Lektion 7: onsdag 11e november

Tjena tjena mittbena!

Liesel, allt tidigare material finns under Extramaterial om du vill återbesöka dem. 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

 

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93070644147

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) läxa till nästa lektion

Läxa: Övningsboken

87: Adjektiv: synonymer

Nästa lektion kommer ni att diskutera dessa frågor.

Läxa: Övningsboken

83-84: Kronologi

Det här kommer vi att jobba med under lektionen, och för att inte få huvudvärk får ni uppgifterna i förväg: 

Uppgift: Vad händer först, efteråt eller samtidigt?

Ex: 

  1. a) När jag åt lunch hade jag skrivit (klart) mitt mail. 

Först: Skrev (klart) mail + Efteråt: åt lunch

TIPS: Skriv i chatten vad ni tror och kolla om ni alla skriver samma.

b) Jag skriver klart mitt mail när jag äter lunch.

c) Kalle läste ut boken när hans föräldrar hade gått och lagt sig.

d) När hans föräldrar lade sig började Kalle läsa boken.

e) När jag somnade hade jag redan hunnit beta av alla arbetsuppgifter för morgondagen.

 

 

Läxa: Textboken B2+C1

Titta på de vardagliga orden på s. 120 i Textboken B2+C1. Kan du ge (flera) exempel på:

  • Formellt: En formell variant?
  • Vardaglig variant: En annan vardaglig variant? Gärna slang!
  • Neutralt: En neutral variant?

Ex: Lacka ur

  • Formellt: Bli förargad
  • Vardaglig variant: bli skitarg
  • Neutralt: bli upprörd

Tips: Ni hittar orden i en kontext på s. 119. Skippa de ord som ni inte kan. Synonymerna behöver inte vara exakta utan kan vara ungefärliga  

 

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Kolla på texten om journalisten Isabelle Ståhl på s. 114. Läs gärna även hennes Ur närhetsimitationer på s. 115-118. 

Om du skulle skapa en tinderprofil till Isabelle, vad skulle du skriva i personbeskrivningen? 

Tips: Det är okej att överdriva, skönmåla eller ljuga dom detaljerna 😉

Överdriver = Förstora signifikansen av något

Skönmåla = glorifiera

Ljuga, ljög, har ljugit = tala osanning

Diskutera: 

Hur skulle hennes drömmatch se ut? 

Hur skulle hennes “mardrömsmatch” se ut?

 

Läxa: Övningsboken

81-82: Prepositioner och verbpartiklar

Tips: Partikelverb är en betonad preposition. De finns också i engelskan. Partikelverb har alltid betoning! 

  • Gå ut → Go out

OBS / VARNING: Partikelverb är inte alltid samma som på engelska.

  • Stöta på → Run in (to someone)
  • Tycker om → Like (I like ice-cream)

Nästa lektion kommer jag att läsa upp texten och då vill jag att ni ringar alla verbpartiklar.

 

Kursdatum

Oktober

28/10 + 30 /10

November 

2/11 + 4/11 + 6/11

9/11 + 11/11 + 13/11

16/11 + 18/11 + 20/11

23/11 + 25/11 + 27/11

30/11

15 träffar totalt

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Tips: Sammanfattning – Erfarenheter kontra upplevelser

Liesel, här är mer info om trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

  • TipsSammanfattning – trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

Och ifall du vill läsa mer om perfekt particip och presens particip. I nästa blogg inlägg hittar du allt extramaterial under rubriken ”Extramaterial”  

Här är också en bra övning från TEXTBOKEN B1+B2 (INTE B2+C1) om du vill läsa/träna mer om adjektiv i superlativ bestäm form 

91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form

  • Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)

 

Perfekt particip 

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS?

  • Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn (som ni ser nedan). För att synkronisera er kurs kommer vi att först avsluta de sidor som återstår från er tidigare kurs.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2+ del 2           kap 7-8 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.