Lektion 7: tisdag 17e november

Tjena tjena mittbena!

GLÖM INTE ATT GÅ MED I STUDIEGRUPPEN! DE SÄGER ATT DE HAR SKITKUL!

Maila mig om du vill gå med! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

/Anton

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.

(Frivillig) Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken B2+C1

167-168: Komparation av ord som uttrycker position (bak, bakre, bakerst)

Nästa lektion kommer du att jobba som mäklare. Mäklare säljer hus. Du ska visa en kund några rum och bostäder och beskriva dem med hjälp av komparationen av ord.

• OBS: Det är viktigt att du använder omskrivningar och eufemismer så mycket som möjligt då vissa rum är i kraftigt behov av renovering…

Tips: Ha gärna Pdf.en ovan nerladdad så att ni kan titta på bilderna tillsammans. En elev får hemskt gärna också dela sin skärm – instruktionerna för skärmdelning hittar du i min tutorial för Zoom.

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Välj rätt respons till varje mening nedanför

Exempelvis:

Jag funderar på att tända en cigarr med med några 100-lappar, eller vaska en champagneflaska på Stureplan.

A) Det där skulle vara att kasta pengarna i sjön! → KORREKT!

E) Känns det inte lite onödigt att peka med hela handen sådär?

F) Jag skulle säga att du borde se om ditt eget hus innan du hoppar på grannens. *Mumlar*: hycklare!

Tjena! Är du redo att prata om det faktum att du varit otrogen mot mig de senaste åren, och slösat bort så många år av mitt liv?

E) Känns det inte lite onödigt att peka med hela handen sådär?

Jag vill åka till Alaska men då jag saknar både pengar och campingutrustning känns det inte så genomförbart i nuläget.

E) Känns det inte lite onödigt att peka med hela handen sådär?

Fan vad misslyckad min kollega Kalle är! Han gjorde ett misstag på jobbet som var riktigt puckat! Hur kan man kan klanta sig så?

E) Känns det inte lite onödigt att peka med hela handen sådär?

Perssons trädgård är verkligen för jävlig. Han klipper inte gräsmattan, och det är ogräs överallt. Det är en skam för området.

Läxa: Textboken:

I den ljusröda rutan (Gesterna till talet är automatiska) på s. 235 kan du läsa om två olika sorters gester [sjeSSSter]. Det finns så kallade emblem, som exempelvis segergesten och talrelaterade gester som exempelvis tendensen att sträcka händerna i luften när man utropar ordet hur!??!

DISKUTERA:

a) Känner du till några fler emblem

b) Finns det några typiska talrelaterade gester i ditt hemland?

c) Vilka emblem och talrelaterade gester används i Sverige? Vilka används inte?

d) Vilka gester tycker ni borde ingå i svensk språkundervisning?

Läxa: Övningsboken B2+C1:

161-162: Öva allt

Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men meddela gärna uppgifter som ni inte förstår.

• Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:

Sammanfattning – Bisatser

• Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!

Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:

Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv

Den glass som jag åt smakade inte bra –>  Restriktiv

• MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
  • MEN inte: Den glasssom jag åt, smakade inte bra –> FEL

Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)

• Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
    • – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
  • Länkar på Rivstarts hemsida
    • – [Links on Rivstart’s webpage]

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.

C1- del 2            kap 11-12 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!