Tjena tjena mittbena!
Läxa: Övningsboken B1+B2
165-166: Prepositioner för känslor –> OBS! B1+B2, inte B2+C1
- Tips: Sammanfattning – Preposition för känslor
Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?
Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)
I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!
/Anton
Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.
I det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.
Zoom-länk för lektioner:
TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.
Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom.
(Frivillig) Läxa tills nästa lektion
Läxa: Övningsboken B2+C1:
152: Följande transitiva och intransitiva verb
Kan du förklara skillnaden mellan respektive par? Ge gärna exempel på vilket sätt man använder respektive verb.
Brinna – Bränna
Exempelvis: En skog kan börja brinna medan ved är något man bränner.
Drunkna – Dränka
Dö – Döda
Sjunka – Sänka
Sova – Söva
Tröttna – Trötta ut
Vakna – Väcka
Läxa: Textboken:
UPPGIFT: Läs 2a stycket på s. 222 om översättningsmissar i politiken i allmänhet, och fallet med Chrusjtjovs replik i synnerhet. Du går gärna även läsa hela artikeln.
SCENARIO: Grattis! En av er är nu en amerikansk ambassadör, och den andra är tolken till Chrusjtjovs.
Tolken har inte insett sitt misstag i översättningen än, så den amerikanska ambassadören måste be om ett förtydligande. Tolken väljer själv hur hen ska förklara det språkliga misstaget.
Läxa: Övningsboken B2+C1:
155-157: Ordkunskap: homonymer
Tips: Homonymer = ord som uttalas och skrivs lika, men som har olika betydelser
Exempelvis:
- Jag är gift med en amerikanska.
- Hermann Göring tog gift i form av cyanid.
Nästa lektion kommer jag att testa er genom att komma på så många homonymer för specifika ord.
Läxa: Textboken:
UPPGIFT: Slå upp s. 224 och skumläs de första meningarna under rubriken Olyckliga ordval. Jag rekommenderar också hela artikeln på s. 220-224 som läsning men det är frivilligt.
Diskutera efteråt: Hur använder man ordet aktuell PÅ ETT KORREKT SÄTT i svenskan?
Uppgift: Aktuellt är ett exempel på en falsk vän i svenskan (i förhållande till engelskan), och nedan ser du några fler. Hur använder man orden på korrekt sätt PÅ SVENSKA?
Tips: Ta hjälp av svenska.se
Exempelvis: 1. Eventuellt
= Jag ska eventuellt handla mat imorgon, men har inte bestämt mig än.
- Annonsera
- Karaktär
- Kind
- Haka
- Permission
- Recept
- Kyssa
- Kissa
- 10. Diverse
Läxa: SKRIVUPPGIFT:
En frivillig läxa
- Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
- På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
- Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
- Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
- Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
- Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
- Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.
Kursdatum
Oktober
27/10 + 29/10
November
3/11 + 5/11
10/11 + 12/11
17/11 + 19/11
24/11 + 26/11
December
1/12 + 3/12
8/12 + 10/12
15/12
15 träffar totalt
Extramaterial (finns även på Användbara länkar)
Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser:
Sammanfattning – Bisatser
- Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen!
Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel:
Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv
Den glass som jag åt smakade inte bra –> Restriktiv
- MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
- MEN inte: Den glass, som jag åt, smakade inte bra –> FEL
Svenskt uttal: Tumregler
Svensk musik
- En Spotifylista på svenska klassiker
- En Spotifylista på GAMLA klassiker
- Min spotifylista med svenska klassiker (på gott och ont…)
- Youtube – Svensk musik: Svenska sommarlåtar
- Youtube – Svensk musik: En blanding av olika svenska låtar (av blandad kvalitet…)
- Youtube – Svensk musik: 16 Svenska låtar på sex minuter
- Information – Korta sammanfattningar om (kända) svenska musikartister
Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)
- Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
- Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
- – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
- Länkar på Rivstarts hemsida
- – [Links on Rivstart’s webpage]
Glöm inte att du har facit:
Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:
Facit – Textboken B2+C1
Facit – Övningsboken B2+C1
När börjar nästa kurs?
Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.
RIVSTART B1+B2
B1 del 1 kap 1-3
B1 del 2 kap 4-6
B1+ del 1 kap 7-9
B1+ del 2 kap 10-12
B2- del 1 kap 13-15
B2- del 2 kap 16-18
RIVSTART B2+C1
B2 del 1 kap 1-2
B2 del 2 kap 3-4
B2+ del 1 kap 5-6
B2+ del 2 kap 7-8
C1- del 1 kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu.
C1- del 2 kap 11-12 –> Det här blir namnet på fortsättningskursen
Kan jag ha privatlektioner med dig?
Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.
Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!
Vill du ge feedback på mina lektioner?
Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.
Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!
- Folkuniversitetets Instagram
- Folkuniversitetets Facebooksida
Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!
Vänligen,
Anton Bengtsson