Lektion 3: sjuttonde (17e) november lördag

Tjena!

På den här länken hittar ni kursens Google Doc.

Vill du ha mer material? Scrolla ner till extramaterial!

VIKTIGTVårt Meeting ID för alla lektioner är 910 2258 2206

ELLER: Tryck på länken nedan:

https://zoom.us/j/91022582206?pwd=N2N2UTNPakFnV01Ca3NJdnZaVXJmZz09

Lösenord [password]: Se mitt mail!

TIPS: Läs gärna min inofficiella Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken om du vill ha en elektronisk kalender för vår Zoom-möten.

 

Läxor tills nästa lektion

Alla läxor är frivilliga [all homework is optional]!

Scrolla ner för tidigare läxor!

Eftersom vi bara har lektion 1 gång per vecka ger jag ganska mycket läxa, men ni kan prioritera bort vissa läxor (speciellt läxorna från Textboken). Ofta brukar jag göra lektionen i kronologisk ordning som läxorna är på min blogg.

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

50-51: Subjunktioner

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5

55 Relativa pronomen: vilket och något som

Tips: Sammanfattning – A1-nivå: Vad är en bisats?

Läxa: Övningsboken B1+B2, kapitel 5: 

49:  Hemma hos eller hem till 

  • Tips: Statiska verb → Jag är hemma hos Kalle. 
  • Tips: Dynamiska verb → Jag åker hem till Sara. 

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Vi kommer fortsätta med dem frågorna som vi inte hann idag. 

Du kommer att vara med i en podd med husdjur som tema där du ska svara på följande frågor. Vissa frågor är dock inte riktigt relaterade till temat husdjur…

Frågorna använder orden i rutan på s. 47 i Textboken B1+B2. Du får gärna testa att använda dem i en exempelmening som förberedelse – gärna i en logisk berättelse!

Rida

Drömma (om) 

Övertala

Skaffa

Spara

Gå förbi

Klappa

Trösta

Leka (med)

Ta hand (om) 

Gå ut med

Tjata

Vara rädd (för)

Tro

Växa upp

Längta (efter) 

Stirra (på) 

Spola ner

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

UPPGIFT: Titta på meningarna nedan. Känns de som naturlig svenska? Är alla ord på rätt position? 

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet
  2. Därför att vi bor nära kan vi cykla till jobbet. 
  3. Också är det praktiskt att barnen bor nära skolan. 
  4. Faktiskt är det billigt att bo här. 
  5. Absolut måste du komma och hälsa på
  6. Verkligen hoppas att ni kommer snart.

UPPGIFT: Läs innehållet på s. 58 om naturliga positioner i en mening. Skriv sedan om meningarna ovan så att de blir korrekta. Ibland finns det flera varianter.

Exempelvis (ni behöver dock inte ge så många exempel): 

  1. Förstås är det bra att bo nära jobbet

= Det är förstås bra att bo nära jobbet. 

= Givetvis är det bra att bo nära jobbet. 

= Det är bra förstås att bo nära jobbet. 

= Det är givetvis bra att bo nära jobbet

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

UPPGIFT: Nästa lektion ska du turas om att svara på frågorna på s. 58 om artiklarna på s. 57 i Textboken. 

Turas om = Svara på varannan fråga 

(Person 1 frågar om fråga 1; person 2 om fråga 2)


Du måste dock inte komma ihåg (“memorera”) innehållet (informationen) i artiklarna. Istället kan du använda fraserna nedan för när man är osäker på något. ANVÄND GÄRNA OCKSÅ DIN FANTASI!

  • Såvitt jag kommer ihåg var älgen vid skolentrén eftersom … 
  • Om jag minns rätt var älgen eftersom … 
  • Från vad jag kommer ihåg var älgen eftersom … 
  • Jag tror (det var så) att älgen var eftersom … 
  • Jag har för mig att älgen var eftersom … 

Självklart är det också okej att använda de här fraserna: 

  • Fråga nummer 4 minns jag inte (tyvärr)
  • Det där minns jag inte (tyvärr)
  • Jag kommer inte ihå 
  • Eeehm…bra fråga! Jag har ingen aning!

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 4

Nästa lektion jobbar ni som professorer på ett universitetet drygt 850 år i framtiden. Ni ska presentera en historisk tillbakablick på fredagsmys, som ni kan läsa mer om på s. 59-60, och svara på frågorna nedan. 

Ni kan ta hjälp av sidorna 59-60 i Textboken eller (använda er fantasi)

A) Hur mös män, kvinnor och barn helst? 

B) När började man med fredagsmys? Varför?

C) Existerade fenomenet samtidigt i andra länder?  

D) Vad var fördelarna och nackdelarna med fredagsmys? 

E) Vad var “en historisk milstolpe” för fredagsmyskulturen? 

TIPS: Försök gärna använda orden från s. 61

1) Arbetsveckan

2) Fredagsmys

3) Hemgjord

4) Hämtmat

5) Lättlagad

6) Lördagskvällar

7) Nackdelar

8) Plockmat

9) Skolfria

10) Snackstillverkarna 

11) Säljargument

12) Teveapparat

13) Undersökning

14) Övervikt

15) Fördelar

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

UPPGIFT: Titta på frågorna nedan (och mina personliga svar). De är baserade på texten Vanor och ovanor på s. 68 i Textboken. 

  1. Vad är en vana och vad är en ovana för något?
  • Personligen har jag som vana att börja varje morgon med en kopp kaffe. En annan vana är att äta godis på helgerna, eftersom jag är ofta sugen på något sött då. Man kan därför också säga att jag blir lätt sötsugen.

  • Jag har också ovanor. Ibland bitar jag på mina naglar. Och det blir alltid rörigt (kaotiskt) i min garderob när jag letar efter några kläder. 
  1. Vad har du för vanor och ovanor? 
  2. Finns det några ovanor som är extra irriterande? Exempelvis: 
  • Biter på naglarna
  • Smaskar när man äter = tuggar mat “slarvigt / dåligt”
  • Svär mycket = säger fan, jävla, skit återkommande
  • Petar sig i näsan 
  1. Vilka ovanor skulle ni vilja sluta med? 
  2. Vad skulle krävas för att ni skulle sluta med en (o)vana?

 

Läxa: Textboken B1+B2, Kapitel 5

SCENARIO: Du är med din partner Leif som gör en av följande ovanor: 

  • Biter på naglarna
  • Smaskar när man äter = tuggar mat “slarvigt / dåligt”
  • Svär mycket = säger fan, jävla, skit återkommande
  • Petar sig i näsan 
  • Lämnar en odiskad kopp kaffe på bordet istället för i skrivmaskinen, med gammalt kaffe kvar

Du har nu tappat tålamodet på Leif. Du ska antingen med en passiv-aggressiv kommentar eller bara en direkt aggressiv kommentar säga till Leif att han måste skärpa sig (ändra sin attityd). 

Passiv-aggressiv kommentar: 

  • Leif, koppen flyttar inte sig själv (för fan)… 
  • Leif, vi har väl ingen städerska som jobbar här…

Direkt aggressiv kommentar: 

  • Leif, nu får det fan vara nog! 

TIPS: Bra fraser finns på s. 69 i den gula rutan

EXTRALäxa: Skrivuppgift 

Här är också en frivillig skrivläxa:

Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.

På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.

Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.

Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem.

Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.

 

 

Kursdatum

7/11

14/11

21/11

28/11

5/12

12/12

19/12

Tider: 

Lördagar, 10.00-14.00

Preliminärt förslag: 

10.00-10.55

5 min rast (10.55-11.00)

(men ni får gärna prata med mig under rasten)

11.00-11.55

30 min lunch (Lunch alltså mellan 11.55-12.25)

12.25-13.10

5 minuter rast (mellan 13.10-13.15)

13.15-14.00

Glöm inte att du har facit till Rivstart på Rivstarts hemsida (och nedan): 

Facit (alla korrekta svar) 

  • Facit – Övningsbok – B1+B2
  • Facit – Textboken – B1+B2

Guide – Hitta material från Rivstarts hemsida – på engelska: [finding material from Rivstart’s webpage]

Glöm inte att du har en ordlista för Textboken 

Ordlista [wordlist] B1+B2

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Sammanfattning – Interjektioner (sociala responser)

Stencil: Hälsningsfraser och konversationsfraser

Allmänna uttalsregler (på svenska)

Eller på engelska: Pronunciation: Rule of Thumbs 

Flashcards för respektive kapitel 

Plus: 

Sammanfattning: Flashcards för Rivstart (med engelsk översättning)

  • (OBS: finns inte flashcards för alla kapitel (än)!)

Repetition

Flashcards: A1+A2 – Klassrumsfraser

Missat någon lektion eller två?

Maila mig! Jag kan ge en uppdatering.

[missed a lesson or two? Email me! I can give you an update.] 

Är kursen för enkel för dig?

Maila mig! Du kan alltid pröva en annan nivå och byta tillbaka igen om den inte fungerar för dig.

[is the course to simpel for you? Email me! You can always try another level and switch back if it is not working out for you.]

When will the next course start?

That depends on if there are enough course participants that register (the administration informs me as soon as they know). Normally, the next course continues with the same hours/days but sometimes I have to make some alterations. If you are wondering which courses I will do (if enough students register) you search for my name on Folkuniversitetet’s webpage, which I have done here.

Vill du ge feedback på mina lektioner?

[Do you want to give feedback on my lessons? Then you can do that (anonymously) on my Padlet linked below.]

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.