Lektion 12: måndag 23e november

Tjena tjena mittbena!

Om du vill träna mer nog, ju och väl rekommenderar jag s. 120 i Övningsboken B1+B2 (INTE B2+C1) och s. 41 i Textboken B2+C1

Tips: Sammanfattning – nog, ju, väl

Tips: Sammanfattning – olika definitioner av väl 

Tryck på den här länken för att komma till kursens Google Doc.

Zoom-länk för lektioner: 

https://zoom.us/j/93070644147

TIPS: Läs gärna min Tutorial för Zoom för elever.

Tryck på den här länken för en elektronisk kalender för din Zoom. 

(Frivillig) läxa till nästa lektion

Läxa: Övningsboken

107-108: Partikelverb Del 1 

Nästa lektion diskuterar du följande frågor: 

Hos tandläkaren ber du dig ibland att bita ihop. Men när måste man bita ihop på jobbet? 

Vad är det bästa sättet att ta reda på betydelsen av ett ord? 

Har du letat rätt på ljudfilerna på Rivstarts hemsida? 

Tror du att jag (Anton) bara hittar på när jag säger att man kan lära sig danska i gymnasiet på skolorna i Malmö? 

Att ligga i är samma sak som att inte ge upp. Så vad för typ av person brukar oftast säga DET GÄLLER ATT LIGGA I OCH INTE GE UPP och andra typiska generiska plattityder?

Att komma ut (ur garderoben) är att berätta att du är gay. Men när tror du att nästa bok av George RR Martin kommer ut? Han har skrivit en serie som vi kan kalla “Spelet om tronen” (fast egentligen heter bokserien “En saga om is och eld”)! 

Jag har riktat in mig på att undervisa andraspråkstalare i svenska. Det är min inriktning som lärare. Vad har du riktat in dig på i ditt yrke? Funderar du vid något tillfälle på att byta inriktning? 

Jag står inte ut med att bo för länge hos mina föräldrar. Vad står inte du ut med? 

Man kan ta av sig kläder, men vad innebär ett avtagande virus?    

 

Läxa: Textboken B2+C1

DISKUTERA: Titta på s. 158 Vad är följande för typ av möten? 

  1. Förmöte
  2. Planeringsmöte 
  3. Informationsmöte
  4. Uppföljningsmöte 
  5. Inställt möte 
  6. Extrainsatt möte

Alla möten (förutom inställda möten) har en dagordning. En dagordning är en lista med punkter på vad som ska göras och vad som ska diskuteras. 

Kan du lista några diskussionspunkter för följande möten? OBS! NI SKA INTE DISKUTERA PUNKTERNA)   

Läxa: Övningsboken

90-91: Öva allt

Jag kommer inte fokusera så mycket på de här uppgifterna då det är till stor del repetition av tidigare material, men meddela gärna uppgifter som ni inte förstår.

 

Läxa: Textboken B2+C1

UPPGIFT: Lyssna på orden på s. 134 i Textboken. Kryssa för om du hör en sammansättning eller separata ord.

Tips: Du kan lyssna på orden via Rivstarts hemsida. Här är ett (lite inaktuellt) youtubeklipp för hur du hittar videoklippen. Här är också en guide för Rivstarts hemsida.

Tips: På s. 130-131 kan du läsa om ett återkommande tema i svensk stavning: särskrivning!

UPPGIFT: Analysera betydelserna av särskrivningarna och sammansättningarna på s. 134, exempelvis:

  • (en) Skum tomte = En tomte som är konstig
  • Skumtomte = en typ av godis formad som en jultomte

DISKUTERA: Känner du till några fler särskrivningar?

 

Läxa: Textboken B2+C1

SCENARIO: Grattis! Du är nu en expert på svenska och ska ge ett föredrag (föreläsning / presentation) för svenskar om skillnaden mellan de och dem (vilket du kan läsa mer om på s. 131-132). Andra personer lyssnar och ställer (halvdumma) frågor.

Tips: Ta gärna del av tipsen (ni finner relevant) på s. 128 om muntliga presentationer, det vill säga:

 

INLEDNING

Inled med något provokativt påstående? Framtiden för svenskars stavningsförmåga ser mörk ut. 

Inled med en (retorisk) fråga?

Inled med en kort historia från verkliga livet? Gärna med en personlig koppling!

GENOMFÖRANDE:

Om du kommer av dig (glömmer bort vad du höll på att säga): Oj då. Jag tappade tråden. Var vad jag?

Om någon räcker upp handen: Ja, jag ser att någon i publiken har en fråga. Varsågod – ordet är ditt!

Vad säger du till en person som räcker upp handen men du vill prata klart först?

Vad säger du om en person bara fortsätter att prata och prata och prata och aldrig kommer till skott med sin fråga?

  • Tyst nu! → För direkt!

 

AVSLUTNING

Sammanfattningsvis skulle jag … 

Avslutningsvis vill jag … 

Med avslutande ord vill … 

Och med de orden är föredraget över. Tack för att ni lyssnade.

Tips: Försök också använda prepositionsuttrycken från ÖB s. 98

I likhet med Finland ligger Sverige i Nordeuropa.

I jämförelse med Finland har Sverige en större befolkning. 

Till skillnad från svenska är finska ett finsk-ugriskt språk.

I motsats till Sverige är Finland ett tvåspråkigt land. 

I förhållande till Sverige har Finland en ganska liten befolkning.

 

 

Läxa: SKRIVUPPGIFT: 

En frivillig läxa  

  • Gör en valfri skrivuppgift i Rivstart Textboken. Skrivuppgifter är ett bra sätt för lärare att veta en elevs nivå.
  • På den här länken hittar ni en sammanfattning av samtliga skrivuppgifter i Textböckerna.
  • Om möjligt, får du gärna skicka det i ett Microsoft Doc men du kan skicka uppgiften i ett mail.
  • Jag mailar tillbaka feedback med hjälp av ett färgsystem
  • Jag kommer förmodligen även ta upp (anonyma) felmeningar som vi fixar under lektionstid. Då tar vi hjälp av ovan nämnda färgsystem.
  • Jag har ingen deadline på mina skrivuppgifter, mer än att den måste skickas in under kursen.
    • Ett tips är att göra en skrivuppgift när vi är klara med ett kapitel eller halvvägs genom ett kapitel.

 

Extramaterial (finns även på Användbara länkar)

Sammanfattning – Futurum (framtid) i svenskan

Tips: Sammanfattning – Foge-s och fogevokaler

Tips: Sammanfattning – sin / sitt / sina

Tips: Sammanfattning – sin / sitt / sina kontra ens 

Tips: Sammanfattning – Erfarenheter kontra upplevelser

Liesel, här är mer info om trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

  • TipsSammanfattning – trippelbestämdhet och possessiv + bestämd adjektiv + obestämd substantiv

Och ifall du vill läsa mer om perfekt particip och presens particip. I nästa blogg inlägg hittar du allt extramaterial under rubriken ”Extramaterial”  

Här är också en bra övning från TEXTBOKEN B1+B2 (INTE B2+C1) om du vill läsa/träna mer om adjektiv i superlativ bestäm form 

91-92: Adjektiv: superlativ bestämd form

  • Tips: Sammanfattning – Adjektiv bestämd och obestämd form (scrolla ner till AVANCERAT)

 

Perfekt particip 

Sammanfattning – VAD ÄR EN BISATS?

  • Sammanfattning – Huvudsats och bisats (jättebra för struktur för huvudsats och bisats)
    • Fungerar inte ovan länk har du en pdf. version här
  • Bonus: Huvudsatser och bisatser med engelsk förklaring
  • Sammanfattning – Bisatser –> Avancerad. Svarar på nedan frågor:
    • Vad är en bisats?
    • Är bisats separerad från en huvudsats?
    • Varför är bisats position 1 i en huvudsats?
    • Varför kan man stryka som i vissa bisatser?
    • Varför kan man stryka har/hade i vissa bisatser?
    • Vad är restriktiv och icke-restriktiv bisats?
    • Varför kan man inte stryka som i restriktiva bisatser?
  • Sammanfattning – Satsadverbial (stance adverbials)
  • Lista: Subjunktioner (och engelska motsvarigheter)
  • Bonus: Kan ”så” vara en bisatsinledare/subjunktion?

Svenskt uttal: Tumregler

Svensk musik

EN UPPDATERING OM ANTAL KAPITEL PÅ DEN HÄR KURSEN:

Folkuniversitetet Södertälje gjorde nyligen om sitt kapitelsystem, så att man gör 2 kapitel per kurs i Textboken C1+B2 (istället för 3 kapitel som tidigare). Därför har kurserna fått nya namn (som ni ser nedan). För att synkronisera er kurs kommer vi att först avsluta de sidor som återstår från er tidigare kurs.

RIVSTART B1+B2

B1 del 1             kap 1-3

B1 del 2             kap 4-6

B1+ del 1           kap 7-9

B1+ del 2           kap 10-12

B2- del 1            kap 13-15

B2- del 2            kap 16-18

RIVSTART B2+C1

B2 del 1             kap 1-2

B2 del 2             kap 3-4

B2+ del 1           kap 5-6 –> Den här kursen gör ni just nu. 

B2+ del 2           kap 7-8 –>  Det här blir namnet på fortsättningskursen 

C1- del 1            kap 9-10

C1- del 2            kap 11-12

Kursdatum

Oktober

28/10 + 30 /10

November 

2/11 + 4/11 + 6/11

9/11 + 11/11 + 13/11

16/11 + 18/11 + 20/11

23/11 + 25/11 + 27/11

30/11

15 träffar totalt

Glöm inte att du har facit:

Du har facit (alla korrekta svar) för både Textboken och Övningsboken nedan:

Facit – Textboken B2+C1

Facit – Övningsboken B2+C1

När börjar nästa kurs?

Det beror på om det finns tillräckligt med kursdeltagare som registrerar sig. Administrationen informerar mig så fort de vet. Vanligtvis brukar nästa kurs fortsätta med samma tider/dagar men ibland måste jag göra några ändringar i schemat. Om du undrar vilka kurser jag har (om tillräckligt med studenter registrerar sig), kan söka efter mitt namn på Folkuniversitets hemsida, vilket jag har gjort här.

Kan jag ha privatlektioner med dig?

Ja! Det är ett alternativ, där jag även kan vara mer flexibel när det kommer till tillgängliga tider såväl som lektionsformatet. Du kan läsa mer om privatlektioner med mig (genom Folkuniversitetet i det här dokumentet eller helt enkelt genom att maila mig.

Varje månad skickar jag ett nyhetsbrev med en personlig uppdatering om tider för privatlektioner. Maila mig om du vill få nyhetsbrevet!

Vill du ge feedback på mina lektioner?

Då kan ni göra det (anonymt) på min Padlet.

Glöm inte att Folkuniversitet finns på sociala medier!

Har ni frågor kan ni maila mig på Anton.bengtsson@folkuniversitetet.se!

Vänligen,
Anton Bengtsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.