Tjena tjena mittbena!
Liesel, allt tidigare material finns under Extramaterial om du vill återbesöka dem.
Tips: Sammanfattning – Foge-s och fogevokaler
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) läxa till nästa lektion
Läxa: Övningsboken
s. 99-106: Hjälpverb
- Tips: Sammanfattning – Hjälpverb Del 1
- Tips: Sammanfattning – Hjälpverb Del 2
- Tips: Flashcards – Hjälpverb
Nästa lektion kommer jag ber att avsluta följande meningar (baserat på Språkkrångel på s. 129 i Textboken).
(1) Vad jag inte orkar med i svenskan är …
(2) Om jag hade fått slippa något i svenskan, skulle det vara …
(3) Det bör gå bra att …
(4) Svenska språket lär inte …
Läxa: Övningsboken
90-91: Öva allt
Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men meddela gärna uppgifter som ni inte förstår.
Läxa: Textboken B2+C1
UPPGIFT: Lyssna på orden på s. 134 i Textboken. Kryssa för om du hör en sammansättning eller separata ord.
Tips: Du kan lyssna på orden via Rivstarts hemsida. Här är ett (lite inaktuellt) youtubeklipp för hur du hittar videoklippen. Här är också en guide för Rivstarts hemsida.
Tips: På s. 130-131 kan du läsa om ett återkommande tema i svensk stavning: särskrivning!
UPPGIFT: Analysera betydelserna av särskrivningarna och sammansättningarna på s. 134, exempelvis:
- (en) Skum tomte = En tomte som är konstig
- Skumtomte = en typ av godis formad som en jultomte
DISKUTERA: Känner du till några fler särskrivningar?
Läxa: Textboken B2+C1
SCENARIO: Grattis! Du är nu en expert på svenska och ska ge ett föredrag (föreläsning / presentation) för svenskar om skillnaden mellan de och dem (vilket du kan läsa mer om på s. 131-132). Andra personer lyssnar och ställer (halvdumma) frågor.
Tips: Ta gärna del av tipsen (ni finner relevant) på s. 128 om muntliga presentationer, det vill säga:
INLEDNING
Inled med något provokativt påstående? Framtiden för svenskars stavningsförmåga ser mörk ut.
Inled med en (retorisk) fråga?
Inled med en kort historia från verkliga livet? Gärna med en personlig koppling!
GENOMFÖRANDE:
Om du kommer av dig (glömmer bort vad du höll på att säga): Oj då. Jag tappade tråden. Var vad jag?
Om någon räcker upp handen: Ja, jag ser att någon i publiken har en fråga. Varsågod – ordet är ditt!
Vad säger du till en person som räcker upp handen men du vill prata klart först?
Vad säger du om en person bara fortsätter att prata och prata och prata och aldrig kommer till skott med sin fråga?
- Tyst nu! → För direkt!
AVSLUTNING
Sammanfattningsvis skulle jag …
Avslutningsvis vill jag …
Med avslutande ord vill …
Och med de orden är föredraget över. Tack för att ni lyssnade.
Tips: Försök också använda prepositionsuttrycken från ÖB s. 98
I likhet med Finland ligger Sverige i Nordeuropa.
I jämförelse med Finland har Sverige en större befolkning.
Till skillnad från svenska är finska ett finsk-ugriskt språk.
I motsats till Sverige är Finland ett tvåspråkigt land.
I förhållande till Sverige har Finland en ganska liten befolkning.
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Tips: Sammanfattning – sin / sitt / sina
Tips: Sammanfattning – sin / sitt / sina kontra ens
Tips: Sammanfattning – Erfarenheter kontra upplevelser
Liesel, här är mer info om trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv
- Tips: Sammanfattning – trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv
Och ifall du vill läsa mer om perfekt particip och presens particip. I nästa blogg inlägg hittar du allt extramaterial under rubriken ”Extramaterial”
- Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden perfekt particip och presensparticip?
- Tips: Steg-för-steg-metod – Perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Vad är presens particip?
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper – Specialfall
Här är också en bra övning från TEXTBOKEN B1+B2 (INTE B2+C1) om du vill läsa/träna mer om adjektiv i superlativ bestäm form
91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form
- Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)
Perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden perfekt particip och presensparticip?
- Tips: Steg-för-steg-metod – Perfekt particip
- Tips: Sammanfattning – Vad är presens particip?
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper
- Tips: Sammanfattning – Verbgrupper – Specialfall
Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS?
- Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
- Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här.
- Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
- Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
- Vad är en bisats?
- Är bisats separerad från en huvudsats?
- Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
- Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
- Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
- Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
- Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
- Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
- Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
- Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:
Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn (som ni ser nedan). För att synkronisera er kurs kommer vi att först avsluta de sidor som återstår från er tidigare kurs.
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu.
B2+ del 2 kap 7-8 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
C1- del 1 kap 9-10
C1- del 2 kap 11-12
Kursdatum
Oktober
28/10 + 30 /10
November
2/11 + 4/11 + 6/11
9/11 + 11/11 + 13/11
16/11 + 18/11 + 20/11
23/11 + 25/11 + 27/11
30/11
15 träffar totalt
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson