Lektion 9: onsdag 16e december

Tjena!

Rüdiger,  här lite tips på läxa och extrainformation om du vill träna dig mer i trippelbestämdhet: 

Övningsboken B1+B2, Kapitel 3:

29-30: Adjektiv + substantiv

  • Tips: Sammanfattning – Trippelbestämdhet och possessiv + adjektiv + substantiv
  • TIps: Sammanfattning – Adjektiv + substantiv bestämd form

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 3+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

/Anton

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTLänk för (alla) Zoom-möten

https://zoom.us/j/92900854141

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

OBS! Ignorera datum under julen för den elektroniska kalendern

Läxa tills nästa lektion 

Läxa: Övningsboken: 

122-123: Frågeord + som helst

Nästa lektion kommer vi att jobba med nedan uppgifter: 

A) Är det här korrekt? 

Svenskar är var som helst i världen! Jag hör svenskar hur mycket som helst när jag reser! 

B) Vad betyder “hur som helst” i meningen nedan?

Hej elever! Idag ska jag prata om verbgrupper. Oj! Nu ringer min mobil…Jag måste klicka personen. Så, hur som helst, tillbaka till lektionen och verbgrupper. 

Tips: Samma fras som tillbaka till …  

Vad säger vi i luckorna nedan? 

C) Ska jag ta de här skorna ikväll? 

Svar: Du kan ta … som helst, tycker jag. 

Tips: Är skorna plural eller singular? 

D) Ska vi ta åttioåttan

Svar: Vi kan faktiskt ta … 

Tips: Är åttioåttan en-ord eller ett-ord? 

Vad tror du är ett typiskt svar av en medietränad fotbollsspelare? 

Fotbollsspelare: Bollen är rund. Allt kan hända! 

ELLER: Bollen är rund. … … … kan hända 

“Bollen är rund” = en typisk fras från en fotbollsspelare när en reporter frågar spelaren om vad som kommer hända i nästa match.

Läxa: Textboken

Förbered ett kort påstående om något som du vet någon har (kanske) gjort. Ta gärna inspiration av brotten från s. 144-145

Antons exempel: 

  1. A) Min morbror har haft ett inbrott 
  2. B) Min mamma är en (mass)mördare 
  3. C) Min kusin höll på mycket med illegal fildelning
  4. D) En kompis till mig åkte fast för fortkörning
  5. E) Någon stal min fasters solstol   

Stämmer brotten? Du får gissa om ovan påståenden är falska eller sanna genom att fråga om kontexten för varje exempel!

  • Hm, jag misstänker / tror Anton ljuger. (falskt)
  • Jag tror Anton talar sanning. (sant)

 

 

Läxa: Textboken

SCENARIO: Grattis! Du är nu i en rättegång! Du är nu en av personerna från Texten på s. 153, det vill säga:

Anders (en ur Kristians gäng) = som knivhuggit Loke så att han (Loke) dog senare på sjukhus. 

En advokat = Anders klient och representerar hans intressen 

En åklagare = Vill få Anders dömd (straffad)

En domare = Bestämmer om Anders är skyldig eller oskyldig (tillsammans med tre nämndemän (något simplifierat: Sveriges “jury”)

Ett vittne = En person, i det här fallet Kristan, som kanske eller kanske inte kan ge Anders ett alibi genom att vittna för eller emot Anders 😉 

Tips till advokaten: Här hade jag fokuserat på förmildrande omständigheter

Förmildrande omständigheter = saker som gör att vi tycker att personen borde få ett lägre straff än vad man normalt får.

Domaren börjar rättegången med att säga: Välkomna hit! Idag har vi ett fall som handlar om …

Advokat *NAMN*, vad säger din klient? Skyldig eller oskyldig?

 

Läxa: Textboken

UPPGIFT: På s. 149 ser du några rubriker: 

Dyr haschkaka

Sömnig biltjuv 

Väldokumenterat rån – för polisen 

Kameran snabbare än tjuven

Pengarna från rånet fick skjuts till polisen

Diskutera: Vilket brott tror du har hänt i respektive rubrik? Varför? 

Exempelvis: 

Dyr haschkaka

Man blev arresterad för att köpt en cannabiskaka av en langare. Eftersom kakan kostade 500 % mer än vad cannabis normalt brukar kosta blev mannen även bedragen av langaren. 

Använd din fantasi!

 

Läxa: Textboken

UPPGIFT: Matcha rubrikerna på s. 149 till rätt artikel på s. 150-151

DISKUTERA: Jämför med din egen berättelse: hur korrekt var din berättelse på en skala från 1 till 10? 🙂

Läxa: Textboken

SCENARIO: Grattis! Du jobbar nu för TV4 Nyheter som nyhetsankare. Du ska nu rapportera om ett av brotten du läst om på s. 150-151 (UTAN ATT LÄSA FRÅN TEXTEN). Du har en kollega med dig i studion.

Tips: 

God kväll! Det här är TV4 Nyheter. Vår första nyhet idag är om …

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT

  • Gör en skrivuppgift i Rivstart Textboken
  • Du väljer själv vilken. Du hittar en skrivuppgift på sista sidan i varje kapitel.
  • På den här länken finns en summering av alla skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Maila gärna i ett Microsoft Doc (men du måste inte)
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.
  • På lektionerna diskuterar vi några felmeningar. Då är meningarna såklart anonyma.
  • Jag har ingen deadline (mer än sista kursdatumet)

 

UPPDATERADE: Kursdatum

INGEN LEKTION 16/11 + 18/11

23/11 + 25/11

30/11 + 2/12

7/12 + 9/12

14/12 + 16/12

21/12

UPPEHÅLL (”Paus”) för jul

4/1 + 6/1

11/1 + 13/6

18/1 –> nytt datum för vår sista lektion

15 träffar totalt

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Ordlista [wordlist] B1+B2

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Här är Folkuniversitetets kapitelsystem: 

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12 –> Den här kursen gör vi just nu

B2- del 1            kap 13-15 –> Det här är namnet på nästa kurs

B2- del 2            kap 16-18

(OBS! Systemet strukturerades om nyligen men detta är det nya systemet)

Vill du ge feedback på mina lektioner?

I sådana fall får du gärna fylla i mitt Google Formulär genom att trycka på den här länken. Alla svar är självklart helt anonyma.

Om du föredrar en engelsk version kan du istället trycka på den här länken.

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.