Lektion 5: fredag 6e november

Tjena tjena mittbena!

Liesel, allt tidigare material finns under Extramaterial om du vill återbesöka dem. 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93070644147

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) läxa till nästa lektion

1. Vad är du taggad (superintresserad) på att göra på den här kursen?

2. Vad är du sjukt opepp (“otaggad”) på att göra under den här kursen?

Läxa: Övningsboken

85-86: Verb: verb som fundament

BONUSTIPS: Ibland upprepar svenskar ett ord två gånger när de inte håller med eller vill nyansera diskussionen, exempelvis:

Person 1: Kan du sjunga vackert? 

Person 2: Sjunga och sjunga, jag är inte direkt en artist. Men några toner kan jag!

 

 

Läxa: Övningsboken

82: Perfekt particip av partikelverb och verbfraser

  • Tips: Sammanfattning – Vad är skillnaden perfekt particip och presensparticip?  

Nästa lektion kommer vi att diskutera några av perfekt participen från s. 82 i ÖB utifrån nedan frågor. Du behöver inte svara med perfekt particip 🙂   

Vad händer med ett utslaget fotbollslag i en VM-turnering? 

1a. Vad har hänt om man ligger utslagen på soffan?

Vad gjorde Jack Uppskäraren i London under 1800-talet? 

Föredrar du presenter inslagna eller oinslagna? 

Vad har du upphängt på din vägg? 

När man har gjort bort sig har man gjort något pinsamt. Vad tenderar den bortgjorda personen göra efteråt? 

Hur beter sig en tillbakadragen person? 

Hur beter sig en svårflörtad person? 

Vad är en typisk kommentar från en lättstött person? 

Vad tror du är underförstått i ordspråket kärt barn har många namn

Hur gör man perfekt particip av följande ord? 

Exempelvis: 10a) Arbeta över = En överarbetad person 

10b) Skriva in = En … person 

10c) Läsa lätt = Flera … böcker

10d) Skala av = En … budget 

 

 

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Läs andra stycket på s. 113. Det skadar dock inte att läsa hela texten ?

SCENARIO: Grattis! Du är nu Karin Boyes mor: Signe Boye!

Eller grattis och grattis – jag hade inte velat vara Signe Boye men du är henne hur som helst.

Ett litet sidospår: Ibland upprepar svenskar ett ord två gånger när de inte håller med eller vill nyansera diskussionen, exempelvis:

Mia: Gick det bra med din presentation?

Kalle: Bra och bra … Det gick helt okej! Det är det viktiga!

Hur som helst, tillbaka till Signe Boye: Du är som sagt Signe Boye. Din dotter har precis tagit självmord. Du är nu på begravningen och ska ge ett minnestal om din dotter. Ett minnestal är en eulogi / sammanfattning om den dödes liv, positivt såväl som negativt.

Här är några nyckelpunkter om din dotters liv:

(1) Utbildade sig till lärarinna, och blev kär i en kvinnlig studiekamrat på utbildningen. Flyttade till Uppsala efter sin lärarexamen.

(2) Blev så skrämd av vad hon såg i Sovjetunionen under 1920-talet att  besöket ledde till den dystopiska klassikern Kallocain som utgavs 1940

(3) Träffade sin livspartner, Margot Hanel, i Berlin som båda flyttade till Sverige efter att nazismens upptåg i Tyskland

(4) Trots succéen sjönk Karin ner i en djup depression, då hennes ungdomsvän Anita var döende i cancer.

(5) Skrev många brev till sin livspartner Hanel som DU, Karin Boyes mor, förstörde!

 

 

Läxa: Övningsboken

87: Adjektiv: synonymer

Nästa lektion kommer ni att diskutera dessa frågor.

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

Kursdatum

Oktober

28/10 + 30 /10

November 

2/11 + 4/11 + 6/11

9/11 + 11/11 + 13/11

16/11 + 18/11 + 20/11

23/11 + 25/11 + 27/11

30/11

15 träffar totalt

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Liesel, här är mer info om trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

  • TipsSammanfattning – trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

Och ifall du vill läsa mer om perfekt particip och presens particip. I nästa blogg inlägg hittar du allt extramaterial under rubriken ”Extramaterial”  

Här är också en bra övning från TEXTBOKEN B1+B2 (INTE B2+C1) om du vill läsa/träna mer om adjektiv i superlativ bestäm form 

91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form

  • Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)

 

Perfekt particip 

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS?

  • Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn (som ni ser nedan). För att synkronisera er kurs kommer vi att först avsluta de sidor som återstår från er tidigare kurs.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2+ del 2           kap 7-8 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.