen också + och det är bekräftat att den börjar 9e mars!

För nästa kurs behöver ni INTE skaffa Avancera Ord för kursen (även om den är bra för att träna ert ordförråd). Det enda ni behöver är Form i Fokus C (men den är inte en superprio då vi kommer främst att diskutera diverse artiklar).

Jag tackade ja till slut, och hoppas på att kunna förbereda så mycket material som möjilgt innan kursen börjar (kurser på den nivån kan vara ganska tidskrävande i förberedelser). Fortsättningskursen heter C1 del 1 och en länk finns nedan:

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

Läxa tills nästa lektion

Kom ihåg att ibland jobbar vi med ett moment i flera lektioner, så om vi inte hinner med det idag kommer förmodligen under den efterföljande.

192-195: Pseudosamordning

• Tips: Sammanfattning – Pseudosamordning (håller på att, sitter och ligger etc). Scrolla ner så hittar ni till slut information om ÖB s. 192-193.

• Tips: Artikel av Sara Lövestam – Svenskans svar på engelskans -ing form

Nästa lektion kommer vi att diskutera några frågor som innehåller pseudosamordning.

198-199: Adjektiv efter verb

Fundera på det korta stycket från s. 313 om trummisen Kristian Gidlund, och gärna på hela artikeln (s. 313-315) i sin helhet och vilka känslor texten väcker hos dig.

Som tips kan du försök avsluta meningarna i det här dokumentet, som är baserade på övningen med adjektiv efter verb på s. 198-199.

TIPS: Jag har även hjälpt till med att använda några avancerade adjektiv, som du kan definiera med hjälp av svenska.se. OBS / VARNING: Vissa adjektiv passar inte i sammanhanget.

200-202: Prepositioner: känslor och attityder

Nästa lektion kommer vi att diskutera följande frågor:

A) Finns det någon i din närhet som du brukar bli irriterad på?

B) Är man oftast galen i en partner eller oftast galen på en partner?

C) Låt säga du är på en fest. På festen ska du slå dig själv på bröstet lite och skryta om något som (det fiktiva) du är stolt över. Hur skulle du göra det? Skulle du exempelvis “humblebragga” eller bara vara en riktig skrytmåns?

D) Vad blir du glad av?

E) “Det var oskönt av Simon att göra så.” Vad tror du Simon har gjort? Är det positivt eller negativt?

F) “Även om Olle är till naturen snäll är han otrevlig mot sin syster. Däremot var Olle snäll till sin syster när han förlät sin syster för hennes otrevliga personpåhopp mot honom.”

• F1) Är meningarna ologiska eller bara lite motsägelsefulla (paradoxal)?
  • F2) Och är frasen “till naturen” dubbelbottnad (d.v.s. har två betydelser)?

Nedan finns ett några utklippta citat. Ett är ett citat från en bok och ett är ett citat som en person påstås ha sagt många gånger

”Jag skulle ha några rejäla säljframgångar bakom mig, vara ogift eller frånskild och utan barn. Jag skulle bo på hotell, inte då och då, utan permanent. Jag skulle ha hörnsviten ut mot havet tre trappor upp, sovrum och arbetsrum. Stort badrum. Badkar med lejonfötter och room service dygnet runt.”

“Akta dig din jävel, vi ses i min nästa roman”.

UPPGIFT: Ett citat kommer från Kerstin Thorvall, som du kan läsa mer om på s. 310-311 i Textboken. Vilket är Thorvalls citat? Motivera varför!

• Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

ÖVRIGT:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn:

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –>

C1- del 2            kap 11-12 –> Den här kursen gör ni just nu.

Januari

Februari

Januari

Februari

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

BONUSMATERIAL (relaterat till grammatiken vi pratade om idag)

ALINE, IFALL DU VILL REPETERA sin sitt sina: Övningsboken A1+A2 (inte B1+B2)

142-143: Reflexiva possessiva pronomen

Övningsboken B1+B2 (alltså inte B2+C1)

29-30: Adjektiv + substantiv

• Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
  • TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form

91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form

• Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)

129-130: Substantiv: obestämd form med eller utan artikel

Vill du läsa mer om krisen i Svenska Akademien?

Då kan du läsa det här dokumentet! Får vi tid kan vi kanske göra några av uppgifterna också men det får i sådanan fall bli i slutet av kursen, beroende på hur långt vi kommer.

Sammanfattning – Svenska svordomar