Lektion 4: torsdag 5e november

Tjena tjena mittbena!

Aline, om du vill få mer material om prepositioner. I nästa blogginlägg hittar du det här under rubriken ”Extramaterial”. 

Läxa: Övningsboken B1+B2

165-166: Prepositioner för känslor –> OBS! B1+B2, inte B2+C1

 

Vill du komma i kontakt med övriga elever för en studiegrupp?

Maila mig! Jag skickar övriga elevers mailadresser. Jag skickar ett nytt mail om någon anmäler sig senare under kursen! (Eller skriv i Google Docet nedan)

I nuläget har 5+ deltagare anmält ett intresse för en studiegrupp!

/Anton 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

det här Google Docet hittar ni felmeningar från elever som gjort en skrivuppgift.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/99532151542

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) Läxa tills nästa lektion

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

152: Följande transitiva och intransitiva verb 

Kan du förklara skillnaden mellan respektive par? Ge gärna exempel på vilket sätt man använder respektive verb. 

Brinna – Bränna

Exempelvis: En skog kan börja brinna medan ved är något man bränner. 

Drunkna – Dränka

Dö – Döda

Sjunka – Sänka

Sova – Söva

Tröttna – Trötta ut 

Vakna – Väcka

 

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Läs 2a stycket på s. 222 om översättningsmissar i politiken i allmänhet, och fallet med Chrusjtjovs replik i synnerhet. Du går gärna även läsa hela artikeln.

SCENARIO: Grattis! En av er är nu en amerikansk ambassadör, och den andra är tolken till Chrusjtjovs.

Tolken har inte insett sitt misstag i översättningen än, så den amerikanska ambassadören måste be om ett förtydligande. Tolken väljer själv hur hen ska förklara det språkliga misstaget.

 

Läxa: Övningsboken B2+C1: 

155-157: Ordkunskap: homonymer

Tips: Homonymer = ord som uttalas och skrivs lika, men som har olika betydelser

Exempelvis

  • Jag är gift med en amerikanska. 
  • Hermann Göring tog gift i form av cyanid. 

Nästa lektion kommer jag att testa er genom att komma på så många homonymer för specifika ord.

 

Läxa: Textboken:

UPPGIFT: Slå upp s. 224 och skumläs de första meningarna under rubriken Olyckliga ordval. Jag rekommenderar också hela artikeln på s. 220-224 som läsning men det är frivilligt. 

Diskutera efteråt: Hur använder man ordet aktuell PÅ ETT KORREKT SÄTT i svenskan?  

Uppgift: Aktuellt är ett exempel på en falsk vän i svenskan (i förhållande till engelskan), och nedan ser du några fler. Hur använder man orden på korrekt sätt PÅ SVENSKA? 

Tips: Ta hjälp av svenska.se 

Exempelvis: 1. Eventuellt 

= Jag ska eventuellt handla mat imorgon, men har inte bestämt mig än. 

  1. Annonsera
  2. Karaktär 
  3. Kind 
  4. Haka 
  5. Permission 
  6. Recept 
  7. Kyssa 
  8. Kissa
  9. 10. Diverse

 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

Kursdatum

Oktober

27/10 + 29/10

November 

3/11 + 5/11

10/11 + 12/11

17/11 + 19/11

24/11 + 26/11

December 

1/12 + 3/12

8/12 + 10/12

15/12

15 träffar totalt

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Miguel, om du vill läsa mer om restriktiva och icke-restriktiva bisatser: 

Sammanfattning – Bisatser

  • Restriktiv bisats vs icke-restriktiv bisats? –> Scrolla till sista sidan för att hitta informationen! 

Här är också två meningar som du kan ha som minnesregel: 

Den glassen, som jag åt, smakade inte bra! –> icke-restriktiv  

Den glass som jag åt smakade inte bra –>  Restriktiv

  • MEN: Vi kan också säga: Den glassen som jag åt smakade inte bra –> KORREKT!
  • MEN inte: Den glasssom jag åt, smakade inte bra –> FEL 

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

Material från Rivstart (ljudklipp [audio files] etc)

  • Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida
  • Youtube – Videoguide för att hitta material – OBS! Några delar är nog lite inaktuella
    • – [Videoguide for finding material—KEEP IN MIND! some parts might be a bit outdated]
  • Länkar på Rivstarts hemsida
    • – [Links on Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6

B2+ del 2           kap 7-8

C1- del 1            kap 9-10 –> Den här kursen gör ni just nu. 

C1- del 2            kap 11-12 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.